Н а 17 декември православната църква чества паметта на чудния старозаветен Божий угодник Свети пророк Даниил. Той е един от четиримата големи пророци и свещени писатели от времето на Стария завет, които са свидетелствали за Божието слово. Заедно с пророците Исая, Йеремия и Йезекиил Даниил ни е разкрил и завещал истината за Сина Божий и неговото идване на Земята. В месианските пророчества на светия пророк се съдържат важни указания за времето на раждането на Сина Човешки, но и за неговото второ пришествие, което предстои в близкото или по-далечното бъдеще.
Бог го дарил и със способността да тълкува сънища, дал му видения за бъдещи събития и го вдъхновил да напише библейската книга, носеща името му. Счита се, че той (и иконите му) е покровител на жени, на които им предстои раждане, на майки с малки деца, на млади момци и девойки. Имен ден празнуват Данaил/а, Данaилa, Даниeл/а, Дани, Дана, Данко.
Житие
Според традиционния църковен възглед Даниил е живял през VII-VI в. пр. Хр. А името му означава „Божествен съд“ или „Бог мой съдник“. Той е и последният пророк от времето на Вавилонския плен. Сведения за личността му има освен в неговата книга също така и в книгата на прор. Йезекиил (14: 14-20; 28: 3) и в 1 Мак. (1: 39, 54; 2: 49, 59-60). А в Новия завет присъства в Евангелията от Матея, Марко и Лука.
Произхождал от царски род и още като юноша бил отведен във Вавилон заедно с други пленени юдеи. Изучил там халдейски език и мъдрост и заедно с трима другари - Ананий, Азарий и Мисаил, бил взет на служба в царския двор. Там били преименувани на Валтасар, Седрах, Мисах и Авденаго.
Тогава някъде той избавил от смърт невинната Сусана. Красавицата била обвинена от двама старци (скрили се в градината й да я гледат гола), че е изневерила на мъжа си с млад момък. Тъй като тия двамцата били и съдии, хората им повярвали и я осъдили на смърт. Малко преди екзекуцията с камъни по Божия промисъл Даниил се намесил и поискал да разпита двамата свидетели, но поотделно. Питал ги един и същи въпрос: „Под кое дърво в градината й Сусана е лежала с мистериозния млад мъж, който по думите на свидетелите бил избягал. Единият отговорил „под мастиковото“, а другият „под зеления дъб“. Така библейският герой спасил красавицата.
Десетилетия по-късно, когато бил над 90-годишен, Даниил бил повикан в двореца. Валтасар, тогавашният владетел на Вавилон, поискал Даниил да му разтълкува надпис, който мистериозно се бил появил на стената. С Божия помощ пророкът разкрил, че Вавилон ще бъде покорен от Мидо-Персия, което станало още същата нощ. Даниил (5:1, 13:31)
Картина, показваща как Данаил разтълкувал надписа, появил се мистериозно в двореца.
При възкачването на Дарий на престола той бил назначен за един от тримата управители на империята. Но завистливи придворни служители се наговорили да го убият, като направят така, че да бъде хвърлен в яма на лъвове. Бог Йехова обаче го избавил.
Към края на живота на Даниил един ангел му се явил и два пъти го уверил, че е „много обичан от Бога“.
Историята на пророка – живота и делата му – е описана от самия него в свещената книга с неговото име Книга на пророк Даниил.
Новият завет
Каноничният характер на книгата се потвърждава изцяло от Новия завет. „Мерзостта на запустението“, „голямата скръб“ (Мат. 24: 15, 21), „Сина Човешки“ (Мат. 10: 23, 16: 27-28; 19:28; 24:30; 25:31), идещ със сила и слава, „Сина Човешки“, който седи отдясно на Бога. Апостол Павел се позовава на посочените в книгата чудеса на вярата в посланието си до евреите. Най-силно диалогът между двата завета проличава в Откровението на св. Йоан Богослов (Откр. 12:1; 11:7, 15; 5:11; 20: 4, 11). В творба от края на I в. сл. Хр. Йосиф Флавий цитира предсказанията на прор. Давид, което свидетелства за това каква е била историческата памет за пророка. В своята книга той изповядва истинския Бог, който чрез своите избраници ръководи народите и подготвя идването на Месията.
