0

В Лондон, на „Бейкър стрийт” 221B, се намира музеят на Шерлок Холмс. Шестетажната сграда се намира на улица „Бедфорд” 90, Ню Йорк, Гринуич Вилидж. Вече четвърт век сивата шестетажна сграда е снимана от туристи от цял свят. Те имат едно общо нещо: тук според сценария на ситкома „Приятели“ се намират апартаментите на Рос и Моника. 30 години непреходна любов... Как е възможно това?

22.09.1994 г. Повтаряме тази дата няколко пъти в приложението, посветено на един от най-гледаните и обичани ситкоми. Именно на този ден „Приятели” започнаха да завладяват сърцата на феновете по целия свят, превръщайки се във важна глава в историята на сериала. Това състояние не може да бъде опровергано предвид броя на феновете, дискусионните теми във форуми и групи в социалните мрежи, многобройните общности, както и договорите за милиони долари, подписани от стрийминг гиганти за излъчване на шоуто четвърт век след премиерата.

На какво и на кого „Приятели” дължат такъв успех? На първо място, на няколко сценаристи, които избраха правилната стратегия за създаване, промоция с продуценти и по-нататъшно развитие.

Замисъл

Един от най-популярните сериали на нашето време се появява благодарение на срещата на Марта Кауфман и Дейвид Крейн. Двама сценаристи, които са на една вълна. Учене в колеж през 70-те, късометражни филми, сценарии за телевизионни програми, съвместни мозъчни атаки и първоначалната идея за бъдещ ситком, въртящ се около студенти като тях.

Марта и Дейвид работят във филмовата индустрия дълги години. Те успяват да участват в много проекти и да поддържат топли отношения помежду си. Много рядко за творческа среда. Тогава, през 90-те години на миналия век, докато разработват концепцията за първите епизоди, Марта и Дейвид не могат да подозират в какво ще се превърнат техните груби скици, наречени Cafe Insomnia („Кафе Безсъница”). Но със същия успех бъдещият ситком можеше да се казва „Веднъж в Уест Вилидж”, „Приятели като нас”, „Шестима за един” или пък „Отсреща по коридора” – други от спряганите от двамата имена.

Атмосфера

Идеята се ражда от случаен поглед към едно от заведенията, което е арт пространство за артисти, музиканти и просто полубохемски безделници. Шоурънърите са толкова вдъхновени от атмосферата на това място, че решават да я отразят в сериала. Така се ражда известният Central Perk.

Заведението, което никога не е съществувало, ще остане завинаги с нас, както и апартаментите на героите.

Не само Марта и Дейвид работят усилено върху всички истории в поредицата. За да се подготви за продължението на първия сезон, студиото намира цял екип от творчески писатели. Нещо повече, повечето са съмишленици, защото скоро са завършили колеж - според шоурънърите сериал, в който главните герои са млади, трябва да се довери на онези, които са на същия етап от своето пътуване.

Намесват ли се създателите на проекта в процеса на сценария? Разбира се! Успехът и доверието на публиката обаче свършват своята работа, а възникналите спорове понякога се отнасят до смешни подробности. Например какъв цвят да е диванът... Но в по-голямата си част самите Марта и Дейвид, като изявени перфекционисти, винаги използват няколко версии на работния текст, като събират най-добрите и ги окомплектоват.

Единственият сериозен конфликт между NBC и екипа на Кауфман-Крейн е желанието да се въведе по-възрастен герой в поредицата. Зрял и опитен човек, който може да действа като ментор на героите. Това желание води до разгорещен дебат и опцията се озовава в кошчето. В крайна сметка в основата на любовта на публиката са именно истинските емоции на хората, които се учат от грешките си.

След дълго обмисляне основната двойка сценаристи най-накрая отделя повече време на родителите на главните герои.

Задължителна и най-важна част от снимките е участието на статисти от зрители, наблюдаващи процеса. Благодарение на тях актьорите и сценаристите успяват много по-добре да схванат уместността на новите шеги, моментите, които предизвикват най-силни емоции, и по този начин придобиват още повече необходимия актьорски опит.

Getty Images

Поколението Х

Най-важната идея на шоурънърите на „Приятели“ е идеята за сериал за представители на поколението X (социолозите и медиите често използват средата на 1960-те като начални години на раждане и края на 1970-те като крайни години, като поколението обикновено се определя като хора, родени от 1965 до 1980 г. – бел. а.). Тези, чиято младост и формиране се случиха през 90-те години. В същото време Кауфман и Крейн страстно искат да направят проект с универсални ценности, разбираем и достъпен за хора от различни възрасти. И основното за тях е нещо друго: прехвърлянето на онези чувства и усещания, които всички скорошни студенти изпитват, когато поемат по пътя на живота на възрастните.

Полезни са младите сценаристи, току-що завършили колеж. Тяхната визия напълно съвпада с идеите на основната двойка сценаристи и ги подсилва с техните очаквания, изправени пред реалността на живота. Тази концепция помага да се добавят фини нотки на социална драма към комедийния ситком, доближавайки „Приятели” до целевата аудитория.

