Н езаконното приложение за превоз на пътници „Максим“ работи като за последно, докато държавата продължава с опитите си да го изгони от пазара.
Въпреки че има съдебно решение за забраната на нелегалната такси платформа още от 2019 г., шофьорите й продължават да вземат поръчки в пикови и спокойни часове из цялата столица.
Проверката на „Телеграф“ установи, че три автомобила на „Максим“ бяха изпратени в рамките на 10 минути след три отделни повиквания в различни райони на града. Приложението е познато още и като руския Uber заради страната, в която е разработено и тъй като е буквално изкопирано от пионерите в тази област.
Логика
Приложението свързва пътници с шофьори с частни автомобили, като плащанията се извършват директно между тях, а самата платформа удържа комисиона. Българският съд забрани приложението заради това, че реално е превозвач, но няма лиценз, не изпълнява куп условия да бъде законен такъв и си спестява редица такси, данъци и застраховки, като така влиза в нелоялна конкуренция с всички регламентирани такси превозвачи. Според „Максим“ пък приложението предлага единствено и само онлайн свързване между пътници и шофьори и не се занимава с превоз. В миналото у нас имаше регистрирано дружество „Такси Максим“, което в момента е в ликвидация. Това не пречи на приложението да работи, тъй като сървърите на платформата се намират в чужбина.
Сигнал
В опитите си да се пребори с платформата от транспортното министерство са сигнализирали компаниите Google и Apple за приложението, което е достъпно в техните платформи Google Play и Apple App Store. В изпратено писмо от министър Николай Събев до двете компании се посочва, че услугата се извършва в противоречие с нормативите за таксиметров превоз на пътници. Той отправя изрично искане да се преустанови предлагането на мобилното приложение на територията на Република България.
Ангажимент
Активността на Събев е във връзка с поет от него ангажимент пред официалния таксиметров бранш да вземе сериозни мерки и да приложи „цялата мощ на държавата“ така, че то реално да спре да работи. „Това е изключително важно, защото към момента по наши данни около 1/3 от адресите в София се вземат от нелегални шофьори, повикани чрез това абсолютно нелегално приложение“, каза за „Телеграф“ председателят на една от големите браншови организации, сдружението с нестопанска цел „Съюз Такси“.
Деян Дянков