Сънищата
На фона на всичко това тълкуватели твърдят, че Книгата на пророк Даниила от хилядолетия крие дните на нашето бъдеще. Те се съдържали на много места, но най вече в разтълкуваните сънища на вавилонския цар Навуходоносор II.
Пророчеството на Даниил за бъдещето на света.
Старозаветната история гласи, че владетелят на Вавилон сънувал изключително знаменателен сън, но на сутринта го забравил. Повикал Навуходоносор своите жреци и им казал, че иска да узнае значението на съновидението си, ала не помнел нищо. Всички казали, че това е невъзможно, без да знаят какво ще гадаят. Царят се разгневил и се заканил, че ще убие всички вавилонски мъдреци, към които се числял и Даниил и приятелите му.
"Старозаветният пророк тълкува съня на Навуходоносор. (Картина от Грант Клосън)
Последните взели да се помолят на Бог да им помогне. Тогава тайната била открита на Даниил в нощно видение. А на заранта той отишъл при царя и му открил следното.
Видение
„Твоето видение беше такова: ето, някакъв огромен истукан (великан), той стоеше в извънреден блясък пред тебе, и видът му беше страшен. Главата му беше от чисто злато, гърдите и ръцете му - от сребро, коремът и бедрата му - медни, пищялите му железни, нозете му - част железни, част от глина. Ти го гледаше, докле се откъсна камък от планината, без ръка да го е съборила, удари във великана, в неговите железни и глинени нозе, и ги разби. Тогава всичко заедно се раздроби: желязо, глина, мед, сребро и злато станаха като прах на лятно гумно; вятърът ги отнесе и диря от тях не остана; а камъкът, който разби великана, стана голяма планина и изпълни цялата земя. Ето съня! А значението му е такова: златната глава - това си ти и царете вавилонски преди тебе. Среброто означава, че след теб ще се дигне друго царство, по-долно от твоето. После ще има трето царство - медно, което ще владее над цялата земя. После ще се вдигне четвърто царство, което ще бъде яко като желязо, защото желязото разбива и дроби всичко - и медта, и среброто, и златото - тъй и то като всесъкрушаващо желязо ще дроби и съкрушава. А дето си видял нозете и пръстите на нозете, направени част от глина и част от желязо, то ще е пето царство разделено и в него ще остане нещо от якостта на желязото, но ще има и нещо крехко. А дето си видял желязо, смесено с грънчарска глина, това значи, че те ще се опитат да влязат в общение чрез брачни съюзи, чрез човешкото семе, но не ще се слеят едно с друго, както желязото не се смесва с глина. И в дните на ония царства Бог небесний ще въздигне царство, което во веки не ще се разруши. То ще съкруши и разруши всички царства, а само ще стои вечно и няма да бъде предадено на друг народ“.
Тогава цар Навуходоносор паднал ничком, поклонил се на Даниил и заповядал да му донесат дарове и благовония. После казал:
- “Наистина вашият Бог е Бог на боговете и Господар на царете, който открива тайни, щом ти можа да откриеш тази тайна!”.
Царствата
Някои съвременни изследователи изтъкват, че царствата, които Даниил вижда, това са империите. Историята наистина безпристрастно регистрира сбъдването на тези пророчества – погиват Рим, Византия, Османската империя, Великата Испания, Хабсбургска Австрия. А още живите поколения от миналия XX век стават свидетели как „колоси на глинени крака“ се оказаха и Британската империя, СССР, Хитлеровият Трети райх.
Някои откриват връзка между предсказанията за "железния колос" с реални събития от световната история.
Според тази трактовка първото пророчество "златното царство", т.е. Вавилон, трябвало да отстъпи място на "сребърното". В 539 г. пр.Хр. това наистина се случило, когато Вавилон паднал под напора на персийския цар Кир. Целият цивилизован свят за няколко столетия преминал в ръцете на персите, докато на свой ред и тяхната империя не била превзета от Александър Македонски.