Тревогата за живота и бъдещето, което се превръща в настояще, както и разбирането на основната ценност на живота - наслаждаването на всеки ден, станаха успехът на коктейл от приключения на шест напълно различни герои, толкова обичани от милиони зрители. И не е странно, защото ансамбълът от герои се оказа различен, жив и предизвикващ съчувствие с разбиране.

Типажи

Моника е „комсомолка, отлична ученичка и просто красавица“, която неочаквано става „по-голяма“ сестра на по-големите си приятели.

Рос е разведен палеонтолог, бъдещ учител, който открито не вярва на жените, след като се развежда със съпругата си, която се оказва лесбийка.

Джоуи е актьор, женкар, несериозник, който се опитва да минава през живота лесно и естествено въпреки постоянните откази след кастинги.

Рейчъл е едно от онези момичета, които са родени със „сребърна лъжица в устата“. Дъщеря на богати родители, която усърдно доказва, че самата тя може да постигне щастие и успех в живота.

Чандлър е амбициозен специалист, с психика, травматизирана от живота на родителите му и криеща дълбока вътрешна болка зад своя сарказъм и язвителни шеги.

Фийби е странна, понякога неразбираема дори за френдовете си от „Приятели“ и изпитва невероятна любов към тези, които смята за близки.

Обобщение

Екипът на тази поредица създаде една прекрасна история, изпълнена с мил поглед напред, надежда и увереност в прекрасно бъдеще. Да, понякога на героите не им достигаха парите. Понякога спореха за политика, разочароваха се от живота, отношенията и се приближаваха до ръба на вътрешна пропаст. Но на кого това не се случва и сега?

Както ситкомът ни показа, в подобни ситуации подкрепа и помощ лесно могат да окажат хора, които не са роднини по кръв, а стават такива заради... истинското приятелство.

Фийби и морякът

Феновете смятат „Приятели“ за перфектното телевизионно шоу, но се оказва, че създателите невинаги споделят техния ентусиазъм. Дейвид Крейн и Марта Кауфман признават, че има сюжетни линии, за които съжаляват. Някои от романите на Фийби заслужават съжаление. Например с моряка, изигран от Чарли Шийн - той и Фийби планират горещ уикенд, но се разболяват от варицела. Епизодът, в който Фийби среща преследвача на сестра си, е пренаписан многократно, но водещите сценаристи все още са недоволни от крайния резултат.

Брус Уилис - гост звезда

В продължение на десет години огромен брой звезди се снимаха в „Приятели“. Но Брус Уилис не се изгуби сред тях с участието си в три епизода от шестия сезон. Той играе Пол, бащата на Елизабет, студентка, с която Рос излиза. Интересно е как актьорът се включва в проекта. Брус Уилис участва с Матю Пери в комедията „Девет ярда” (2000). Той е Джеймс Стефан Тудески, а Пери е д-р Никълъс „Оз“ Осерански. Колегите имат различни мнения относно перспективите на филма: Пери вярва в успеха на комедията, а Уилис е скептичен, така че двамата правят облог. Матю Пери печели – „Девет ярда” спечели $106 млн. Според условията на облога Брус Уилис трябваше да участва в сериала „Приятели“ и да дари спечелените пари за благотворителност, което и направи, като получи награда „Еми“ за изпълнението си.

IMDb

Джиджи-биджи между Кудроу и Шуимър

Имало ли е джиджи-биджи между някои от приятелите – това е въпрос, който зрителите непрекъснато си задават (с тайната надежда, че действително е имало любовни искри).

По време на интервю от 2016 г., в което петимата актьори (без Пери) се събраха, за да си припомнят добрите стари времена, водещият зададе въпроса: „Имаше ли договорна забрана за интимни отношения между актьорите?“ След дълго мълчание Лиса Кудроу се обърна към Дейвид Шуимър с „Кажи нещо!“. Дейвид увери публиката, че ако има такава клауза, те са я нарушили.

Сред потенциалните нарушители освен Лиса и Дейвид, които често флиртуваха по този начин по време на интервюта, бяха и Дженифър Анистън и Мат Лебланк, чийто баща каза пред пресата, че ги е видял да се целуват в съблекалнята, както и Матю Пери и Кортни Кокс - през 2015 г. таблоидите обявиха зараждаща се връзка между тях.

Getty Images

Успехът е гарантиран

Режисьорът на „Приятели” Джеймс Бъроуз е толкова убеден от самото начало в успеха на сериала, че след пилотното излъчване води шестимата актьори в Лас Вегас, за да се „насладят на анонимността”. Той иска от шефа на Warner Bros. частен самолет, плаща сам сметката за вечерята и дава на всеки по 500 долара, за да ги разиграят на кaзино. Актьорите гледат пилотния епизод по време на полета и въпреки че им допада, никой тогава не взема насериозно думите на Бъроуз. Бъдещето ще потвърди, че е точно така.