В началото бе пандемията, после дойде рецесията, последвана от война, санкции и нова рецесия. Глобалните трусове повлияха негативно на бизнес сегмента на аукционите. Колекционерите почти не пътуват, ценните предмети почти не се излагат, разгорещените наддавания са в миналото. Въпреки тази обстановка аукционните къщи намират свои формули да поддържат и дори да развиват бизнеса си.
Ако има един термин, който доминира новините около съобщението на Christie’s за данните за продажбите през първата половина на 2022 г. от 12 юли, това е „бизнес модел“, коментира Библията на колекционерите The Art Newspaper.
От началото на пандемията COVID-19, аукционната къща направи всичко възможно не само да накара вече утвърдената колекционерска класа да се чувства комфортно да купува изкуство онлайн, но и да й помогне да разбере, че може да харчи пари за артефакти от всички периоди на историята на изкуството.
Къщата пречупи бариерата между изкуството от XX и XXI век с новите си формати на продажби и по този начин привлече милениумите - онази млада, богата класа, която може да започне колекционерския си живот с Rolex, но скоро може да наддава за произведения на Герхард Рихтер, Анна Уайънт и Иси Ууд.
Печалбите
Глобалните продажби на Christie's са „забележително успешни“ според главния изпълнителен директор на аукционната къща Гийом Черути. Тенденцията до голяма степен е в резултат от продажбите на колекциите на Ан Бас и Томас и Дорис Аман в Ню Йорк – последната включва произведението на Анди Уорхол от 1964, което е известно като „Синята Мерилин”. Постигнатата крайна цена през май бе 195 милиона долара.
Аукционната къща отчете 4,1 милиарда долара общи продажби през първите шест месеца на 2022 г., което е ръст от 18% спрямо миналогодишните 3,5 милиарда долара за същия период въпреки нарастващата несигурност в световен мащаб, предизвикана от войната на Русия в Украйна и опасенията относно инфлацията и възможна рецесия. Звездата през първата половина на годината беше Уорхол, а неговата „Мерилин” е най-скъпото американско произведение на изкуството, продавано някога.
Черути добавя, че „без да сме твърде оптимисти, тъй като сме наясно с политическата и макроикономическата среда, виждаме много устойчив пазар на изкуство.“
За първи път от началото на пандемията Christie’s тази година организира търгове в хибридни формати, излъчвани на живо.
„Има едно обстоятелство, което не можем да пренебрегнем, и това е темпото, с което се развива пазарът на изкуство през последните 24 месеца“, казва Адриен Майер, съпредседател на Christie's за импресионистично и модерно изкуство.
Майер добави, че преди COVID-19 около 10 000 до 15 000 клиенти са гледали онлайн търговете на фирмата. Тази бройка е скочила до между 800 000 и 1,2 милиона души, които най-малкото следват – и потенциално наддават – за всяка продажба. Преди пандемията, добавя той, около 10% до 15% от купувачите в даден търг са били нови за Christie's, а сега средната стойност е над 25.
Рекордите
В историята на аукционите са поставени много рекорди в най-различни категории. Преди Уорхол рекордът за скъпо модерно произведение се държеше от Пабло Пикасо с платени 106,5 милиона долара през 2010 г. Изкуството и любителите на изкуството са обсебени от Пикасо, особено от неговите картини и скулптури на голи тела. Всъщност много хора са толкова влюбени в изкуството на Пикасо, че дори биха похарчили цялото си състояние за неговите творби.
Роклята на Мерилин Монро, с която изпя „Честит рожден ден, господин президент“, е един от най-скъпите предмети, продадени на търг в света. По време на наддаването цената достигна 4,8 милиона долара. Роклята е носена от Монро във филма The Seven Year Itch.
Колекционерите не забравят и предметите с висока историческа стойност. Още от 1994 г. стои неподобрен рекордът за скица и бележки на Леонардо да Винчи. Постигнатата цена е впечатляващите 30,8 млн. долара.
Ценителите на музикални инструменти са привличани от цигулките, като инструментът, известен като Краля на цигулките, е направен от Гуармери де Гешу. Постигнатата след наддаване цена е 3,8 млн. долара.
Древна статуя на Артемида донесе на собственика си 28,6 млн. долара. Тя е открита през 20-те години на миналия век в околностите на Рим и се смята за един от най-добре запазените паметници от Римската епоха.
Класациите няма как да минат без скъпи коли. В сегашно време се предлагат ултралуксозни спортни коли, но за познавачите най-ценна си остава „Ферари 250 Тестароса“ от 1957 г. Класиката е продадена след ожесточено наддаване на търг през 2009 г. за над 12 млн. долара.
И ако за автомобил подобна сума не е чак толкова стряскаща, то малко над три милиона долара, платени за бейзболна топка, граничат с лудост. Въпросната топка е от рекордния 70-и хоумрън в рамките на един сезон на легендарния бейзболист от миналия век Марк Макгуайър. Фенове на играта твърдят, че Марк е имал най-тежкия удар в историята. Топката от историческото постижение е с автографа на играча.
Най-ценни безспорно са скъпоценностите. Има ужасно много истории за скъпи и ценни диаманти. Според познавачи обаче първото място е резервирано за камъка Wittelsbach, който е част от колие, първоначално продадено на търг в Женева за около 10 млн. долара. Камъкът е предложен на аукцион през 2008 г., а достигнатата цена е малко над 23 млн. долара, което прави този камък най-скъп, ако цената се раздели на каратите.