0

З орница Дамянова, прима на Оперетата, прави специалитети като топготвач и управлявала собствен ресторант в центъра на столицата.

И въпреки кулинарните умения изглежда повече от перфектно с фината си фигура, на която могат да завидят и доста спортистки. Казва през смях, че съпругът й понякога злоупотребява с нейните кулинарни умения и си поръчва много неща наведнъж. Но пък тя му ги приготвя с кеф. Най-много той обича дърпано месо; салата от черна киноа, глазиран морков, овче сирене и авокадо; различни видове пица; пържени филийки; маслен боб.

Казва, че самата тя обича френската и италианската кухня. Но това лято пътувала до Лисабон и там намерила любимия си десерт – пащел де ната – кошнички от многолистно тесто с карамелизиран крем. В много страни по света се опитват да го направят, но така, както го готвят в манастира на свети Йероним, никъде не могат да го приготвят. Там десертът се нарича пещейш де Белем.

Наследство

Зорница Дамянова искала да става лекар, но любовта й към музиката надделяла. Тя е трето поколение певица. Майка й Люси Захариева също е била прима, но в операта. Баща й Любомир Дамянов е прочут обоист и културолог. Баба й Елисавета Попова е работила в Музикалния театър, тя е леля на легендата Емил Димитров. Любопитен факт е, че майка й Люси Захариева записва навремето женските вокали на „Моя страна, моя България“, която преди няколко години стана песен на миналото столетие.

„Аз съм трето поколение певица. Баба ми е пеела в Музикалния театър почти веднага след създаването му. Емил Димитров е първи братовчед на майка и така генът явно си знае работата“, казва пред „Телеграф“ Зорница за избора си да стане певица, а не лекар. И допълва: „Времената бяха такива, че трудно се намираше работа за лекари - исках да уча медицина. Тогава започнах да уча с майка ми, която беше дълги години примадона в бургаската опера“. Завършва Държавната музикална академия „Панчо Владигеров“ и специализира при Мария Слатинару-Нистор.

Съпругът на Зорница Дамянова - Мартин Василев, също е обвързан с изкуството. Дълги години той е солист в Музикалния театър.

Дамянова отговаря на въпроса защо оперета, а не опера: „Оперетата е като заразна болест. Хванеш ли вируса, боледуваш цял живот от него. Той е като любовта с палитра от всички емоции. Този жанр, както и мюзикълът, са драматичен театър, съчетан с великолепна музика и танци. Обичам ги! Обожавам безкрайно и оперните заглавия, в които съм участвала. Няма как да е по друг начин, защото музиката им е гениална“. Да, тя е колоратурно сопрано и пее с голям успех също оперни класики, но не само. С Любка Биаджони преди време направиха записи на „Травиата“, Пролетни гласове“, „Мюзета“. Справя се успешно и в мюзикъли. Пример за това са последните й изяви в Музикалния театър. Всички отбелязват, че нейната роля на капризната прима и скандалджийка Карлота от „Фантомът на операта“ придава много колорит на представлението.

Кейт

А който иска да се наслади на пеенето и играта на Зорница Дамянова в нова постановка, може да го стори в Музикалния театър на 19 януари и след това, където направиха легендарния мюзикъл „Целуни ме, Кейт“ от Коул Портър по сценарий на други легенди в жанра – холивудското семейство Бела и Самюъл Спивак. Това, което са направили в столичната оперета, е спектакъл, за който години наред ще се говори, казват познавачите.

Както е известно, в „Целуни ме, Кейт“ по уникален начин се преплитат моменти от Шекспировата комедия „Укротяване на опърничавата“ и действие от средата на миналия век. В Балтимор пристига трупа, която трябва да играе „Укротяване на опърничавата“. Но вече бившият съпруг флиртува с млада актриса и погрешка праща цветята за младата в гримьорната на бившата си жена. Последната се разбеснява и тримата, докато изнасят на сцената представление, където младата играе сестрата на опърничавата, изясняват отношенията си. А след това продължават и в гримьорните. От 1948 г. досега това е ненадмината класика.

Зорница Дамянова с ентусиазъм говори за мюзикъла и своята роля на младото момиче/сестрата, тоест на балдъзата. Зорница разказва пред „Телеграф“: „През 1947 г. да създадат либретото са помолили семейство Бела и Самюъл Спивак, които по същото време са в разгара на своя брачен конфликт. Но приемат. Така се ражда една история с две сюжетни линии – от времето на Шекспир и от средата на ХХ век. Пиеса в пиесата. А Коул Портър е създател и автор на толкова много от любимите ни джаз стандарти: I've Got You Under My Skin на Франк Синатра, Night and Day на Фред Астер, True Love на Бинг Кросби и Грейс Кели от филма „Висше общество“, Begin the Beguine и т.н. Страхотни мелодии, записани в златната книга на американския песенен репертоар. Музика за бродуейски представления, филми, безброй интерпретации и аранжименти от велики джаз вокалисти и инструменталисти. Над 800 песни. Когато започнахме работа над пиесата, дори не подозирах, че там ще срещна толкова много хитови мелодии и ще открия едно познато звучене от по-младите ми години и музика, която бях слушала на популярните през 90-те джаз срещи и форуми“.

Нова

Зорница продължава: „Тази нова за театъра ни пиеса има много освежаващо въздействие, защото музиката на Портър излиза от ограниченията на квадратна структура на класическия оперетен жанр и неговия наивистичен сладникав характер, както и се различава значително от европейските примери на мюзикъла. Театър в театъра ни даде възможност да осмислим характерите и изявата на два персонажа едновременно, което е сериозна провокация за всеки драматичен актьор“.

Отбелязва работата на целия екип на театъра и споменава, че лично директорът Еделина Кънева е направила превода на музикалния текст. Отсича: „Веднага се влюбих в ролята на Лойс Лейн/ Бианка. Тя е младо, фриволно момиче, което работи в нощни заведения като певица. Не е готова да се обвърже само с един мъж и нейната амбиция я среща с Фредерик Греъм – актьор, режисьор, продуцент, но за съжаление със затихващи функции, а тя се надява той да я наложи като звезда. За Фредерик тя е глътка свеж въздух след неуспешните му напоследък опити като продуцент, безпаричие и развода му с филмовата звезда Лили Ванеси. Зад кулисите и на сцената той дразни бившата си жена с връзката си с младата певица. Така около тях и останалите ярки персонажи се завихрят бурни конфликти и страсти, които са представени с великолепно чувство за хумор и майсторство в плетеницата от диалозите зад кулисите и гримьорните и Шекспировия текст, част от който е в превод на Валери Петров“.

Астронавти отговарят на дъщеря й

Зорница Дамянова няма как да не се похвали с успехите на дъщеря си Деметра, на която дори астронавти отговарят.

Момичето учи в Първа немска гимназия, два пъти взима първа награда на международен конкурс за рисунка на Рицарите тамплиери на Йерусалим, има и две първи награди на литературен конкурс "Евтимиев ученик". Участва в „Хелоу спейс“ като доброволец и получава много отговори в пряк разговор с астронавтката Ана Фишър.

А през лятото е изненадала майка си с перфектно организирано пътуване до Португалия, като е направила ускорено разглеждане на забележителностите на Лисабон. „Радвахме се не само на португалската архитектура и история, а и на кухнята им, тъй като и тя е кулинар като мен“.

Зорница отбелязва, че все пак любимото й място е Барселона и някой ден може би ще отиде да живее там на стари години.

Казва, че когато не е ангажирана с работа, спортува активно и чете книги. Последната, която е прочела, е „Физика на тъгата“ на Георги Господинов.