0

З аради войната на пътя през лятото загиват по 80 души всеки месец. Юли, август и септември са най-кървави, обясни пред „Телеграф“ председателят на Асоциацията на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров.

Причините са неправилно изпреварване, навлизане в насрещното, превишена скорост, а на четвърто място - алкохол и наркотици.

70 пък са опасните участъци в страната - те са обозначени като места с концентрация.

Това са най-вече Русе-Бяла, Мездра-Враца, Кресненско дефиле, пътят Варна-Бургас, Пловдив-Карлово и др.

Общо 556 души са загинали, а 7576 са били ранени през миналата година, сочи статистика на МВР. В страната са станали 6052 тежки катастрофи. За сравнение жертвите на катастрофи през 2020 г. пък са 460. 

Статистика

„За съжаление няма спад на негативната статистика през последната година. Оглавяваме първите в Европа по отношение убити на пътя на 1 млн. жители. Но тук трябва да кажем и че пътната инфраструктура е длъжник на пътната безопасност“, коментира Тодоров.

Според него голям проблем е и че младите шофьори излизат напълно неподготвени от школите.

„По норматив часовете за кормуване са 31, но масово курсистите вземат едва по 10-12. Говореше се, че ще ги увеличават, но така или иначе няма система, която да контролира обучението. Лошото е, че кандидат-водачите не се упражняват да шофират по магистрали, на извънградски пътища, няма как да се подготвят добре“, каза той.

Според Тодоров дори 80% от автошколите са в сивия сектор. Той изтъкна, че увеличаване на санкциите не е ефективна мярка срещу нарушенията. 

„Видяхте само през последната седмица какви нарушения за алкохол и наркотици имаше, директно трябва да се конфискуват автомобилите  на пияните шофьори. Няма смисъл глобите да се увеличават, това не е ефективно. Случаят с рецидивиста Георги Дерменджиев е показателен“, обясни Тодоров.

Според него у нас чувството за безнаказаност е особено развито и когато човек направи 7-8 дребни нарушения, но не му се случва нищо, измъква се непрекъснато от закона, след това е предпоставка и за тежки инциденти. 

Нарушения

„Като имаш такова отношение, ти решаваш, че може да правиш и тежки нарушения. Ако ние пресечем дребните нарушения, няма да се стига и до по-тежки. Катастрофите по пътищата имат много силен социален ефект. Защото когато загиват хора в пътни инциденти, това не е само трагедия за самите пострадали и техните семейства.

Това е трагедия за цялото общество“, обясни Тодоров. Той изтъкна и че в момента в страната има 250 стационарни камери, което е крайно недостатъчно за пътната ни мрежа. За магистралата София -Бургас, която е 350 км, има само пет, а трябвало да са поне 50.