И змама с непоискани услуги източва пари през сметките за мобилен телефон. Интересното е, че тя продължава вече шеста година с известни вариации и към момента международните бандити, които стоят зад нея, не могат да бъдат спрени.
Първите сигнали за схемата с SMS-и са постъпили през 2017 г., но тя все още циркулира. В момента най-често страдат клиенти, които използват мобилни приложения за сканиране на QR-кодове.
Те станаха особено популярни и по време на пандемията и въвеждането на проверките за валиден сертификат на ваксинираните по входовете на големите търговски центрове в страната. Читатели на „Телеграф“ алармираха, че са станали жертва на измамата покрай опит за бърза регистрация в мобилни приложения на компании, предлагащи на клиентите си отстъпки по различни програми за лоялност.
Все повече от тези фирми решават да дигитализират услугата и да премахнат пластиките, а картите за отстъпка да са в електронен вид и да могат да се ползват през телефоните.
Когато хората не са се регистрирали онлайн предварително, често се налага да направят това набързо пред касите. Сканирайки баркода на разясняващата брошура, който би трябвало да ги отпрати към анкетната форма, те са приканвани да въведат телефонния си номер.
При тези случаи обаче проблемът не е в самия баркод, а в приложението, през което се сканира от телефона. Ако то е „хакнато“, след като си въведе номера, клиентът получава SMS с код за повторно потвърждение.
Абонамент
В крайна сметка хората разбират, че всъщност са се абонирали за услуга срещу 6.01 седмично и трябва да изпратят нов SMS за отказ на номер 14703.
Ако не го направят или по някакъв начин той не бъде отчетен, сметката към мобилните оператори може да набъбне неколкократно. Непоисканите абонаменти също са за фалшиви услуги. Посоченият в краткото съобщение телефонен номер за информация дава постоянно сигнал „заето“.
Измамите се случват и през Фейсбук и чрез изскачащи реклами. Ужилени разказват, че са им се появявали публикации на приятели и след като са ги отваряли, са получавали SMS, че са се абонирали за даден сайт на цена от 6 лв.
Експерти по киберсигурност определят схемата като класическа компютърна измама, при която измамниците разчитат на това, че в бързината потребителят не обръща внимание на полученото съобщение. А на сметката ни вече са начислени определени суми.
„Има стотици сайтове, които използват такъв тип абонамент. Просто призоваваме хората да бъдат по-внимателни. Ако услугата е предлагана от нас, може да реагираме, но когато е външна, няма какво да се направи“, това обясни оператор на клиентския номер на един от телекомите пред „Телеграф“.
Людмил Христов