Б ългаринът си купува все по-големи телевизори, заменил е кожените якета с такива от изкуствена материя, а кремът да бръснене е пратил в пенсия.
Тези промени в поведението на потребителите всяка година се отразяват върху съдържанието на потребителската кошница, чрез която Националният статистически институт изчислява инфлацията.
Кошницата се актуализира ежегодно, както и теглата на стоките и услугите в нея. Отпадат такива продукти, които все по-малко се търсят, и се включват онези, които излизат „на мода“. За промените в потребителската кошница НСИ взима данни от изследването „Доходи, разходи и потребление на домакинствата“.
Като цяло промени се правят, когато потреблението на дадена стока падне и така тя се замества с друга, актуална на пазара.
Екран
Така например още през 2010 г. от кошницата е отпаднал цветният телевизор с екран 21 инча (53 см в диагонал) и влиза неговият по-голям с 28 см събрат с диагонал от 32 инча (81 см). Отпадат и цветната фотолента и цената за ползване на DVD под наем, тъй като интересът към тях спада. В кошницата пък за първи път влиза енергоспестяващата електрическа крушка, след като ЕС прати в пенсия неефективните крушки с нагреваема жичка.
Пет години по-късно в пенсия е пратен и кремът за бръснене, а в потребителската кошница мястото му заема по-модерният негов заместител - пяната за бръснене. Същата година отпада и хамбургерът. Отпада и портативният МР4 плейър, тъй като хората вече масово слушат музика чрез телефоните си. В потребителската кошница пък влиза USB памет – модерният заместител на едновремешните дискети и компакт дискове, на които съхранявахме информация. Сред наблюдаваните стоки и услуги си проправя път и наемът на гараж за месец.
Якета
Якетата от естествена кожа стават все по-малко купувани заради високите си цени и през 2020-а НСИ ги изхвърля от потребителската кошница, а на тяхно място слага аналозите им от изкуствена кожа. Цените на енергийните напитки също стават обект на наблюдение, както и панираните хапки от кашкавал в ресторант. В потребителската кошница намират място и аудиослушалките тип тапа, които се пъхат в ушите, но четири години по-късно те също са пенсионирани заради бурното развитие на технологиите и заменени от безжичните слушалки. Ремонтът на телевизор става все по-малко търсена услуга и НСИ спира да наблюдава цените й.
Идването на короновируса у нас през март 2020 г. кара НСИ да сложи в кошницата за следващата година предпазната маска за еднократна употреба, етиловия спирт от 100 мл и дезинфектанта за ръце. От кошницата пък отпадат брикетите, вероятно заради политиката на правителството и общините да стимулират населението да мине на щадящите чистотата на въздуха климатици. Дамската риза с къс ръкав излиза от мода, но пък в кошницата влизат кафемашината за еспресо и електрическата преса за коса. Продължаващото настъпление на ковид следващата година кара НСИ да започне да следи цените и на PCR тестовете. Сред наблюдаваните стоки си проправят път и желаните от всяко съвременно домакинство прахосмукачки робот.
Компактдиск
Празният компактдиск окончателно е пенсиониран през 2023 г. В кошницата влизат таблетки за смучене за възпалено гърло и хранителна добавка с пробиотик.
Модерните безогледални фотоапарати заменят миналата година компактния цифров фотоапарат. Сред новите продукти влиза и новият хит в кухнята - електрическия уред за здравословно готвене с горещ въздух – air fryer.
След като грипът измести коронавируса, PCR тестът тази година отпада от потребителската кошница. Той е заменен от комбинирано изследване за доказване на грип А+В и бърз антигенен тест за COVID-19. Акумулаторната отвертка е изместена от акумулаторен винтоверт. В кошницата влизат и сушилната машина и купонът за обяд в училищен стол.
Мерят инфлацията за първи път през май 1990-а
Статистическото наблюдение на потребителските цени в България започва през май 1990 година. На тази основа започва изчисляването и публикуването на индекс на потребителските цени (ИПЦ). От 1998 г. до приемането на България в Европейския съюз през 2007 г. усилията на НСИ са насочени към хармонизиране на индексите със законодателството на ЕС. В резултат от 2007 г. НСИ започва да изчислява и хармонизиран индекс на потребителските цени (ХИПЦ), който напълно съответства на изискванията на европейските регламенти. Хармонизираният индекс е сравнима мярка за инфлацията на страните в ЕС и един от критериите за присъединяването на страната ни към еврозоната. Той обхваща потреблението на всички домакинства, включително институционалните (колективните) и чуждестранните на територията на страната, докато националният индекс – само потреблението на българските домакинства.
Освен национален и хармонизиран индекс НСИ измерва и инфлацията в малката потребителска кошница, в която са включени жизненоважни стоки и услуги.
Не наблюдават луксозни стоки и втората употреба
Потребителската кошница в началото е съдържала 1377 стоки и услуги, чиито цени се наблюдават, за да се изчислява инфлацията. В годините броят им варира, като към днешна дата те са около 800. В края на всяка година съставът на потребителската кошница се преразглежда и актуализира, за да бъде достатъчно представителен за навиците за покупки и модела на потребление на българските домакинства. Преразглежда се и теглото, която всяка стока или услуга има в кошницата. По правило от състава й са изключени определени луксозни стоки с ограничено потребление, както и стоките втора употреба.
София Симеонова