0

К юстендилската ученичка и вече преподавател по математика Александра Умленска с уникален пробив в науката. Едва 17-годишна тя вече изобрети робот асистент и приятел на децата, който е в последния етап на разработка – направени са практически тестове на самостоятелно създадени водородни клетки. Проектът й представлява робот, който се задвижва от екологично чист източник на енергия. Включва добавки, които помагат за употребата му в модерното всекидневие. 

„Възможностите за персонализиране на проекта чрез добавките обуславят различните му приложения – от робот асистент, рецепционист и други до приятел за деца и възрастни, който е представител и на нуждата от екологични решения. Включва модул за дистанционно управление с 4 релейни изхода, скачащ код (KeeLoq) и 4 режима на работа – с прехвърляне, тригерно, за време, със задържане. Корпусът и шасито са етажирани и олекотени. Съставени са от профили, колела (ходови колела с ремъчна предавка), поликарбонат и алуминиеви кантове. Добавена е камера с интелигентен режим на следене и релета с цел реверсиране на моторите, чрез които роботът се движи спрямо обекта“, разказва с увлечение Александра. По нейни думи роботът има и режим за ръчно управление чрез дистанционно или чрез приложението за управление на камерата Yoosee, което дава и възможно за обмен на звук и наблюдение.

Теоретичното захранване е чрез водород с цел завършване на процеса на декарбонизация. Чрез топлината, получена при изгаряне на водород, се загрява парогенератор и получената пара завърта парната турбина, чрез чието принудително завъртане се генерира електричество. Различните елементи от теоретичното захранване са създадени и тествани, като очакват скорошно взаимодействие, обяснява Умленска.

Уникалният робот, който носи името AUHydroBot 2021, успя да достигне до голям кръг от хора, което е и една от основните му цели, тъй като доказано годишно при над 5 милиона души се наблюдава летален край и значими проблеми върху качеството на живот само заради замърсяването на въздуха с различни отровни и канцерогенни съединения. „За мен е важно да достигне и до аудиторията на подрастващите, тъй като те са нашето бъдеще, а ние трябва да подпомогнем, така че то да бъде стабилно и успешно. Роботизацията и автоматизацията са неизбежен фактор, който носи множество плюсове със себе си, но общността трябва да свикне с тази мисъл. По този начин съм засегнала значими обществени проблеми и им давам гласност, което за мен е най-съществената награда, тъй като проектите ми имат за идея реална бъдеща реализация в обществото“, категорична е кюстендилката.

Тези нейни очаквания са подплатени и от множество призови места, които успява да спечели само за период от три години и половина, което доказва, че и обществото има положителна оценка за разработките й. За трета поредна година Александра е част от националните победители в състезанието „Търси се супер СТЕМ“, за втора поредна година е лауреат на състезанието „Градове на бъдещето“ с оценка 6.00 и е част от номинираните за президентските награди БАИТ за значим принос в ИКТ технологиите. „Наред с тези награди бях избрана за победител в състезанието „Силна нежност“, организирано от Британски съвет през 2020 година и получих призове на различни олимпиади и състезания в сферата на точните науки и математиката, като скоро очаквам да реализирам първите си разработки в сферата на математиката. В момента AUHydroBot2021 е част от единадесетте проекта на младежи на различна възраст от България, които се класираха за участие в PARA Robotics Incubator, където ще продължа разработката му“, казва още Александра Умленска.

Покрай технологиите Александра не забравя и любовта си към математиката. Повече от половин година тя преподава математика към иновативна платформа за частни уроци. Скоро очаква да се реализира и като лектор в частно училище. Намерението й е да се бори за възраждане на интереса на децата към математиката и физиката. Тя е категорична, че в момента интересът на децата към тези науки се запазва само до около седми клас, когато трябва да започнат да се готвят за матури и прием в гимназия.

„След това интересът замира. В Кюстендил в училище, разполагащо с подходяща и иновативна база за развитие на обучението по природни науки, не успя да се сформира паралелка от 12 човека за една от най-фундаменталните науки – физика. На олимпиадите се забеляза притеснителен спад в броя на участниците. Във висшето образование специалностите, свързани с математика, физика и химия, не успяват да се запълнят и са едни от най-малко избираните“,  уточнява младата изобретателка.  

„Сега работя с ученици, които в голямата си част са изключително мотивирани деца. Вярвам, че към всеки подрастващ може да се открие подход и да бъдат разкрити тайните на науката пред него. Главната роля на един учител е на първо място да е вдъхновител. Скоро с партньорите ми ще започнем кампания в една от социалните мрежи за популяризиране на математиката, химията и физиката. Целта е да ги представим по интригуващ начин сред подрастващите, защото в България определено има сериозен проблем, свързан с тези науки“, разказва ученичката преподавател.