0

М етавселената постепенно достига и до простички всекидневни неща като пазаруването. За тези, които още не са схванали напълно какво точно е тя, кратко обяснение. Метавселената е ново, по-високо ниво на развитие на днешния интернет и превръщането му от нещо днес предимно писмено и екранизирано в нещо видимо и осезаемо. Иначе казано, създаването на виртуален свят, копие на реалния, където наши виртуални аватари ще общуват с виртуалните аватари на наши приятели и хотели, ще пазаруват във виртуални магазини, ще носят виртуални дрехи и обувки, ще играят виртуални игри и ще ходят на виртуални екскурзии до Хавай, Антарктида и дори до Марс.

Наскоро едно интересно видео обиколи Туитър. То представи виртуален магазин на най-голямата верига супермаркети в света „Уолмарт“. Абстрахирайки се от дизайна и това, че видеото всъщност е от 2017 г., то все пак провокира сериозен медиен дебат за бъдещето на пазаруването в метавселената. Защото денят, в който ще можете да се разходите сред виртуалните рафтове в магазина и да сложите бутилка вино за вечеря в количката, не е никак далеч.

Виртуалната реалност (ВР) не е нова, но през последните години игрите с ВР окуляри станаха по-популярни и с всеки ден напредването на технологиите ни показва нови възможности за това как използваме виртуалната реалност. През 2014 г. Facebook закупи компанията за очила за ВР Oculus, а през октомври 2021 г. дори смени името си на Мета, ясно демонстрирайки къде залагат, че е бъдещето на технологиите. Компанията пренасочва усилията си от това да свързва хората в социална мрежа, да ги свързва в... метавселената, която ще промени тотално интернет такъв, какъвто днес го познаваме.

Разбира се, тя ще преобрази и пазаруването и ще го качи на друго ниво. Ще кажете: „Но и сега човек може да пазарува онлайн и да му доставят продуктите у дома“. Така е, но в метавселената пазаруването няма да е цъкане с мишката върху продукти, а ваш виртуален аватар ще се разхожда във виртуален магазин, ще взема виртуални продукти от рафтовете, ще сравнява цени и срок на годност и ще разговаря с виртуални продавачи или други виртуални клиенти, зад всеки от който стоят реални хора. В момента платформите за онлайн пазаруване на хранителни стоки са в подем заради пандемията, но очакванията са това да остане хит и след нея. На фона на продължаващия недостиг на работна ръка все повече и повече реални магазини обмислят да разчитат на павилиони за самообслужване и роботи за сканиране на артикули.

Включването в метавселената може да създаде нови пътища за хранителните магазини за справяне с недостига на персонал и увеличеното търсене, като същевременно увеличава възможностите за приходи. Подобно на традиционното онлайн търговията в метавселената може да се възползва от данни за вашите предпочитания, за да оптимизира вашето изживяване. Можете да получавате напомняне за продукти, които сте забравили да купите. Може също така виртуалната продавачка директно да ви каже, че няма нужда да купувате това мляко, тъй като в хладилника у вас има още две бутилки. Откъде знае? От това, че смарт хладилникът у дома ви също е свързан с метавселената, а виртуалният ви магазин може директно да провери наличностите в него (които предварително сте одобрил да бъдат споделяни с него, разбира се). Можете да получавате препоръки за продукти, да сравните оценки за дадени артикули, но във виртуална и много по-добре изобразена среда.

Виртуалната продавачка знае наличностите в хладилника ви.

 Виртуалната продавачка знае наличностите в хладилника ви.

Според визията на Уолмарт в момента, в който хванете във виртуалната си ръка даден артикул, веднага ще се визуализира информация за продукта. Ако например докоснете алкохол или цигари, продавачката мигновено ще ви направи забележка, ако сте непълнолетен, тъй като информацията за възрастта ви е изискана още при първоначалната регистрация. Виртуалното приложение ще съдържа и визуализация на вашия списък за пазаруване и „забравих да купя“ ще стане реплика от миналото за вас. Забравете и за вечното „Извинете, не мога да намеря даден продукт“. Във виртуалния магазин само изговарянето на продукта или марката ще е достатъчно. Гласовото разпознаване ще нареди на приложението веднага да ви отведе до съответния щанд или дори мигом да постави продукта в количката ви.

Ето как изглежда в реалността пазаруването в метавселената.

 Ето как изглежда в реалността пазаруването в метавселената.

Накрая, разбира се, ще трябва  пак да се пренесем в реалния свят, тъй като пазаруването може да е виртуално, но храненето не. Ето защо след края на сесията ви и заплащането с карта или сметка на изхода на виртуалния магазин продуктите ви ще бъдат подбрани в реалния склад на магазина и ще бъдат експедирани към дома ви с реален куриер. Където, ако живеете в сравнително безопасен квартал или тихо предградие, могат да бъдат оставени пред вратата или дори в предверието. Ако ли пък не, ще трябва да се срещнете с куриера лично. Малко реалност след виртуалната такава. Защото идеята на метавселената не е да замени реалния свят, а да направи дистанционната ни комуникация по-образна и жива.