П ървото поколение на Toyota C-HR дебютира през 2016 г., а три години по-късно хибридният SUV получи фейслифт и цялостна модернизация, които го направиха още по-успешен. За първите седем години от премиерата си Toyota C-HR разби пазара на кросоувъри с над 840 000 продажби в Европа. Неговият остър, спортен и младежки дизайн, заедно с иновативната хибридна технология на задвижване бързо спечелиха клиенти както в Европа, така и у нас. Още от пускането си на пазара C-HR стана бестселър, който дори надмина възможностите и въображението на гигант като Toyota. Оригиналният C-HR се превърна в новаторски модел за Toyota, който насочи марката към аудитория, ориентирана към стила. Голяма заслуга имаше и дизайнът на интериора, който предлага удоволствие от шофирането, характер и високо качество.
През миналата година Toyota представи второто и напълно ново поколение на C-HR. Японската марка е имала трудната задача да направи един толкова успешен модел още по-добър, но по всичко личи, че е успяла. Някои от основните новости на модела са увеличаването на размера и включването на plug-in хибридна версия в гамата. Към това можем да добавим подобрената хибридна система, която спестява много гориво в градски условия. Новата Toyota C-HR отново изпъква с дръзкия си и иновативен дизайн на прототип, далеч от обичайните канони на традиционния европейски стил.
Двуцветен
Под изваяния и спортен силует на новата Toyota C-HR се крие най-новата версия на платформата TNGA (Toyota New Global Architecture). Благодарение на размерите си Toyota C-HR се вписва идеално в сегмента на компактните SUV с дължина от 4,36 метра, широчина 1,83 метра, височина 1,56 метра и междуосие от 2,64 метра. Новият модел на Toyota изпъква със своите още по-агресивни форми и линии. Новият C-HR не расте на дължина спрямо предишния модел и е с 3 см по-къс от първото издание. Вниманието привличат формите на новите предни LED фарове и линията на задното осветление със светещия надпис на модела C-HR. Това е еволюционен стил, защото същността е запазена, като в същото време се отличава лесно от предишната визия. Освен това по-високите версии се характеризират с двуцветен стил. Сега не само покривът и колоните са черни, но както се вижда, черният цвят може да продължи през задните калници и капака на багажника, което не изглежда никак зле. Иновативните дръжки на вратите са изравнени с каросерията, включително и задните, които преди бяха скрити по-високо в задната колона. Новите колела достигат до 20 инча, като в нивото GR Sport стандартните са 19-инчови.
Бутони
Интериорът на новата Toyota C-HR идва с по-добро възприятие за качество и с важен технологичен напредък. Сега таблото е изцяло дигитално с 12,3-инчов екран като стандартно оборудване и представлява голям скок в сравнение с предишния модел. Дисплеят предлага различни теми и също така приема определени персонализации по отношение на показваната информация. Важното е, че изглежда добре и цялата информация се вижда ясно от водача. В центъра на таблото имаме и нов 12,3-инчов сензорен екран на мултимедийната система. Той има донякъде проста графика, но в същото време работи достатъчно бързо и се предлага с безжична връзка с Apple CarPlay и Android Auto. Климатикът остава независим от основния екран и се управлява с обикновени бутони, което подобрява сигурността чрез избягване на разсейването. Купето на Toyota C-HR има система с конфигурации на осветлението, от които можем да избираме между 64 различни тона, но също така и да използваме автоматичен режим, който променя тоновете в зависимост от времето на деня, като използва по-студени тонове сутрин и по-топли следобед. Това осветление служи и за светлинно предупреждение на пътниците, например при отваряне на вратата, ако се установи възможен удар с приближаващо превозно средство. На задните седалки пътниците придобиват усещане за повече простор и светлина спрямо първия C-HR.
