40-годишният инженер Ахмед Мерчев от сатовчанското село Слащен преди броени дни сбъдна мечтата си. Той и екипът му представиха в центъра на населеното място първия прототип на електрически хиперавтомобил, конструиран и изработен изцяло в България. Колата на бъдещето „Алиено“, която прилича на космически кораб, впечатли стотиците хора, които бяха изпълнили площада в Слащен, за да видят автомобила, който е проектиран и направен в завода в съседното село Туховища. Тази кола е само началото на производството на хиперкола, която да е с мощност 5221 конски сили и да развива максимална скорост от над 500 км/ч.
ГЕРОЙ НА СЕДМИЦАТА: Ахмед от село Слащен създаде хиперавтомобил!
Правят мулета на нашата суперкола, мощна 5221 конски сили
Присъстващите на събитието сякаш не бяха в село в Родопите а в Детройт, известен като център на автомобилната индустрия. Заваляха суперлативите и хвалебствията за младия и амбициозен инженер. „Като тръгна да губя оптимизма си, веднага ще се сещам за теб! Да си жив и здрав. Респект!“, написа Слави Трифонов.
Отрицатели
Оскар Уайлд е казал, че обществото често прощава на престъпниците, но не и на мечтателите. И думите се потвърдиха в пълна степен. Не закъсня отварянето на кутията на Пандора, в социалните мрежи тръгнаха съмнения и откровени отричания на проекта на Ахмед Мерчев. Те бяха залети от мнения как представената хиперкола в село Слащен всъщност е един невъзможен проект, как не е възможно електрически автомобил да развие скорост от 500 км в час, как дизайнът на возилото е краден, как били показани просто едни ламарини. Мнозина бяха разочаровани, защото очакваха да видят напълно функционален автомобил, който да е готов да лети по пътя.
Инженерът, който е сърцето на този уникален проект, не съди никого. Защото всеки има право на своя гледна точка.
Тестово муле
„Нека го кажа много ясно - това е един начален прототип на бъдещата кола „Алиено Сантиеро“. Вървя по пътя си, за да може България скоро да има свой хиперавтомобил. А показаното в Слащен бе концептуален автомобил. Той може да се движи, но на този етап не е това нашата цел. Представете си тестово шаси, върху което тестваме всички базови технологии - окачване, управление, задвижване, софтуер. Това на практика е скелетът на бъдещия хиперавтомобил“, твърди инженер Мерчев.
Концептуалните автомобили почти никога не са напълно готови продукти. Това не означава, че са по-малко важни за бъдещето на автомобилната индустрия. Те са визия за бъдещето и играят значима роля в развитието на нови технологии и дизайни. Основната цел на тези коли не е те да влязат директно в серийно производство. По-скоро те се създават, за да покажат какво може да бъде възможно с новите технологии и идеи, които даден производител разработва. Показаният автомобил е тестово муле, което помага на него и екипа му да изчистят всички детайли по хиперколата, за да може да пуснат на пазара първите 10 коли, които ще са серийно производство. Оригиналната кола ще се зарежда с 4 електромотора. Цената на един такъв болид се очаква първоначално да е между 2 и 4 милиона евро. На по-късен етап ще се предлагат на пазара и возила на бъдещето, които ще са десетина пъти по-евтини - между 200 000 и 400 000 евро, разкрива създателят им, който от малък е запален по роботиката и електрониката.
Във фабриката в село Туховища от януари се правят разработки и се конструират три предпроизводствени хиперавтомобила. Когато бъдат завършени, те също ще бъдат показани, с тях вече ще се направят тестове в движение и на писта. Ще се тества всичко по тях, за да се направи максимална оптимизация на окачването, на аеродинамиката, на софтуера.
Батерии
„Искам да уверя, че напълно завършената хиперкола ще може да вдига скорост над 500 км в час, но реално няма пътища, където да се достигне до тези параметри. Това ще стане благодарение на батерия, която ние сме разработили. Ако стандартните батерии могат да отдават енергия до 10 пъти над номиналния си работен ток, то нашите могат да правят това до 100 пъти над номиналния работен ток“, разкрива Ахмед Мерчев.
Вглъбен е в работата си, в проекта си, в преследването на мечтата си. Та затова и няма време за дълъг отдих. Обича да е със семейството си, така зарежда своите „батерии“ на максимална мощност. Неговото единствено хоби е да изобретява, да учи нови неща. Чете всичко интересно за електрониката, космонавтиката, модерните технологии и генетиката. Всичко иновативно в тези сфери го вълнува. „Просто нямам време за други неща, а и не са ми на сърце. Не обичам суетата, стоя далеч от шума и славата, аз съм един скромен инженер, който дава всичко от себе си, за да сбъдне докрай своята мечта“, откровен е Ахмед.
Портал
За него „Алиено“ е портал към бъдещето. Защото създава най-върховите технологии, които евентуално ще станат масово производство след 10-15 години. Това се случва във фабриката в Туховища, където халетата сега са на площ от 2500 квадратни метра, но при пълен капацитет на работа тази площ ще достигне 15 000 квадратни метра.
Предприятието вече притежава над 100 специализирани високотехнологични машини за автомобилостроенето, но те могат да имат приложение и в други отрасли. Така че в по-широк период от време дейността на „Алиено“ ще се разрасне до разработка на хуманоидни роботи, с които Ахмед има опит още от 2002 година. Преди години е част от екип в страната, който прави робот. А след време в Туховища ще се произвеждат и някои елементи за космическата индустрия, убеден е инженерът от Слащен.
Учителят му по физика: Вярвам в проекта на Ахмед
Оптимист съм, че Ахмед Мерчев ще успее да произведе първия хиперавтомобил в страната ни. Вярвам в него, в проекта и в мечтата му. Това казва учителят на Ахмед по физика и електротехника - Северин Кавалов. Той помни добре как в седми клас момчето се записало в кръжока по електротехника в Средно училище „Свети Климент Охридски“ в Слащен. И веднага тийнейджърът започнал да прави усилватели, токоизправители, радиопредаватели.
Взимал поялника в ръце и изработвал различни електронни устройства. Бил самостоятелен, не обичал много чуждите съвети и някой да се бърка в работата му. Имал изследователски дух, бил експериментатор.
„Понякога ме вика да му помагам и в реализирането на амбициозния му проект за разработването на хиперавтомобил. Вярвам, че до няколко години ще има такава кола, защото с ума на Ахмед и с техниката в завода това няма как да не се случи“, категоричен е преподавателят по физика Северин Кавалов.
Владимир Симеонов