Т ърновски адвокат от десетилетия колекционира стари москвичи. Юристът Тодор Тодоров притежава пет автомобила от култовата марка. Всички те са в изправност и в движение, с платени данъци и застраховки и във всеки един момент могат да запрашат по родните пътища.
Сред експонатите на колекционера има три „дванайсетки” и два „Алеко”. Най-старият от „москалите” е купен от юриста през 1979 г., когато е още 25-годишен младеж. А през 1987 г. се сдобива и с втори автомобил от същата марка за 5700 лв.
С него гордият собственик обикаля по великотърновските улици и привлича отдалеч погледите и вниманието на жителите и гостите на старата столица. Със соцавтомобила адвокат Тодоров се движи най-вече във Велико Търново. Когато трябва да пътува по работа извън старата столица, той се придвижва с чисто новата си „Тойота Авенсис”. Със смях признава обаче, че „с москвича ме забелязват, с тойотата - не. Когато изляза с москвича, редовно ме спират непознати хора, които разглеждат колата и искат да я пипнат или да се снимат с нея. Разпитват ме за модела, за това колко гориво гълта и как я поддържам и откъде вземам резервни части”, споделя гордият собственик на автомобила бижу. На въпроса откъде е тази негова любов към автомобилите „Москвич” Тодор Тодоров признава, че това е просто една младежка любов и страст, продължила през целия му живот до този момент. Освен това автомобилите от тази марка са много здрави и издръжливи, имат голям багажник и са удобни за превозване на всякакви товари в голямо количество, особено на зимнина и консерви от село в града.
Тъй като във Велико Търново все още няма клуб на собствениците на москвичи, от 2015 г. адвокатът членува в габровския такъв. През юни 2021 г. той участва на събора на притежателите на москвичи от цялата страна, който се провежда в село Люляците. На събора вземат участие около 150 притежатели на леки автомобили от култовата марка. Подредени в колона, автомобилистите стигат до Севлиево, където, след като минават през целия град, паркират автомобилите си и се отдават на спомени и обмяна на ценна информация и опит. Най-старият автомобил, участвал на събора, бил „Москвич 401”, произведен през 1954 г. със собственик от Стара Загора.
Името на марката идва от думата московчанин
„Москвич” е един от най-известните и култови автомобили съветско производство от втората половина на ХХ век. Името на марката идва от „москвич - московчанин”. Заводът за производство на автомобили започва да работи още през далечната 1930 г., като тогава там се сглобяват американски товарни автомобили „Форд”. Три години по-късно заводът става филиал на руския производител на товарни автомобили ГАЗ. От 1939 г. в завода се произвеждат съветски леки автомобили КИМ. По време на Втората световна война заводът минава изцяло на военно производство. След войната тук е пренесена задигнатата от съветските войски немска поточна линия за производство на „Опел”. Първите леки автомобили „Москвич” слизат от поточната линия през 1945 г. През следващите години тук се произвеждат различни модели леки автомобили. С една от версиите „Москвич 407” Съветският съюз за пръв път участва и в международни автомобилни състезания, които печели.
В историята на съветския автомобилен гигант има и българско участие. През 1965 г. е подписано споразумение между НРБ и СССР, според което в завода „Балкан” в Ловеч трябва да бъдат сглобявани по 15 хиляди леки автомобила „Москвич 408” годишно. Това съвместно сътрудничество продължава чак до 1990 г. Общо за периода в Ловеч са сглобени 304 297 леки автомобила „Москвич”.
Иван Първанов