Т ърговци ни мамят със стари трикове и нарушения на закона и покрай коледните намаления. Това показва проверка на платформата „Ние, потребителите“, резултатите от която бяха предоставени на „Телеграф“.
„Говорим за физическите обекти, които обявяват големи намаления, с които привличат клиенти, но когато те влязат в магазина, се оказва, че не всичко е с такава отстъпка. Потребителят не може да разбере това от витрината и когато влезе в търговската зала, вижда, че не всички от стоките на щендерите с надпис минус 50 процента, са с такова намаление. Такъв сигнал получихме за различни брандове от облекла от доста висок клас. При тях цените са от порядъка на 200-300 лева за артикул. Когато видят 20, 30 или 50 процента отстъпка, хората си представят, че това е тяхната „сделка на сезона“. Влизат в обекта, но се оказва, че само 2 или 3 артикула действително са с подобно намаление“, обясни основателят на „Ние, потребителите“ Габриела Руменова.
Закон
Съгласно закона за Защита на потребителите, когато има частично намаление, това трябва да е ясно за потребителите още от витрината за кои точно стоки се отнася. Трябва да е изписано ясно дали се отнася за стари колекции, само за блузи или нещо подобно. Закононарушение е да изпишеш с големи букви, че има намаление до еди колко си процента, а всъщност само 5 артикула да са с коригирана цена. Законът изисква и когато е частично намалението, стоките, които са обхванати от него, да са отделени. „В тези случаи, които констатираме, формално е спазено изискването артикулите да са отделени, но около тях има и такива, които не са, и те често са по-качествени и търсени“, разясни още Руменова.
Етикет
„Друго нарушение е на етикета да липсва една от двете цени – старата или новата, като така потребителят не може да се ориентира колко точно ще плати. Законът ясно е казал, че трябва да има и двете цени“, добави експертът. „Стар трик, от който обаче някои търговци не се отказват, е и това няколко етикета да са залепени един върху друг и когато клиентът ги разлепи, вижда, че цената е претърпяла сериозно движение, но в крайна сметка анонсираното в момента намаление не е реално. Анонсира се например, че стоката струва 130 лева и от тази цена се прави намаление, но може да се види и че някога тя е продавана и за 90 лева, така, че обявеното намаление всъщност не е 30 процента, а не повече от 15, да кажем. Това е стар класически трик и се установява най-често, защото се понякога се оказва невъзможно да се отстрани старият етикет, без той да се компрометира“, отбелязват от „Ние, потребителите“.
Людмил Христов