0

- Г-жо Атанасова, смятате ли, че резултатите от матурата при четвъртокласниците през тази година ще са по-слаби от миналогодишните и защо?

- Аз самата се надявам да не бъдат по-слаби. В нашето училище сме взели необходимите мерки за компенсиране на дефицитите и за отстраняване на причините за по-слабите резултати. Стремим се да задържим, а защо не и да повишим резултатите, а като цяло и качеството на обучение не само при четвъртокласниците, а при всички класове в нашето училище. Като цяло нашето училище поддържа ниво средно и малко над средното.

- А как бихте дефинирали и определили причините за досегашните по-слаби резултати?

- Една от тези причини е слабата мотивация сред самите ученици от четвърти клас. Вижте, при останалите задължителни матури в седми и дванадесети клас от оценките, получени на матурите, зависи по-нататъшното кандидатстване и прием съответно в осми клас и във висшите учебни заведения. Докато тук при четвъртокласниците от националното външно оценяване на практика не зависи нищо. То е може би за нуждите само на статистиката, или пък за да се добие панорамна представа за състоянието на качеството на знанията и на обучението в този сегмент. Но и самите ученици и техните родители разбират, че от това независимо външно оценяване за ученика и за бъдещето му няма да се промени нищо. И затова и учениците на тези матури не се стремят особено да покажат знания, а и техните родители не проявяват особен интерес, и има едно неглижиране и недостатъчно контрол по отношение на това външно оценяване. Разбира се, не бива да се поставят всичките под еднакъв знаменател. Има и ученолюбиви ученици и по-взискателни родители, за които тези матури са един пробен камък, от който могат да разберат какво е реалното състояние на знанията на техните деца. Опитът, който в нашето училище имаме, ни е показал, че има деца, които се справят много по-добре, и деца от семейства с по-нисък социален статус, при които резултатите са по-слаби. И това за мен е нормално явление, от което не бива да се прави проблем или да се драматизира. Децата са като възрастните, не на всички им се отдава всичко еднакво добре. Някои са по-добри в едно, а други – в друго.

- Някои родители смятат, че матурите в четвърти клас са абсолютно излишни и са само оценка за учителите. Вие съгласна ли сте с това твърдение?

- Както вече казах, от външното оценяване в четвърти клас на практика не зависи нищо за бъдещето на ученика и затова лично аз смятам, че може да мине и без него. Освен ако от крайните резултати от това оценяване не се правят някакви генерални анализи и изводи какво е реалното състояние и по какъв път да се движи по-нататък образованието на четвъртокласниците. Но и в този случай всяко училище прави свои анализи и обобщения и те могат да се използват и на национално ниво.

- Стресират ли матурите четвъртокласниците в тази още крехка детска възраст?

- Като цяло не мисля, че децата дори и в тази възраст изпитват някакъв особен респект и вълнение преди, по време или след приключване на матурите. Защото те не се интересуват от резултатите. Разбира се, и тук има изключения. Онези ученици и родителите им, които се интересуват от цялостното образование и обучение на детето, изпитват вълнения, докато излязат резултатите от матурите. Има и такива амбициозни родители, които държат детето им на всяка цена да изкара пълните сто точки.

- Кое затруднява най-много учениците на матурата по български език?

- От наблюденията, които имам на базата на анализите и обобщените данни от предишни години и от това, което са ми разказвали колежките, които преподават в този начален етап на основното образование, смятам, че най-трудно за децата на тази възраст по български език е, когато трябва да разсъждават по представена им картина, да проявяват творческо и абстрактно мислене. Тъй като на тази възраст децата все още не четат много, затова им е и трудно да съставят самостоятелно текст. Иначе на теста и на диктовката и преразказа те се справят значително по-добре.

- А по математика кой е препъникамъкът за четвъртокласниците?

- Математиката определено е по-трудният от двата предмета за децата на тази възраст. Този предмет изисква повече труд, вече изградени умения, упоритост и постоянство. Там най-трудни са им текстовите задачи, над които те трябва доста да разсъждават и да правят логически връзки. Особено когато задачата има повече от едно подусловие, тъй като там се налага условието да се чете много внимателно и задълбочено. Понякога грешки могат да се направят не от незнание и неподготвеност, а и от бързане. А както е ясно, от една грешка още в началото на задачата по-нататък се получават и грешни отговори. Искам да отбележа, че и като цяло, но особено в тази възраст, децата са много претрупани от уроци и нова информация. Според учебната програма всеки час се взема нов урок. Няма време за преговор и за затвърждаване на вече наученото. И от ден на ден на тях им става все по-трудно да запомнят всички тези нови знания, които им се дават. Затова може би не би било зле поне в този начален етап на основното образование да се помисли за разтоварване малко на учениците. Да поемат по-малко нови знания, но да имат време да ги осмислят, усвоят, запомнят и затвърдят. Защото да се препуска всеки ден през учебния материал само за да бъде минат целият учебник, без да се дава сметка за това дали и доколко преподаденото е запомнено от ученика, от такова преподаване като че ли няма много смисъл.

- Г-жо Атанасова, трябва ли оценките от външното оценяване да се включат в дипломите на учениците?

- Ако ще ги има и ако бъдат включени в дипломите, това може да се направи с цел да се постигне едно по-отговорно отношение към матурите от страна на самите ученици. Тук говорим, разбира се, за оценките от матурите в четвърти клас. В другите два класа – седми и дванадесети, където има външно оценяване, учениците имат достатъчно мотивировка, за да се налага тя да бъде поощрявана допълнително по този начин. Резултатите от матурите са белег и за качеството на преподаване на съответния учител и ако те бъдат включени в дипломите, аз мисля, че това ще амбицира и самите учители.

- Трябва ли да се даде възможност на учениците да повишат оценките от матурите, ако не са доволни от тях?

- За матурите след седми и дванадесети клас, да, мисля, че би било правилно да им се даде възможност да се явят на поправителен изпит, тъй като там, както казах по-горе, оценките са важни при по-нататъшното кандидатстване. В четвърти клас обаче аз мисля, че няма никакъв смисъл от поправителна матура.

- А какво се случва с онези деца, които поради заболяване или друга уважителна причина не могат да се явят на задължителните матури?

- Нищо няма да им се случи. Всъщност на практика излиза, че те не са длъжни да се явяват, защото ако нямат оценка от една или и от двете матури, не ги заплашват никакви санкции. Нито тях, нито родителите им. Нито пък това неявяване ще има някакви други негативни последици за ученика в бъдеще. Както вече стана въпрос, от тези матури нищо не зависи за по-нататъшното бъдеще на ученика.

Това е тя:

Родена е в Горна Оряховица

Завършила е Академията за музикално и танцово изкуство – Пловдив, и "Финанси" във Великотърновския университет

От 2017 г. е директор на СУ "Вичо Грънчаров"

През 2022 г. е избрана за директор на годината в област В. Търново