С критите послания и пророчества на Библията открай време са обект на всевъзможни тълкувания и обяснения – от трудовете на каноничните богослови до романите на Дан Браун. Много от тях граничат с научната фантастика, но има и такива, които звучат твърде аргументирано и наистина заслужават доверие и внимание.

Сътворението

Такъв е т. нар. Шестоднев - тези първи стихове от Стария завет, в които се описва сътворението на света за 6 дни. Доста изследователи и космолози вече отбелязват, че като последователност на процесите древното описание в 31 стиха отговаря напълно на доминиращата научно-материалистическа доктрина за раждането на планетата Земя и развитието на живота на нея (Битие,1:1-17).

Спорът

„В началото Бог сътвори небето и земята.

А земята беше неустроена и пуста; и тъмнина покриваше бездната; и Божият Дух се носеше над водата. И Бог каза: Да бъде светлина. И стана светлина. И Бог видя, че светлината беше добро; и Бог раздели светлината от тъмнината. Бог нарече светлината Ден, а тъмнината нарече Нощ. И настана вечер, и настана утро, ден първи“. В следващите пет дни се описва създаването на водата, земята, Небесните светила Слънце, Луна и звезди стават видими от повърхността (знак за прозрачна атмосфера и предпоставка за фотосинтеза), появата на флората и фауната и накрая Адам и Ева.

„И Бог създаде човека по Своя образ; по Божия образ го създаде; мъж и жена ги създаде. И Бог ги благослови и им каза: Плодете се и се размножавайте, напълнете земята и я покорете, бъдете господари над морските риби, над въздушните птици и над всяко живо същество, което се движи по земята“ (Битие, 27:28).

Дискусии

Тези няколко реда от книгата Битие са били открай време обект на дискусии. Едната страна поддържа правилността на религиозния възглед за възникването на нещата чрез Сътворението (креационизъм); другата страна поддържа научния консенсус в областта на еволюционната биология, геологията, палеонтологията, термодинамиката, ядрената физика и космологията. Спорът особено се води в консервативните региони на САЩ, където добива понякога мащаба на „война между две култури“, тъй като пасторите креационисти настояват за преподаването на тази теория в училище.

Джурасик парк

Креационистите вярват, че хора и динозаври са живели заедно.

img.cms.bweb.bg

През 1961 г. е публикувана книгата „Потопът на сътворението“ на Хенри Морис и Джон Уайткомб. Морис и Уайткомб поддържат мнението, че сътворението е станало буквално за шест дни, че хората са живели едновременно с динозаврите и че Бог е създал всеки вид живо същество отделно от останалите.

Дарвин

От другата страна стои теорията за еволюцията, която има всеобща подкрепа сред представителите на науката. Напоследък обаче все повече учени изтъкват, че авторите на Библията никак не противоречат на Дарвиновата теория за произхода на видовете, потвърдена от разкопките на палеонтолозите и изчисленията на геофизиците. Формално като че ли няма място за спор – Шестодневът „в съкратени срокове“ (всеки ден е равен не на 24 часа, а на милиони години) показва раждането на планетата Земя от космическия безкрай и развитието на живота върху нея – от семената и тревите до Адам и Ева. Но откъде все пак авторите на Стария завет са били толкова наясно с етапите на еволюцията? Всички богослови ще отговорят: “Цялото писание е боговдъхновено и полезно за поука, за изобличение, за поправление, за наставление в правдата“ (2 Тимотей 3:16). Но дотук се изчерпва съгласието между религия и наука.

Енох

Така теренът остава свободен дори за любителите на теорията за намесата на извънземните посетители. Те се позовават на всичко, което им върши работа - от Книгата на Енох, в която се говори за ангели, слезли от небето и си взели земни жени, до „Спомени от бъдещето“ на Ерих фон Деникен, според когото рисунките на платото Наска в Перу не са нищо друго освен писти на космодрум. Всички те се свеждат до една хипотеза – извънземните пришълци предали знанията си на земляните, но тези знания след потопа останали достояние на малцина избрани. Сред които са и авторите на Библията.

Извънземни предали знанията на хората.

image.tmdb.org

Атонски пророци обаче твърдят, че ако човек общува с Бога, то от него може да научи всичко, което е било на Земята, ще бъде, всяка теория, която е открита или тепърва предстои да бъде открита от човека. Така че не е никак чудно, че авторите на Битие са знаели как е бил създаден нашият земен свят и Вселената.

Сър Арнолд Тойнби: Каин е бил номад, а Авел земеделец

Старият завет е преди всичко книга за древната история не само на юдеите, но също така и за целия познат тогава свят. И зашифрованите в нея послания не се изчерпват само с Шестоднева. Такава е и библейската история за Каин и Авел – първото „регистрирано“ братоубийство, вдъхновило много художници и писатели.

Земеделецът Каин убива скотовъдеца Авел.

cms-imgp.jw-cdn.org

Според най-значимия историк на XX век сър Арнолд Тойнби (1889-1975) в старозаветната притча е закодиран сблъсъкът между номадите скотовъдци и уседналите земеделски народи. Както казва Крис Адамс, главният герой от „Великолепната седморка“, селяните винаги побеждават.