0

Е кология и природни методи за здравословен живот – все повече училища залагат в програмите си зелени инициативи и обучения. Ученици в Смолян са с голяма крачка напред, понеже не само изучават лечебните растения в региона, но и вече ги отглеждат, при това със стопанска цел.

Презентация

Четири клуба – „Зелени предприемачи“, „Активни младежи“, „Арт ателие“ и „Силивряк“, показаха как се сади и отглежда една от най-целебните билки в региона – мурсалският чай. Презентацията им бе по време на регионален форум за образователни иновации по националната програма „Иновации в действие“. В природата билката е защитено растение. То обаче може да се отглежда култивирано в оранжерия.

Децата вече имат собствена реколта и работят по създаването на продукти от нея. Те правят и следващата стъпка, като разработват бизнес план, лого и мото на продуктите. Учениците ръководи Елмира Бонкалова-Косова, учител по право, икономика и предприемачество в Професионалната гимназия по икономика „Карл Маркс“ в Смолян, съобщават от Министерството на образованието и науката.

Дейността се развива под мотото „Зелени предприемачи“ и бе презентирана на форума  „Иновативни днес - успешни утре“, в който участваха представители на училища от областите Смолян, Кърджали, Пловдив, Хасково, Пазарджик и София. Идеята е да се споделят педагогически практики за учене чрез правене и преживяване. 

Пак с продукти от мурсалски чай преди две години дванайсетокласници отново от Професионалната гимназия по икономика в Смолян спечелиха сребърен медал в Националното състезание по природни науки и екология в Копривщица. Техният проект "Мурсалин" имаше за цел както да защити ендемитното растение мурсалски чай в естествените му находища, така и да създаде продукт с природни съставки – бонбоните "Мурсалин". В проекта се съчетаваха икономическите дисциплини с природните науки и екологията, а тогавашните зрелостници са вече студенти, стъпвайки на успеха си от състезанието. 

Алтернатива

Темата за билките и тяхната роля в алтернативната медицина се развива и в пловдивското СУ „Любен Каравелов“. Тя донесе специалната награда на международна компания за добра практика с екологична насоченост. Екип от учители в школото работят по проектно базираното обучение “Билките в България”. Седмокласници от училището имаха задача да направят хербарий от билки, които да разположат на интерактивна карта. Билките са представени с техния химичен състав и местата, където растат.

Учителите, които ръководят проекта, пък са направили импровизирана библиотека с книги за билките, от която децата са извлекли информацията и са я включили в описанията на лечебните растения. Те са събирали и билки на терен сред природата, за да преценят на място дали растението е защитено и е забранено да се бере. Проверката пък са правили с приложение, с което билката се заснема и онлайн се проверява статутът й. На финала учениците представиха екипната си работа, като и сценарият за презентацията бе изцяло тяхно дело.

100 школа и забавачки за звание „Екоучилище“

100 български училища и детски градини работят активно, за да получат званието „Екоучилище“. Програмата е на Фондацията за екологично образование, представител за България в която е движението „Син флаг“. Първото български училище, сертифицирано по тази програма, е още през далечната 1997 г. Оттогава 150 учебни заведения са получили това звание, посочва председателят на „Син флаг“ Станимир Георгиев.

Проектът за приобщаване на школата е в партньорство с екоминистерството и с МОН, той се нарича „Влез в зеления кръг“. За да получат екостатут обаче, школата трябва да изпълнят определени условия. Те трябва да провеждат регулярно дейности за изследване и опазване на околната среда, да организират извънкласни занимания с еконасоченост.

Училищата трябва и да работят по разделното събиране на отпадъци както в сградите, така и извън тях. В часовете по природни науки да се отбелязват кампании и дати от международния екологичен календар. Освен задължителните стъпки, които трябва да преминат, за да получат сертификат за екоучилище, учителите имат за задача да интегрират екологичното образование към различни други предмети и STEM практики.