0

Д ържавният дълг ще набъбне с близо 20 милиарда лева за три години. Това предвижда актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2023-2025 г., която придружава проектобюджета за 2023-та, става ясно от документа, качен на сайта на Министерство на финансите. Въз основа на допусканията за периода 2023-2025 г. се предвижда максималният размер на държавния дълг към края на 2023 г. да не надвишава 40,6 млрд. лв., а в края на 2024 г. и 2025 г. да достигне съответно до 49,6 млрд. лв. и 59,5 млрд. лв., пише в прогнозата.

Министерството на финансите очаква по-високи лихви

 Министерството на финансите очаква по-високи лихви
БГНЕС

Съотношението на държавния дълг към БВП от 22,5% към края на 2021 г. намалява до 21,8% в края на 2022 г. и се очаква да достигне до 22% в края на 2023 г. В резултат на предвиденото значително увеличение на капиталовите разходи през 2024 г. и 2025 г., които достигат съответно 13,4 и 12,6 млрд. лв., се очаква държавният дълг да набъбне до 25,1% в края на 2024 г. и 28,3% от БВП в края на 2025 г.

Финансиране

Очакваното нарастване на държавния дълг към края на 2023 г. до около 40,6 млрд. лв.или увеличение от близо 4,5 млрд. лв. спрямо нивото от края на 2022 г. се дължи на планираното ново дългово финансиране за 2023 г. от 7,5 млрд. лв. (в т.ч. вече поет в началото на годината дълг в размер на 2,9 млрд. лв. под формата на еврооблигации на международните капиталови пазари) и годишните погашения по дълга от 3 млрд. лв. (в т.ч. извършени погашения към външни кредитори в размер на близо 2,3 млрд. лв.).

Остатъкът от около 4,6 млрд. лв. от заложения нов държавен дълг за 2023 г. се обосновава основно за финансиране на планирания дефицит по държавния бюджет и се предвижда да бъде осигурен чрез емисии ДЦК както на вътрешния, така и на външните пазари. Необходимият обем нов държавен дълг през 2023 г. за покриване на прогнозния бюджетен дефицит е концентриран през второто полугодие на годината, което ограничава времевия хоризонт за неговото набавяне и поражда потенциален риск за увеличаване на цената на финансиране.

Предвижданията са през периода 2023-2025 г. разходите за лихви да се увеличат, достигайки до 784,1 млн. лв. през 2023 г., до 1,1 млрд. лв. през 2024 г. и 1,7 млрд. лв. през 2025 г

Разходите за пенсии с 3,7 млрд. лв. нагоре

Пенсионната политика се базира на допусканията за осъвременяване на всички размери на пенсиите съгласно действащото законодателство (12 на сто за 2023 г.), като в резултат на това за 2023 г. разходите за пенсии по бюджета на ДОО нарастват с 3,65 млрд. лв. спрямо 2022 г. През 2024 г. и 2025 г. тези ръстове спрямо предходната година са съответно 2,1 млрд. лв. и 1,8 млрд. лв.

Повече пари за инвалиди и социално слаби

Линията на бедност за следващата година да се повиши с 4,4 на сто и да е 526 лева, при 504 през т.г. Това се предлага с проект на постановление, публикувано за обществено обсъждане от социалното министерство. Повишението с 22 лева на линията на бедност автоматично увеличава от следващата година размерите на месечните помощи на над 670 000 хора с трайни увреждания, помощите за оглеждане на деца при роднини, близки или в приемни семейства и на месечните помощи за социално слабите. Очаква се и законова промяна, която да обвърже целевите енергийни помощи през отоплителния сезон с линията на бедност.