0

Деян Дянков, Пратеник на Телеграф, Скопие

Точно 34 минути отне на пътниците на първия редовен полет от София до Скопие, за да достигнат бреговете на Вардар. Приятелският въздушен десант бе извършен от делегация на политици, бизнесмени и журналисти като част от новия прагматичен дух в отношенията с югозападната ни съседка, провъзгласен от правителства от двете страни на границата.

На борда бяха министрите на транспорта и туризма Николай Събев и Христо Проданов, от наша страна, и транспортният министър Благой Бочварски, от македонска. Сякаш за да бъде затвърдена проевропейската перспектива на настоящото затопляне, командир на полета бе опитен испански пилот. 

Полетът, който се очаква от 27 март да се извършва по два пъти седмично, ще се осъществява със самолет АTR на българската авиокомпания „Гъливеър“. Самолетът, който е само на 6 години, може да превозва до 72-ма пътници – брой, който според оптимистичните прогнози до не повече от година ще бъде надхвърлен.

Нашата делегация при пристигането с първия полет в Скопие - в средата са Събев (вляво) и Бочварски

 Нашата делегация при пристигането с първия полет в Скопие - в средата са Събев (вляво) и Бочварски
Авторът

Причината е, че заради лошите пътища и липсата на магистрала днес разстоянието от 243 км между двете столици се взема за минимум 3 часа и половина с кола и това е при късмет без чакане на границата. Същевременно полетът отнема по-малко от 2 часа при включено пристигане на летището с час по-рано и 20 минути за напускане на това при кацане. 

„Аргументът, че разстоянието е твърде късо, е несъстоятелен. Точно толкова, 3 и половина часа отнема с кола да стигнеш и до Белград. Полет дотам обаче имаме всеки ден“, заяви за „Телеграф“ Томислав Тунтев, депутат и влиятелен член на комисията по транспорт в македонския парламент.

„Никога не започвам неща, които не смятам, че мога да завърша. Отваряме тази линия, защото ще е печеливша. Няма да е временна и не смятаме да я спираме. Държавна субсидия за линията категорично няма“, каза от своя страна изпълнителният директор на „Гъливеър“ Янко Иванов. Той обеща максимум до 10 дни цените да са уточнени и билетите да са в продажба. „Аргументът, че разстоянието е твърде късо, е несъстоятелен. Точно толкова, 3 и половина часа отнема с кола да стигнеш и до Белград. Полет дотам обаче имаме всеки ден“, заяви за „Телеграф“ Томислав Тунтев, депутат и влиятелен член на комисията по транспорт в македонския парламент.

„Ние с министър Бочварски си свършихме работата. С тази авиолиния даваме в ръцете на туроператорите от двете страни инструмент, с който да работят и да го изпълнят със смисъл, за да се активизират икономическите отношения между двете държави. Сега те са на ход“, заяви Събев след среща с представители на туроператори от двете страни в Дома на депутата в Скопие.

По думите му сега наред е следващият препъникамък – дострояването на жп линията от Скопие до границата и най-голямото предизвикателство – трансграничния тунел при Деве баир. „Обсъждаме възможността България и С. Македония да се рекламират заедно като обща дестинация пред трети страни, което ще доведе до увеличаване на интереса“, каза от своя страна министър Проданов. От българския туристически бранш дадоха за пример пазари като Япония, Китай и Индия, откъдето търсенето би се увеличило, ако се предлагат единни екскурзии до двете страни.