Но Даниил описал и доста по-късни събития, разказвайки за "четвъртото, желязното царство" – Великата Римска империя. Римската култура, сменила източната, не приличала на нищо предишно. Нейната мощ, основана на организация и подчинение, накарала Даниила да я сравни с бездушен звяр, унищожаващ всичко по своя път.
Колкото до петото, "разделено царство", то неговото описание удивително напомня сегашното световно устройство. Библеисти изтъкват, че всеки може сам да отсъди – след разпада на Римската империя моделът за управление на света се е разделил. И макар винаги да е имало силни държави, претендиращи за световно господство, всъщност планетата се е оказала поделена на няколко големи сфери на влияние. Нещо, на което всички сме свидетели днес - САЩ, Китай, Русия, света на исляма...
Датата
Пророк Даниил обаче пряко сочи срока на предсказаните от него събития:
"От времето, когато се прекрати всекидневната жертва и се постави мерзостта на запустението, ще минат 1290 дена. Блажен, който очаква и достигне 1335 дена. А ти иди към своя край и ще се успокоиш и ще станеш да получиш жребия си в края на дните." (Дан. 12:12-13)
Според пастори на Запад не е трудно да разберем датата на новия световен ред и дори на Второто пришествие на Христос. Достатъчно е да се отчетат няколко момента. Първо, става въпрос за разрушаването на Йерусалимския храм. Общо в историята на еврейския народ е имало два Йерусалимски храма, първият от които е бил разрушен от цар Навуходоносор през 586 г. пр.н.е. След това се събират двете числа, дадени от пророка, но това не са дни, а години (1290 и 1335 г.) и от тях се изважда 586 г. пр.Хр. Получава се 2039 година.
Промяната
Излиза, че съвсем скоро нашето съвременно, "разделено царство" трябва да се смени с ново с божествен произход. За разлика от предишните смени на "царствата" това ще стане по съвсем нов начин, тъй като жадуващият неограничена власт "колос" ще бъде разбит и завинаги ще остане в миналото. Как именно ще стане това, още е неизвестно. Но главното е, че новата епоха, обещана от пророка, ще бъде доста по-справедлива от предишните.
И обещанието за "последните времена" на прага на новото, справедливо Божие "царство" звучи все по-актуално. Дали пророк Даниил не е предвидил един „Нов световен ред“, основан на баланс на интересите на всички държави. Баланс, породен не само от запазването на световния мир, но и от грижа за всички глобални проблеми на планетата, засягащи всеки един от нас. А това може да се случи единствено с тотално обръщане към ближния и вярата в единния Бог.
И мюсюлманите го смятат за праведник
Даниил не се споменава по име в Корана, но има разкази за неговото пророчество в по-късна мюсюлманска литература. Там се разказва как той е бил спасен от лъвове и тълкува съня на царя за статуя, направена от четири метала, унищожена от скала от небето.
"Пророк Даниил и лъвовете". (Картина от Рубенс, 1616 г.)
Всички източници, както класически, така и съвременни, го описват като светец и праведен човек.
Шест града претендират за гробницата на Даниил, като най-известната е тази в Суза, в Южен Иран.
Пръв говори за възкресението на телата
За великата дарба на пророк Даниил и за неговата крайъгълна роля за християнството свидетелстват неговите думи. Той например пръв говори за „последните дни“, Божия съд и световното господство на Йехова, които се откриват на пророка директно от ангелите. Той ни запознава и с архангелите Гавриил и Михаил. Той въвежда и идеята за възкресението на телата, която е нова за досегашните старозаветни представи. От всички предсказания в книгата най-важно е това за идването на Месията. Чрез Сина Човешки, слизащ на Земята на облаци, е показано Боговъплъщението на Иисус. Важно е да се знае също, че месианските пророчества на Даниил се отнасят не само за Първото пришествие, но и за Второто, което и сега се очаква от милиарди християни по Земята.
.Пророк Даниил казва, че времето преди Второто пришествие ще бъде време на такива трудности, каквито Земята никога не е познавала. Всъщност за това говори сам Иисус Христос, когато учениците му го питат как хората ще разберат за неговото ново идване на Земята – глад, войни, земетресения и нетипично време. Всичко това се случва в момента.