0

П ращат контрольори на езиков курс по английски език. Това се прави за първи път у нас, казаха от Центъра за градска мобилност пред „Телеграф“. Към момента около 20 служители са били обучени.

Проверка на медията пък установи, че чужденци масово се возят гратис в транспорта. Причината - не могат да се ориентират откъде и как да си купят билети.

Столица

От ЦГМ заявиха, че общо 180 души следят за редовността на пътниците. В софийското метро чужденците не могат да пътуват безплатно заради пропускателния режим. Освен това във влакчетата има гласово известяване на два езика за маршрута. Не така е в наземния транспорт, където по няколко линии има само гласово известяване, но само на български.

Персонал

В автобусите на градския транспорт на Благоевград повечето контрольори са над средната възраст. Доста са тези, които са пред пенсия, не повече от двама-трима са младежите до 30-35 години, които носят тази служба в рейсовете. Най-вероятно заплащането не е толкова атрактивно, че да има наплив на млади хора към тази професия. Голяма част от хората, които дават билетчетата, не знаят чужди езици. Причината е ясна - учили са предимно руски език, което обаче е било толкова отдавна, че са го забравили. Някои от младите, които са кът в тази професия, все пак могат да се разберат с пътници, които знаят английски език. Но истината е, че чужденци рядко ползват градския транспорт. Градът не е голям и те предпочитат да се придвижват с таксита или пеша, въпреки че автобусите са сравнително прилични - топли през зимата, не са мръсни. В града схемата за пътуване е съвсем опростена. Пътуващите, които нямат карта, си приготвят 1,20 лева за билет, който им се дава срещу тази сума от контрольорите. Често минава и контрола, която проверява дали всичко е изрядно в даването на билети. Целта е да се установи дава ли се пропуск на всеки пътник, или някои контрольор е решил да прибере нещо над надницата. В някои автобуси дори има монтирани видеокамери срещу подобни своеволия, а и да се следи за сигурността на пътниците.

Кондуктор vs контрольор

Кондукторите в градския транспорт на Варна запазиха работните си места след въвеждането на новата автоматизирана система за продажба на билети. Доскорошните билетопродавачи имат вече контролни функции - проверяват картите и билетите, издавани от новите устройства. Разпознават се лесно по сигналните жилетки и баджовете и дежурното „Всички билети и карти - за проверка“. Работата им обаче не е никак лесна и те често са в устата на недоволни пътници, особено когато те имат основание. „Абсолютно безобразие - само така мога да определя случилото се в автобус по линия номер 20 във Варна. Трябваше да сляза, защото автоматът за билети не работи, а контрольорът обясни, че повредата не я касае. Аз трябвало да звънна на изписаните номера за ремонт“. Това разказа възмутена жена, която е пътувала от спирката на жп гара Варна, без да успее да си купи билет, и по настояване на кондуктора е трябвало да слезе, изпускайки часа си за лекарски преглед. При друг случай проверяващият плаши пътниците с несъществуващи глоби, разказват потърпевши от „любезния служител“. „От „Възраждане“ се качи жена на средна възраст и си купи електронен билет. Очевидно подразнена от факта, че изобщо съществуват пътници, които ползват услугите на машината, тя грабна билета от ръцете на пътника и започна с остър тон да й обяснява как да го валидира при прекачване в следващия автобус. На пръв поглед изглеждаше, сякаш иска да помогне, но назидателният тон издаваше раздразнение. „Като се качите в следващия автобус, слагате билета в това устройство и трябва да ви изпише, че валидацията е успешна. Ама да няма - имаше задръствания, ама да няма - не мина автобус навреме, да си ги нямаме такива. Ако е минало времето и край. Иначе 60 евро е глобата!", плаши категорично и авторитетно проверяващият. Същият служител миналото лято заплаши майка с дете, която беше забравила картата на малчугана у дома, че глобата е 20 лева, ако мине контрола. Впоследствие излезе информация, че такава глоба никога не е имало", коментира очевидец на случилото се.
При разправии с нередовни пътници пък често попадат в истински екшън, особено с пияни или роми. От общинския превозвач припомнят случай, при който нередовен пътник - тийнейджърка от града, потрошила стъклото на вратата на автобус след спор с контролата. Когато спрял на поредната спирка, девойката набила здрав ритник в една от вратите, счупила стъклото, успяла да отвори и избягала. Малко по-късно била задържана. На контрольорките е отредена и нелеката задача да се справят с джебчиите.

Сблъсък

„Телеграф“ стана свидетел на ситуация, в която контрольор не успя да глоби нередовни пътници, защото нямат базови познания по английски език. Случката е от трамвай номер 20 и се разви във времето след 20 ч. На сп. „Подуяне“ се качиха двама контрольори. След като провериха пътниците, стигнаха до две момичета, които говореха на английски и за разлика от находчиви ученици, които се майтапят с тях по този начин, за да избегнат глобата, тук не ставаше въпрос за това. По една или друга причина момичетата не бяха с превозен документ. Двамата проверяващи ги обградиха и започнаха неистово да правят опити да съберат глобата, но не знаеха как да я поискат. Едно от момичетата им говореше на английски, а те повтаряха, че дължи глоба на английски и че е нередовна. На спирка „Бул. Васил Левски“ двамата мъже свалиха двете момичета от трамвая и ги придружиха до банкомат в близост. За съжаление това е един от многото подобни случаи. И докато в метрото има гласово оповестяване на спирките на английски, то в наземния транспорт е само на български. Единствено валидаторите са двуезични.

Във Варна спасиха живота на жена

Пътничка във Варна смята, че служители в автобус по линия 409 са спасили живота й. Тя припаднала по време на движение и водачът и контрольорът веднага се притекли на помощ и повикали "Спешна помощ". „Искам да благодаря на хората, които ми помогнаха и избраха да спасят живота ми”, пише жената за спасителите си Ивайло Гатев и Ивелина Стойкова.

Друг случай за пример разказва пътникът Марин Славчев, който се качва в градски автобус от спирка „Чаталджа“ и остава изненадан, когато в превозното средство го посрещат с усмивка, “Добър ден” и му пожелават “Приятно пътуване”. Събитие, което не се случва често според нашия читател, впечатлен от вежливата служителка Светла Тодорова. „За пръв път попадам на такова отношение от човек, работещ в градския транспорт в морската ни столица. Дано има повече такива човеци на този свят! Останах възхитен!”, споделя Марин.

Пътници недоволстват: Някои линии не се проверяват

Определени линии и хора не се проверяват, твърдят пътуващи, снабдени с редовни документи. Става дума за градския транспорт, който обслужва ромските махали. В останалите превозни средства представителите на този етнос се подминават от контрольорите. Според изрядните пътници причината за това двойствено поведение е страхът на проверяващите от ромите. Те възприемат случващото се като дискриминация и двоен стандарт. Хора споделят още, че когато хванат нередовен пътник и той не е от етноса, контрольорите са безмилостни, често арогантни и нерядко си служат с неприлични думи и опити да бутат, дърпат и блъскат хванатия в нарушение.

*Темата подготвиха: Владимир Христовски, Владимир Симеонов, Добромир Радушев