С емейните снимки и селфита от първия учебен ден да бъдат преди тържеството. Това посъветва родителите на най-малките началният учител от 119-о СУ „Акад. Михаил Арнаудов“ Миглена Манчева.
„Когато родителите доведат първокласника в училище, те ще го оставят при класния ръководител в зоната в училищния двор за най-малките и ще отидат зад децата за откриването на първия учебен ден. След тържеството децата се качват веднага в класните стаи. В тези моменти няма как да си направят семейни снимки“, обясни тя. Затова преди да предадат детето си на класния ръководител, родителите могат да направят семеен портрет или селфи пред входа на училището или двора. След това могат да продължат за заснемат спомени от тържеството и откриването на учебната година, но от разстояние. „Първият учебен ден е празник за цялото семейство. Нека децата го почувстват така, затова препоръчвам на родителите не само да не закъсняват, но и да отделят време преди началото на тържеството, за да се снимат с децата на входа на училището. И по възможност да споделят емоциите с тях след това“, посъветва още учителката.
Нагласа
За първокласниците първият учебен ден е най-важна крачка по пътя, определящ живота на човека. Затова от най-голямо значение е неговата позитивна нагласа към училището. Тя определя отношението на детето. „То по-лесно се адаптира, работи с удоволствие и не на последно място, чувства се щастливо. Затова нека подготовката на детето започне, като родителят разкаже, дори покаже училището. Неговите разкази и спомени със сигурност биха били интересни за детето. Преди началото на учебната година по традиция се организират родителски срещи. На тях родителите се запознават с обстановката, реда, начина, по който се организира учебният процес. Препоръчвам им да споделят с децата наученото, да създадат в тях едно вълнуващо очакване“, посъветва Манчева.
Ориентация
Родителите могат да помогнат на децата си с ориентацията в училище и да ги заведат в класната стая преди началото на учебната година. „Има деца, които са малко по-притеснителни, те започват да плачат, защото искат да могат да се ориентират с очи къде са, ако не ги вижда по време на тържеството или когато се качват към класната стая. Техните родители могат да ги заведат преди началото на учебната година в класната стая и да се запознаят с класния си ръководител, да видят къде ще учат“, сподели началният учител. По този начин първолакът ще се адаптира по-лесно към класната стая. Ако детето не може да отиде по-рано, родителите могат да направят снимка и да му покажат къде ще учи следващите 4 години, за да бъде детето спокойно, когато за първи път влезе там. Някои малчугани пък се тревожат от първата среща с учителя и какъв ще бъде той. Затова по-ранна среща между класния ръководител и тези деца също би била от полза, за да се успокоят. Съвет
Според Манчева най-ценният съвет, който може да отправи към родителите на първокласниците в тази първа учебна година, е да разберат, че водещото не е дали детето чете или смята бързо. Най-важно е отношението му към училището, към знанието, неговата нагласа да учи, да успява. „Пожелавам на всички успешна учебна година! Здрави, усмихнати и щастливи деца!“, каза още учителката.
Четене за адаптация от градината
За да бъде по-плавна адаптацията им от детската градина към класната стая, Манчева препоръчва на родителите през оставащите две седмици до началото на учебната година да отделят време за четене с детето. Причината е, че след подготвителната група през лятото децата загубват навика да стоят, да слушат и да задържат вниманието си за дълго време. „Четенето на книги помага много, за да слушат. Учителят започва да говори пред дъската и детето трябва да го слуша внимателно, както когато родителите му четат книга. Така детето ще свикне да слуша и да внимава“, сподели учителката. За да свикат да се съсредоточават над дадената им задача в клас и да се справят с нея за определен период от време, родителите могат да пресъздават подобни ситуации у дома. Например да дават задачи, които са подобни на тези от подготвителната група, и първо да обяснят на детето, че има 15 минути да се справи с тях, а след няколко дни да скъси времето с 5 минути или да увеличи задачите. Упражненията могат да бъдат от помагалата, които са им останали от градината. „Важно е да тренират тези дейности, така ще бъдат по-организирани с времето си“, подчерта още Манчева. Децата могат да имат и задачи за фината моторика, да рисуват.
Без телефони и джобни
Учителката обясни, че не е привърженик на телефоните в тази възраст. „Родителите се чувстват спокойни, но истината е, че трябва да се чувстват точно обратно. Телефонът „ограбва“ времето, в което те трябва да добият социални умения. А и учителят е като родител в класната стая, той винаги ще се свърже при необходимост“, обясни тя. Манчева съветва родителите да не им дават и джобни. „Боравенето с пари е ценно умение, но в тази възраст децата не само че ги губят, но си създават вредни хранителни навици. Те си носят по нещо, което са им приготвили вкъщи, и обядват в стола, където храната е разнообразна и полезна“, смята тя.
Вечер питайте малчугана за деня му
Разговорите между родителите и детето на път за вкъщи след занималня или вечер по време на вечеря са много важни. Тогава то се чувства най- сигурно, уверено да споделя. „Нека ви разкаже как е преминал денят му, какво е научило, окуражете го, ако е е срещнало трудност“, посъветва учителката. Според нея е добре децата да свикват с учебния ритъм още в първия след празничен ден, затова не е нужно да се вземат по-рано в началото. Иначе родителите рискуват децата да очакват същото и след това. Учителката подчерта, че уикендът е време за семейството, а не за още домашни. „Най-доброто упражнение за детето са игрите, разходките и споделеното време в четене“, каза Манчева.
Стела Маринова