Пространство
Въпреки това задните врати отново не се отварят особено широко, така че това не е най-удобният SUV за влизане и излизане, или например за поставяне на дете в детска седалка. Вътре има достатъчно пространство за краката и главите, въпреки че C-HR отново не е сред най-добрите в сегмента. За радост прозорците на задните врати са по-големи от преди, което дава по-добра видимост навън и подобрява усещането за пространство в салона. Във вратите има гнезда за поставяне на бутилка, за пътниците на задните седалки има централни вентилационни отвори и подлакътник. В салона на новия C-HR могат да се настанят до петима пътници, но комфортно могат да пътуват четири човека. Обемът на багажника в новия C-HR отново е намален, за да остави място за част от хибридната схема, тъй като под пода на багажника са монтирани някои компоненти като батериите. Това оставя малко по-нисък товарен капацитет, ако вземем предвид конкурентите. Минималният капацитет е 388 литра за C-HR 1.8 Hybrid FWD, а при модела 2.0 Hybrid AWD-i обемът е ограничен до 362 литра. Освен това товарният отвор е някак висок и широк, докато вътрешният обем няма напълно правилни форми. В по-високите версии капакът на багажника се отваря автоматично.
В контакта
На българския пазар второто поколение на Toyota C-HR се предлага в две хибридни самозареждащи се версии и един зареждащ се в контакта plug-in хибрид. Стандартно всички модели изпращат мощността към предната ос чрез безстепенна автоматична скоростна кутия, наречена e-CVT. Компактният SUV има възможност за задвижване с 1,8-литров 4-цилиндров бензинов двигател с атмосферно пълнене, придружен от електромотор и литиево-йонна батерия с малък капацитет за генериране на системна мощност от 140 к.с. Вторият вариант има 2,0-литров 4-цилиндров бензинов двигател, който също така се състои от спомагателен електромотор и същата батерия. Развива системна мощност от 197 к.с. И в двата случая електрическият пробег е ограничен до няколко километра. Вторият модел се предлага както във версии с предно предаване, така и във версии със задвижване на всички колела AWD-i. Основната новост при Toyota C-HR е появата на Plug-in Hybrid 220, който е известен и като PHEV. Той има същия 2,0-литров атмосферен бензинов двигател, но се поддържа от електромотор със 163 к.с., захранван от батерия с капацитет 13,6 кВтч, и постига максимална мощност от 223 к.с. и пробег в електрически режим от над 66 км. За презареждане има избор от системи с висока мощност както с постоянен, така и с променлив ток.
На градско
Ако използвате Toyota C-HR предимно в града, но често пътувате по магистрала, по-добре да заложите на японския модел с 2,0-литров бензинов двигател с атмосферно пълнене, който работи по цикъла на Аткинсън и се поддържа от електрически мотор, за да развие системна мощност от 197 к.с. при градско шофиране и на междуселищни пътища, през голямата част от времето новият C-HR се движи с електромотора. При натискане на газта отговорът е плавен, но с добър прилив на енергия от много ниска скорост, което ви позволява да се движите пъргаво в града и околностите. Мощната хибридна система е идеалната версия за по-голямата част от потребителите. В града колата има повече от достатъчно мощност и реакция, за да се движи динамично. На магистрала при интензивно ускорение, особено с четири човека и багаж, бензиновият двигател се натоварва малко повече. В комбиниран цикъл разходът на гориво е 5,1 л/100 км, но в града пада и под 4 л/100 км. Спринтът от 0 до 100 отнема 7,9 секунди. Има различни режими на шофиране, които се избират от бутон на централния тунел - Eco, Normal и Sport, към който е добавен и четвърти режим Custom. При смяна на режимите се променя отзивчивостта на газта и реакцията на кормилното управление. На пътя окачването осигурява комфортното возене, без тласъци, като в същото време каросерията се наклонява малко при шофиране в завои и се чувства балансирана като дава увереност. Кормилното управление има солидна електрическа помощ, което е идеално за градско шофиране. Новото поколение на C-HR е по-добра кола, но това е довело до леко увеличение на цените. Базовият модел на Toyota C-HR в основната версия Cult започва от 60 480 лева, а топмоделът в ниво GR Sport струва 91 480 лева.
Технически характеристики
- Toyota C-HR 2.0 Hybrid AWD-i e-CVT
- Двигател 2,0-литров 4-цилиндров бензинов + електромотор
- Задвижване на колелата двойно/4х4
- Трансмисия e-CVT безстепенна автоматична
- Системна максимална мощност 197 к.с.
