Г рупа от 41 щата и окръг Колумбия заведоха дело срещу Meta, компанията майка на Facebook, Instagram, WhatsApp и Messenger, твърдейки, че компанията съзнателно е използвала функции на своите платформи, за да кара децата да се пристрастяват към използването им.

„Meta използва мощни и безпрецедентни технологии, за да примами, ангажира и в крайна сметка да улови в здрава хватка младежи и тийнейджъри“, казват ищците по делото, заведено във федерален съд. Според тях мотивите са съвсем прозаични – повече потребители, повече печалби.

Децата могат с часове да ровят в социалните мрежи в очакване нa доза психическо удоволствие

дете с телефон
iSTOCK

Тактика

Според експерти, които изучават използването на интернет, магнетичната привлекателност на социалните медии произтича от начина, по който съдържанието възпроизвежда човешките неврологични импулси, така че на потребителите им е трудно да се отблъснат от входящия поток от информация.

Дейвид Грийнфийлд, психолог и основател на Центъра за интернет и технологична зависимост в Уест Хартфорд, Кънектикът, казва за „Ню Йорк Таймс“, че устройствата примамват потребителите с много мощна тактика.

Това е т.нар. интермитентно подсилване, базиращо се на идеята, че потребителят е убеден, че ще получи „награда – удоволствие“ и е готов да чака, да се върти и да рови из мрежата, докато то дойде.

Социалните мрежи обаче правят така, че удоволствието идва след все повече време висене в тях. Според Грийнфийлд именно децата са най-податливи на тази тактика и не могат да се отскубнат от хватката на мрежата.

Позиция

Според Meta обвиненията са неоснователни, а компанията е инвестирала милиарди в подкрепа на семейства и тийнейджъри през годините.

„Разочаровани сме, че вместо с държавата заедно да създаваме подходящи за младежката възраст стандарти за съдържание, те избират пътя на атаката“, се казва в изявление на компанията.