0

П ървите нови влакове за БДЖ могат да пристигнат до две години, научи „Телеграф“. Това сочат прогнози на експерти от транспортното министерство, които готвят стратегията за закупуването на модерния подвижен състав. Срокът отговаря на най-оптимистичния сценарий за закупуването на влаковете.

Той включва финансовият инструмент, който ще се използва за покупката - българският План за възстановяване и устойчивост, да бъде одобрен от Европейската комисия в най-скоро време. Бързите срокове се облягат и на евентуалната успешна стратегия различните влакове да бъдат поръчани на максимално широк кръг европейски производители. Това би предотвратило забавянето от близо две години, което предизвикват обжалванията на процедурите по Закона за обществените поръчки пред Комисията за защита на конкуренцията и всички съдебни инстанции след това. Крайният срок за финализирането на покупките или най-песимистичният вариант, е краят на 2026 г.

Какво всъщност се очаква държавата да купи за БДЖ, все още не е ясно, но планът предвижда закупуването както на крайградски, така и на бързи влакове. И двата вида трябва задължително да отговарят на плановете на Европейската комисия за преход към зелена и цифрова икономика, ако искаме Брюксел да отпусне парите.

Една част от парите за възстановяване от корона кризата ще отидат за купуването на крайградски работнически влакове по подобие на немските S-бан (Suburban – крайградски). Идеята е тези влакове да се движат начесто основно сутрин и вечер между големите градове София, Пловдив, Русе и околните населени места до максимум час и половина време за покриване на маршрута. За да се превозват максимално много хора с по-къси състави, част от поръчката ще включва двуетажни влакове. Те ще трябва да достигат максимална скорост от 160 км/ч и да са съвместими със стандартите на Европейската система за управление на влаковото движение. 

Към момента такава скорост у нас може да се развива по много малко участъци, но високата скорост е ключова за бъдеще, когато рано или късно ще се стигне до модернизация на повече жп линии, обясниха за „Телеграф“ от транспортното ведомство. Крайградските влакове ще са мотрисни (без отделен локомотив), гласят плановете на институцията към момента. За закупуването им се планира да се платят 532 млн. лв., 372 млн. от които са от Европа, а останалите от националния бюджет. Предвижда се и производителят да поеме и техническата поддръжка на влаковете на наша територия за неопределен период от време. Ремонтите ще са за наша сметка след първоначалния гаранционен период. 

Друга голяма част от парите се предвижда да отидат за бързите влакове на дълги разстояния. За там целта е да се закупят нови едноетажни влакове, които ще развиват скорост до 200 км/ч. За тази поръчка идеята е влаковете да бъдат от типа пуш-пул (push-pull – бутам-тегля), при които има отделен локомотив или команден вагон с дистанционно управление, които се закачат от двата края на композицията от вагони. За тази група е предвидено да се похарчат 467 млн. лв., от които 271 млн. лв. са пари от Европа, а 215 млн. лв. са от националния бюджет. Влаковете ще трябва да отговарят на най-високите съвременни изисквания за безопасност и комфорт на пътниците на дълги разстояния. Ще трябва да са съвместими и с европейската система за управление на влаковото движение. Очаква се те да се движат по маршрутите от София до Видин, Русе, Силистра, Добрич, Варна и Бургас (през Пловдив). За тях също ще има отделен финансов ресурс за ремонт и поддръжка на наша територия.

Една малка част от парите от плана в областта на транспорта пък ще отиде за закупуване на акумулаторни локомотиви. Те ще се използват за маневрената дейност на БДЖ във вагонните депа, където сега често се ползват дизелови локомотиви. Възможно е част от тези локомотиви дори да бъдат с дистанционно управление и да се контролират от оператор в депото без машинист в кабината. За тяхното закупуване са отделени 21 млн. лв.

Модернизират най-старата линия

С 205 млн. лв. от Плана за възстановяване и устойчивост държавата планира да модернизира жп линията Русе-Каспичан, част от най-старата жп линия у нас, открита през 1866 г. още преди Освобождението. Линията не се предвижда да бъде реконструирана и проектните й скорости да бъдат вдигнати, което би глътнало около 1,5 млрд. лв. По нея обаче се предвижда да бъде изградена европейска система за управление на влаковете, което да гарантира безопасност. Такава система ще се внедри и на всички стари магистрални електрически локомотиви у нас. За това са предвидени 126 млн. лв.

Чакат всички големи производители на търговете

Масивната поръчка със сигурност ще привлече всички големи производители на жп състав в Европа, убедени са от транспортното ведомство, от където вече имат частичен опит с неуспешните опити за закупуване на влакове от последните години. В министерството планират да пуснат няколко отделни поръчки по ЗОП, с максимално отворени технически критерии, за да бъде процедурата максимално прозрачна и отворена за конкурентите в сектора. Разнообразните елементи по поръчката, надяват се експертите, може да увеличат шанса всяка отделна фирма да спечели по част от поръчката и така да не се стига до обжалвания, които могат да я забавят с до две години. Очаква се заради размера на поръчката в нея да се включат производителите „Щадлер“ (Швейцария), „Шкода“ (Чехия), „Сименс“ (Германия), както и „Алстом“ (Франция), които в момента изпълняват голяма поръчка за модернизиране на последните нови влакове, купувани у нас – „Сименс Дезиро“.

БДЖ спасява дефицит на работници с дуална паралелка

„БДЖ - Пътнически превози“ ЕООД и Професионална гимназия по речно корабостроене и корабоплаване (ПГРКК) в гр. Русе подписаха договор за откриване на жп паралелка с дуална форма на обучение в елитната гимназия. През новата учебна година гимназията ще открие прием за обучаване по професията „Техник по железопътна техника“ със специалност „Локомотиви и вагони“. За записаните в тази паралелка ученици ще се осъществява придобиването на квалификации по застрашени професии, които са с ключово значение за дейността на железопътния превозвач, заявиха оттам. От БДЖ планират сътрудничество при обучаването на кадри за железопътния транспорт и с Русенския университет „Ангел Кънчев“.