0

Н а 22 юли Църквата почита паметта на Света Мария Магдалина, излекувана от "седем бяса", вярна последователка на Христос и първа открила неговото Възкресение.

Житие

Мария Магдалина (или Магдалена) била родом от Магдала - град в Галилея, разположен на брега на Генисаретското езеро. Иисус Христос я излекува от тежък недъг, наречен в Евагелието "седем бяса", по време на проповедите му в Галилея. Тя пристъпила към него, разказала историята си и поискала от него да му служи в земния път. Оттогава Мария Магдалина била неотклонно с него, помагала му в общуването с хората и го следвала пламенно, повече дори от самите апостоли, затова е наречена още "равноапостолна".

Когато заловили Иисус и го приковали, тя и Дева Мария не се отделяли от кръста, а в последвалите събития взима ключова роля. Тя и още няколко жени мироноски решили да отидат в неделя след смъртта на Христос да помажат тялото му. Мария Магдалина отишла първа и какво да види - камъкът бил поместен, а гробът - празен, само дрехите, с които било завито тялото, стояли в пещерата. Пред нея се явили ангели и самият Христос, който й казал "Не се допирай до Мене, защото още не съм възлязъл при Отца Си." Завтекла се тя да каже на останалите, на апостолите, и първи с нея се върнали Йоан и Петър. Всички признали, че тялото Христово липсвало, а той се явил на учениците си и им казал, че е възкръснал в името на спасението на всички хора и те трябва да се радват. Мария Магдалина прекарала края на дните си в Ефес, където помагала на Свети Йоан Богослов в делата му и до края на дните си пламенно проповядвала Словото и помагала на бедните. След което изчезва. И оставя папите, художниците и писателите да разказват нейната история, както те си я представят.

Апокриф

Едва в началото на II век, близо 90 години след смъртта на Христос, Мария Магдалена се появява в текст, наречен Евангелието на Мария, открит случайно в Кайро през 1896 г. В него тя е описана като "водач на следовниците на Иисус" в дните след Възкресението. Според евангелието Мария е спокойна след смъртта на Христос. "Не плачете, не се отчайвайте и не допускайте нерешителност в сърцата си - казва тя на останалите. - Неговата сила ще бъде с вас и ще ви закриля." Тя твърди, че Христос й се явил и й разкрил пътешествието на душата през мистически светове. "Това, което е скрито от вас, аз ще ви го разкрия", казва Мария Магдалена. Думите й пронизват останалите. Особено жегнат е апостол Петър. "Той наистина ли говори с жена насаме, без наше знание. Трябва ли всички да я слушаме. Той предпочита нея пред нас", са думите му.

Заплаха

Тези въпроси разтърсват християнството, защото в Евангелието на Мария за пръв път се твърди, че тя е "апостолът на апостолите" – не само равна, но дори по-висша от мъжете около Христос. Жена, която е била заплаха. И останалите апостоли са решили да подценят ролята й в текстовете си, защото ревнували. Маргинализирана е и ролята на всички останали жени в библейския разказ, което е в унисон с желанието на апостолите да изградят патриархална йерархия в ранната църква, твърдят изследователи.

Днес християните, които следват ортодоксалните разбирания, смятат, че Мария Магдалена е играла важна роля в живота и учението на Христос, но е била подчинена на останалите мъже, последователи на Иисус.

Дан Браун

Дан Браун в книгата си "Шифърът на Леонардо" й дава нова роля - съпруга на Христос и майка на неговото дете, което отгледала сама. Всичко това, разбира се, е поредната художествена измислица. Историята на Мария Магдалена и Христос е вечна тема в литературата и легендите. В различните епохи тя се променя в зависимост от нагласата на вярващите, на историците, писателите и художниците. Заради това в момента е трудно да се пресъздаде истинската история на библейската героиня. Но едно е сигурно - тя винаги е била неудобна.

Авторите на евангелията естествено не могат да не я споменат - името й присъства 13 пъти в Новия завет, но практически няма информация за живота й. Дали това е случайно...?

Патриархат

В света на римляните жената е смятана за ненадеждна. Самото име на Мария също е показателно. В тази епоха жените носят имената на мъжете си. А Мария носи името на града, от който е - Магдала. Никъде не се споменава за съпруг. Вероятно това е причината тя да може свободно да придружава навсякъде Христос. Така и не се разбира какво е работила, цветът на косата й, млада или стара е била, грозна или красива. В Евангелието на Тома тя и още една жена - Саломе, са споменати като две от шестимата, а не 12-имата истински ученици на Христос. В Евангелието на Мария е описана като силна и волева жена. Тя е ученикът на Христос, когото Той "най-много обича от всички жени". Мария Магдалена и Христос гледат на човешкия пол като на нещо незначително и неуместно, което няма значение в отвъдния живот.

