0

Г рупа от 41 щата и окръг Колумбия заведоха дело срещу Meta, компанията майка на Facebook, Instagram, WhatsApp и Messenger, твърдейки, че компанията съзнателно е използвала функции на своите платформи, за да кара децата да се пристрастяват към използването им.

„Meta използва мощни и безпрецедентни технологии, за да примами, ангажира и в крайна сметка да улови в здрава хватка младежи и тийнейджъри“, казват ищците по делото, заведено във федерален съд. Според тях мотивите са съвсем прозаични – повече потребители, повече печалби.

Децата могат с часове да ровят в социалните мрежи в очакване нa доза психическо удоволствие

 Децата могат с часове да ровят в социалните мрежи в очакване нa доза психическо удоволствие
iSTOCK

Тактика

Според експерти, които изучават използването на интернет, магнетичната привлекателност на социалните медии произтича от начина, по който съдържанието възпроизвежда човешките неврологични импулси, така че на потребителите им е трудно да се отблъснат от входящия поток от информация.

Дейвид Грийнфийлд, психолог и основател на Центъра за интернет и технологична зависимост в Уест Хартфорд, Кънектикът, казва за „Ню Йорк Таймс“, че устройствата примамват потребителите с много мощна тактика.

Това е т.нар. интермитентно подсилване, базиращо се на идеята, че потребителят е убеден, че ще получи „награда – удоволствие“ и е готов да чака, да се върти и да рови из мрежата, докато то дойде.

Социалните мрежи обаче правят така, че удоволствието идва след все повече време висене в тях. Според Грийнфийлд именно децата са най-податливи на тази тактика и не могат да се отскубнат от хватката на мрежата.

Позиция

Според Meta обвиненията са неоснователни, а компанията е инвестирала милиарди в подкрепа на семейства и тийнейджъри през годините.

„Разочаровани сме, че вместо с държавата заедно да създаваме подходящи за младежката възраст стандарти за съдържание, те избират пътя на атаката“, се казва в изявление на компанията.