0

У чилищата са слепи за учениците агресори. Проблемът се корени в разписания механизъм за действие, който работи в полза на хулигана, а не на съучениците, които той тормози. Преместването на такива деца в друго училище е крайна мярка, до която трудно се стига. 

„Единици са такива случаи“, заяви пред „Телеграф“ началникът на РУО-София-град д-р Ваня Кастрева. На фона на прокламираните програми за борба срещу агресията и насилието от Министерството на образованието не знаят колко са побойниците, а директорите са оставени да си разменят проблемни ученици. Повод да обърнем внимание на темата станаха серията случаи от последните седмици. Единият е от Бургас, където третокласници спряха да влизат в час заради агресивно дете, в Шивачево пък четирима петокласници биха свой съученик по време на час, а в столичното 6-о училище клас е заложник на физически и психически тормоз от дете със СОП, което попада в училището им в края на 2022 година. Заради непоносимата среда класният напуска, а по-късно примерът последва и зам.-директорът, след като третокласникът едва не откъсва месо от ръката му.

Случай

Броят на децата с агресивно поведение нараства все повече от година на година, коментира за „Телеграф“ шефката на РУО – Стара Загора, Милена Йолдова-Стоянова. Тя разказа случай с първолак от последните дни: „Хвърлихме много усилия да убедим родителите, че проблемът е сериозен – трудно усвоява материала, проявява агресия. Въпреки че при самото раждане са ги предупредили за възможното развитие на нещата, те не са взели мерки като медицински изследвания и консултации, за да се установи точната диагноза. Разговаряхме многократно с тях и се реши майката да посещава часовете заедно с момченцето. Ще бъде наблюдавано до края на месеца и ако няма подобрение, ще мине на индивидуална форма на обучение“, заяви тя. Според нея проблемите с агресивни деца започват още от детската градина, след което те се пренасят в училище. По думите й родителите много трудно се съгласяват детето им да мине през комисия от специалисти, защото отричат то да има проблем. „Когато обаче това стане и необходимостта от специализирана помощ бъде установена, те само се уведомяват. Това е крачка напред, защото иначе няма как да се справим със съпротивата им“, коментира Йолдова. 

Дела 

За последните няколко години през Административен съд София-град са минали 5 дела по жалби на родители на ученици от столични училища, които са били наказани от ръководството на школото заради физическа агресия над съученици, установи проверка на „Телеграф“ в масивите на институцията. Последното е от пролетта на тази година и е заведено от родителите на момиче, наказано с „преместване в друго училище“, защото удряло шамари на съученичка. Случката се разиграла пред столичното 132-ро СУ през януари 2024 г. Тогава агресорката заедно със свои приятелки привикали момиче от 8-и клас да излезе навън, за да се разберат за неща, които момичето уж говорило по адрес на едно от тях. Осмокласничката излязла и тогава било нашамарено от едно от момичетата, което впоследствие е наказано. Освен това било скубано, а друго от децата го наплюло в лицето. Заради случката майката на потърпевшото дете подало жалба в столичното 6-о РУП, а преди това извадила медицинско за нараняванията. Последвала среща между ръководството на училището, класния ръководител на агресорката, нейната майка и педагогически съветник. На срещата майката обяснила, че дъщеря й пък била подложена на вербален тормоз от страна на набитото момиче. Последвал педагогически съвет, на който било наложено най-тежкото наказание със заповед на директора. Като мотив освен насилието над осмокласничката е посочено и допускането на 12,5 отсъствия по неуважителни причини, 75 отсъствия по уважителни причини, 14 забележки, системни закъснения, лоша дисциплина и пр. Пред съда е депозиран план за обща подкрепа на проблемното момиче, изготвен от училището, в който са очертани аспектите, които представляват затруднения за детето, видовете обща подкрепа и описание на екипната работа. Съдът на първа инстанция потвърждава наложената санкция и осъжда родителите на проблемното дете да платят 1200 лв. на директора на школото за разноски по делото. 

Спукване 

Друг фрапиращ случай е от началото на 2020 г. - точно преди училищата да затворят заради ковид пандемията. Тогава ученичка от 9-и клас на Софийската професионална гимназия по туризъм решила да погъделичка свой съученик по ухото с навит на фунийка етикет от бутилка на минерална вода. Момчето обаче се обърнало внезапно и така острият предмет причинил спукване на тъпанчето на лявото му ухо. Последвало оперативно лечение на момчето и след задължителната процедура ученичката била наказана с „преместване в друго училище“. Родителите й обжалвали акта, но на първа инстанция съдът потвърдил санкцията. С най- тежката санкция била наказана и ученичка, която била заснета да бие и скубе момиче до столичен мол, а побоят бил излъчен в социалните мрежи и по медиите. Случката се разиграла през 2022 г. 

Жалят и забележки заради преписване 

Родител на ученичка от елитна софийска гимназия дори е жалил наложена забележка от учител заради преписване по време на контролно по химия. Тогава ученичката решила да си помогне с мобилния телефон, но била изловена от преподавателя, който веднага я „възнаградил“. В масивите на Административен съд София-град има и дела срещу наложени наказания на ученици, които си позволили да „хакнат“ електронния дневник, отмъквайки паролата на класния ръководител. След това си извинили отсъствията и си пооправили успеха. 

Просветното министерство: Осигурена е подкрепяща среда за 19250 хлапета 

Преди да се пристъпи до преместване на агресивен ученик, трябва да се изчерпат всички възможности, коментираха от МОН пред „Телеграф“. В Наредбата за приобщаващото образование е указано, че освен налагането на санкция на ученика се предоставя обща подкрепа за личностно развитие. Съгласно закона санкции не се налагат на ученици, когато поведението им е резултат от увреждане или нарушение на здравето, посочено в медицински документи. Това се счита за дискриминация, посочват от просветното ведомство. В този смисъл законодателят е предвидил с тези деца и ученици да се работи, като им се предостави обща подкрепа за личностно развитие, а не да се отстраняват от образователната институция, което само би преместило проблема в друга образователна институция, а не би го решил. За тази цел е осигурена подкрепяща среда на 19 250 ученици, като с тях работят 5526 педагогически специалисти в училища и детски градини, от тях: ресурсни учители – 1535, психолози – 1380, логопеди – 957, педагогически съветници – 851, учители на деца с умствена изостаналост – 19, възпитатели – 466, друг педагогически персонал - 103 души. 

Препъникамък у майките и татковците 

Освен тромавата процедура, по която са принудени да действат директорите, друг проблем е, че родителите на агресорите отказват да признаят, че детето им не се държи добре. В повечето случаи те ги защитават, дори бранят правата им в съда. Почти винаги родителите отхвърлят предложението агресивното дете да учи дистанционно и така директорите остават с вързани ръце, защото няма как да наложат принудително подобна мярка, а работата на психолога с него и класа дава резултат, но след време, а не веднага. В същото време специалистите са категорични, че трябва да се работи с проблемното дете, а не да се мести в съседен клас или в друго училище. Опитът обаче показва, че това в доста от случаите не работи. Често до дългоочакваното решение в полза на класа се стига след крайни мерки от страна на родителите и медиен натиск.

*По темата работиха: Владимир Христовски, Тереза Тренева, Елена Дюлгерова