О перетната прима Мими Балканска рекламира чорапи – това може да се види на новата изложба пред Народния театър, разкри пред „Телеграф“ кураторът от Държавен архив – София – Надя Живкова.
Тя е наречена „Рекламите в живота на софиянци (1910-1943 г.)“ и показва близо 800 реклами, аранжирани в 27 тематични табла. В голямата си част рекламите са подбрани от вестници и списания, излизали някога в София.
Къдрене
Идеята за изложбата се родила преди повече от година, когато от ДА подготвяли календар за театъра в Скопие. „Между снимките на артистите имаше много весели реклами, които предизвикаха нашите усмивки и така решихме да я започнем. Тъй като нямаме цялостен архив на периодичния печат, сме събирали рекламите оттук-оттам – някой театрален деец си е запазил няколко списания със специализирани статии, някой си е пуснал лична обява във вестника и се събраха доста“, разказа Живкова. От рекламите зрителите могат да добият представа за живота по онова време. „Изненадахме се колко модерно са живеели. Има едно табло, посветено на модата – учудихме се, че през 40-те е имало минижупи и чарлстони, като видиш снимката, все едно съвременни момичета се разхождат. Има и реклами за приспособления за къдрене – изглежда като космически апарат“, добави кураторът.
Титаник
Една от рекламите е за продажба на билети за презокеански параходи на Лъвов мост. „Българите са пътували, но и светът е идвал при тях. Ако се разровим повече, може да открием и обява за продажбата на билети за „Титаник“. Най-старата реклама е за резервни части за велосипед от 1910 г., а последните са от 1943 г. Интересното е, че редица световни фирми от старите реклами и до днес присъстват на нашия пазар, а през 20-те години в кв. „Хиподрума“ са правили нещо като копие на Пратера във Виена, но без колелото“, споделя още Надя Живкова.
От рекламите се оказва, че бабите ни са готвели в йенско стъкло, използвали са хартия за печене, гълтали са хапчета за отслабване, а през лятото са употребявали слънцезащитен крем. „Нашият лев се крепи върху слабата черупка на българското яйце“ - думите на финансов министър също са намерили място в изложбата, която може да се види до 17 април.
Лео Богдановски