Проклятието

Папа Григорий още през 591 г. е един от първите, които предават най-древната професия на Мария Магдалена. Той смята, че онази грешница в Евангелието на Лука най-вероятно е била проститутка. Мария Магдалена е изцерявала, помагала при раждането и има редица други положителни черти, но проституцията продължава да я преследва като проказа. Може би за това тя се счита за покровител на проститутките през Средновековието. Бардаците през XVIII век са се наричали „Къщи на Магдалена“.

През понтификата на папа Павел VI (1963-1978) Ватиканът прави някои дискретни промени от латинския превод на Евангелието на Лука. В него се разказва за неназована жена, която влиза в къщата, където Иисус гостува и се унижава пред него, измивайки краката му със своите сълзи, а след това ги избърсва с косата си. Тогава Иисус й казва „Прощават се греховете ти“. Но и след това инерцията, представяща Мария Магдалена като блудница, остава.

Тълкувания

Защо е необходимо жената, която първа става свидетел на възкресението и точно на нея Иисус първи се явява с думите „Жено, защо плачеш?“, трябва да бъде запомнена така? 2000 години от въпросните събития очевидно показват, че всеки е приел тази идея, макар и да няма гаранция, че е вярна, особено след като хора четат и интерпретират Библията. Разбира се, има и миряни, които преписват положителна роля на жената. Някои смятат, че тя е била не само последовател, но дори съпруга на Божия син. Според харвардския професор Карън Кинг доказателството идва под формата на древен фрагмент от папирус, съдържащ думите „Иисус им каза: „жена ми“.

През Средновековието този образ също става достатъчно популярен. В някои Евангелия може да се открият такива фрагменти, които по един или друг начин накланят везните в тази позиция, но отново не трябва да забравяме, че редактирането на Библията продължава да се случва и до днес, следователно няма нищо сигурно, докато не се видят някои по-древни издания.

Две в едно

Папа Григорий Велики смесва Мария Магдалена с Мария - сестрата на Лазар от Витания, по време на проповед и добавя прелюбодейския грях, който е изкупен от Иисус. Грешката обаче остава. Както папата може да бърка, така става и с Робърт Сатуел, който през XVI век пише трактат и бърка сълзите на Мария Магдалена, пролети по време на погребението на Иисус, пишейки, че Мария Магдалена е плачела над Лазар, а както споменахме в горните редове, сестрата на Лазар е Мария от Витания.

Стереотипи

От историческа гледна точка Средновековието е позволявало да съществуват само два стереотипа на жената: светицата и развратницата. Дева Мария е очевидно светицата, олицетворението на добротата и модела за подражание, докато Мария Магдалена трябва да получи негативната роля. В средновековна Европа всички автори приписват на жената най-тежките грехове. Ева е споменавана редовно като непокорната и изкушена от дявола. Тогава се е вярвало изначално, че е очаквано от жената да извършва повече грехове от мъжа. И след като Дева Мария е олицетворението на чистотата и добротата, Мария Магдалена трябва да запълни празнината, за да има равенство между добро и зло. Добрата новина е, че всеки има право на покаяние и опрощение на греховете. А и какъв по-добър пример от блудницата, която се отказва от греха и започва да следва стъпките на Бог...

Обясни Възкресението на императора

Според легендата Мария Магдалина тръгнала със сестрите на Лазар - Марта и Мария, към Рим. Там тя била приета от император Тиберий, който искал да узнае подробности за смъртта на Христос и неговото учение. Галилейците по принцип имали обичай да подаряват боядисани яйца за различните празници. Магдалина приготвила като дар за императора червено яйце и му го подала с думите: "Христос Возкресе". И му обяснила, че както яйцето трябва да загине, за да се роди новото пиленце, така и Христос е умрял в плът, за да възкръсне.

Богатството било най-големият й грях

През XIII век Якобус де Ворайн пише в своята книга „Златна легенда“, събирайки историите на всички познати и непознати светци, че Мария Магдалена била благородничка с изключителна красота. A най-големият й грях бил, че е богата. Според Якобус Мария Магдалена проповядвала в Марсилия и покръстила управляващата фамилия там. След това се оттегля в пустинята и живее там 30 години - до самата си смърт.