0

Н ай-големите душмани на столичани се оказаха „Топлофикация“ и „Софийска вода“. И двете дружества са завели общо 15 498 дела срещу длъжници за две години и половина, сочи справка на Софийския районен съд, предоставена на „Телеграф“.

Очаквано, първенството в класацията държи „Топлофикация“, която е погнала 8252 души от 2020 г. насам. Най-много дела са заведени именно преди две години - 3422. През 2021 г. са с 515 по-малко, но тенденцията е тази година рекордът да бъде счупен, тъй като само до 30 юни делата вече вече 1923.

Данни

Следващият най-голям ищец по брой дела е „Софийска вода“ АД, съобщиха от съда. За две години и половина са заведени 7246 дела срещу неизрядни потребители. През годината на първата COVID вълна е бил истински бум - 4929 дела. През следващата 2021 г. исковете са значително по-малко - 935, но за първите 6 месеца на тази година те вече са 1372. Делата, заведени от „Електрохолд“, са в пъти по-малко - 1038 за посочения период.

Проблем

Масов проблем е, че длъжниците разбират, че са били осъдени, едва когато делото вече е приключило и частният съдебен изпълнител почука на вратата им. „Казвам се Янко Михайлов. Проблемът ми е, че бях осъден по поръчка на топлофикация без мое знание“. Столичанинът е на около 40 години, държи в ръцете си куп документи пред централната сграда на „Топлофикация София“ и разказва одисеята си за дело на столичното дружество за неплатени сметки, за което научил преди седмица направо от съдебния изпълнител. Тези задължения са от периода 2016-2018 г. и би трябвало давностният срок за тях да е изтекъл. „Миналата седмица ми се обади частният съдия-изпълнител. Когато отидох в кантората, ми връчи решението на съда, съдебен лист за 5000 лева, който е издаден на 4.07.2022 г. Проблемът е, че преди това никой не ми се е обаждал, не знаех, че „Топлофикация“ води дело срещу мен. Никой по никакъв начин не ме е уведомил, по телефон или друг начин. Аз, ако знаех, въобще нямаше да се стигне дотук“, обяснява той. Когато отишъл в „Топлофикация“ да попита какви възможности има, му казали, че те са си свършили работата и на ход е ЧСИ-то. „Лошото е, че е минал срокът за възражение“, въздъхва младият мъж.

Защита

Битови потребители, които не си плащат редовно сметките, могат да проверяват в местния районен съд на няколко месеца дали някой от монополистите не е завел дело срещу тях, съветва юрист друг от пострадалите потребители, видя наш репортер. Ако не е знаел, че е съден за стари сметки, потребителят може да подаде възражение по член 423 от ГПК, когато получи съобщението от съдия-изпълнителя, обясни пред „Телеграф“ Константин Павлов от Федерацията за защита на потребителите. Потребителят трябва да отиде в съда, да провери в документите по делото как е бил уведомяван и да пусне възражението в съда. Съдът го разглежда и може да върне делото за доразглеждане в районен съд и съдия-изпълнителят да отпадне. Но ако съдът не приеме това уведомление, тоест приеме, че длъжникът е бил уведомяван, човекът нищо не може да направи, обясни Павлов.

Хора бягат в чужбина, за да се спасят от запори

Хората бягат в чужбина, за да не могат да им запорират имуществото, обясни Константин Павлов от Федерацията за защита на потребителите. Непрекъснато се водят дела от топлофикация и другите комунални дружества срещу битови потребители. Само за този месец във Федерацията има информация за насрочени 7-8 описа на жилища на битови потребители от ЧСИ-та. Хората ще чакат съдебният изпълнител да дойде, те нямат избор. Някои вече са минали през 5-6 описа. В много от случаите съдия-изпълнителите нямат какво да им запорират. Във Федерацията на потребителите постъпват и случаи за заведени дела от „Софийска вода“ заради неплатени сметки за вода. „И за съжаление продължават да се трупат в населението дългове. Никой не взима отношение към това. Крайно време е да се подходи както в други европейски страни“, казва Павлов и дава пример - в Хърватска опростили държавни и общински дългове на потребители. Същото правят в Полша и Словения.