- Системен максимален въртящ момент 206 Нм
- Ускорение от 0 до 100 км/ч 7,9 секунди
- Максимална скорост 170 км/ч
- Среден разход на бензин 5,1 л/100 км
- Емисии на СО2 115 г/км
- Цена на модела 91 480 лева (GR Sport)
Audi A3 получи фейслифт и офроуд версия Allstreet
Четвъртото поколение на Audi A3 беше представено през 2020 г. и сега дойде време за планиран фейслифт. Гамата от модификации се увеличи, като към хечбека с 5 врати A3 Sportback и седана се присъедини офроуд версия A3 Allstreet. Обновеният модел е станал малко по-агресивен.
Към хечбека с пет врати A3 Sportback се присъедини офроуд версия A3 Allstreet с увеличен пътен просвет с 30 мм.
Радиаторната решетка е придобила нов дизайн с големи клетки, което визуално я прави по-широка. Променени са броните, а отзад се е появил по-голям дифузьор. Спортната визия се подсилва с пакета S line. Джантите са 16-инчови, но се предлагат опции с диаметър до 19 инча. Новото Audi A3 Allstreet се откроява с различна структура на радиаторната решетка, черни пластмасови панели по периметъра на каросерията и богата сребриста декорация, а колелата са 17-инчови. Благодарение на гумите и окачването с различни пружини и амортисьори A3 Allstreet е повдигнато с 15 мм, а пътният просвет е увеличен с 30 мм. Новият модел има стандартни релси на покрива и опционален багажник. Всички версии на Audi A3 имат модифициран интериор и разширен списък със стандартно оборудване, който включва кожен мултифункционален волан с три спици, контурно осветление и централен подлакътник. Има още по-компактен селектор на автоматичните скорости S tronic. Седалките, арматурното табло, централната конзола и панелите на вратите вече са с нови материали за тапицерия, като например рециклиран микрофибър. В началото гамата от двигатели включва само бензинов турбодвигател 1.5 TFSI със 150 к.с. с мека хибридна система и турбодизелов мотор 2.0 TDI със 150 к.с., като и двата са съчетани със 7-степенна автоматична роботизирана трансмисия S tronic и са със задвижване на предните колела. Ще има и зареждащи се в контакта хибриди.
Taycan Turbo GT стана най-бързият модел на Porsche
Най-екстремната версия на електрическото Porsche Taycan се казва Turbo GT и стана най-бързият модел с четири врати на пистата „Нюрбургринг”. Стандартното Porsche Taycan Turbo GT може да ускори от 0 до 100 км/ч за 2,3 секунди, а с пакета Weissach - за 2,2 секунди, а максималната скорост е съответно 290 км/ч и 305 км/ч. Външно Turbo GT се различава от стандартния Taycan с аеродинамичен пакет с прибиращ се спойлер от карбон отзад. Този материал се използва за корпусите на страничните огледала, праговете и дори на централните колони на покрива.
Taycan Turbo GT се предлага в два ексклузивни цвята на каросерията светлосин и наситен лилав металик.
Много по-важно обаче е появата на леки ковани джанти с диаметър 21 инча с гуми Pirelli P Zero Trofeo R. На колелата са монтирани карбоново-керамични спирачки. Версията Turbo GT има нов електромотор с по-мощен и ефективен инвертор, проектиран за ток от 900 ампера вместо 600 ампера за версията Turbo S. Общата мощност на двата мотора в стандартен режим е 789 к.с., а при активиран контрол на стартирането нараства до 1033 к.с. Освен това в рамките на 2 секунди пикът може да достигне 1108 к.с. и 1340 Нм максимален въртящ момент. Активното въздушно окачване е пренастроено, а под дъното на автомобила са се появили допълнителни елементи за подобряване на аеродинамиката. Теглото на колата е намалено със 75 кг в сравнение с Turbo S до 2290 кг. Още 70 кг могат да бъдат свалени от опционалния, но безплатен пакет Weissach, който е без задни седалки, подово покритие и част от шумоизолацията. Пакетът включва и фиксирано крило, което създава до 220 кг притискаща сила. Новото Porsche Taycan Turbo GT е оборудвано със стандартна батерия с капацитет 105 кВтч, с която автомобилът може да измине 555 км според цикъла WLTP.
Денислав Стоянов