В арненци, пътуващи в градския транспорт, се варят в собствен сос. Причината – няма климатици в част от градския транспорт, а в разгара на лятото термометрите в старите автобуси минават над 40 градуса. Проверка на „Телеграф“ показа, че проблемът е налице в цялата страна, където има общински превоз и се движат возила без климатични системи. Въпреки отворените прозорци хората в тях припадат, слънчасват, не липсват случаи и на получили топлинен удар. В София пък градусите в стар автобус без климатик в 11:30 часа са 35 градуса, докато навън са 33.
Петя и Ирина пътуват в трамвай 12, в който термометърът ни показва, че е 31.9. Жените казват, че в старите коли на градския транспорт е ад през лятото. „Не е приятно. Пътуваме за малко снимки, защото гоним автобус 21 или 22. Той има климатик, но не го пускат“, казват жените и добавят, че когато питат шофьора, той им казва, че не работи. Петя споделя, че има и случаи, в които на 40 градуса работи парното в трамвая и тогава положението е нетърпимо.
Други пътници споделиха, че заради нисък заряд водачи на електробуси спират климатика, което обезсмисля новите и модерни автобуси.
35°-36° е температурата след 11 часа в Стара Загора. Сутрин в 9 вече е 28°. Прогнозата е жегите да продължат до 22-23 юли, след което ще настъпи кратка пауза до новите горещини.
В най-големите горещини община Стара Загора и „Тролейбусни и автобусни превози“ ЕООД осигуриха безплатна вода за пътуващите по 66-те линии от обществения транспорт в града.
Контрол
Контролни екипи „Тролейбусни и автобусни превози“ ЕООД в града на липите всеки ден проверяват дали работят климатичните инсталации в превозните средства. Температурата в градския транспорт трябва да е с 10°С по-ниска от външната в периода от 10 юли до 1 август 2023 година. По принцип това се спазва, но има коли, чиито шофьори и кондуктори решават, че не е добра идея да включват климатиците.
„На всички автобуси климатичните системи работят, но това е градски транспорт. Постоянно се отварят вратите, защото спирките са близки и ефектът на климатиците не е същият като при затворени помещения“, обясниха от „Тролейбусни и автобусни превози“ ЕООД за „Телеграф“.
Двоен контрол прави фирмата, която осигурява градския транспорт в Благоевград, на климатиците в автобусите. В тези рекордни жеги, когато в рейсовете температурите минават 40 градуса, е от особено значение да работят охладителните системи. Сутрин се прави първата проверка - преди тръгването на курс на съответното возило.
На шофьорите е разпоредено да не изключват климатиците в нито един момент, защото подлежат на санкция, ако охладителната система не работи. „Втората контрола на климатиците се извършва от наши служители, които се качват в автобусите, за да установят дали се издават билети на всеки пътник. Заедно с това се проверяват и климатиците”, твърдят от фирмата превозвач в областния център на Пиринско. Да хитруват се опитват единици сред шофьорите, най-често те покриват междуселищни линии, споделят пътници, които се жалват във фирмата и общината.
Факти
На охлаждане в летните горещини във Варна се радват пътуващите в 60% от колите на градския транспорт. 30 нови тролейбуса и 95 автобуса на общинската фирма разполагат с климатици за лятото. От общо 162 автобуса около 70 (или 42 на сто) обаче не са оборудвани с климатична система, разкриха от транспортното дружество. „Пътниците често негодуват, че не е пуснат климатикът. Мислят, че правим икономии, а някои автобуси просто нямат“, коментират от общинската фирма, като уточняват, че все още имат стари коли на възраст около 20 години.
Очакваше се картината това лято да се промени съществено след реализирането на проект, по който бяха получени електрически автобуси и тролейбуси, но вместо това стоят на паркингите на превозвача и все още не са пуснати в експлоатация заради липсата на зарядни станции. Технически проблеми също са причина не във всички варненски автобуси да има работещи климатици, дори и в по-новите машини, обяснява Юлиян Георгиев от ръководството на „Градски транспорт”.
„Към момента синьо-белите „Соларис”-и са най-новите автобуси в „Градски транспорт” на Варна. Те са произведени през 2013 г. и вече са към приключване на европейския си жизнен цикъл. В същото време хората негодуват от ужасния градски транспорт.“
В Добрич превозът на пътници се извършва само с микробуси, но климатиците в тях работят в жегите. Шуменци пък се придвижват с таксита, а не с градските автобуси. Русенци също са изправени пред предизвикателството да пият вода и да си правят вятър с ветрило в частните автобуси, които отдавна е трябвало да бъдат спрени от движение, и то не само защото нямат климатици. Прозорците им в жегите са отворени, но и това не помага, когато температурите са много високи.
Мъка за пътниците: Автобуси се чакат по 30 минути
Най-натоварената линия номер 20 в черноморската столица се движи на интервал от 15 минути, а в часовия диапазон от 11:30 до 16:30 - на 20 минути, което е неприемливо за жителите. „В най-голямата жега трябва да чакаш 20 минути! Случи ми се на 12-и този месец да чакам рейс 40 минути. Спирките бяха препълнени с хора, а за капак на всичко автобусът, който дойде, беше ужасно стар, без климатик, вътре беше изключително задушно, а много хора не успяха да се качат!“, жалва се варненка.
Заради неуредиците в градския транспорт хората не само закъсняват, а пристигат изпотени и плувнали в пот. Оказва се, че такова е положението по почти всички линии в града. В столицата жителите също не са пожалени от това неудобство. Председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев коментира за „Телеграф“, че е необходима държавна подкрепа за обществения транспорт. „140 млн. лв. беше дупката заради ковида и повишаването на цените. Тогава получихме указания от Кирил Петков да режем линии. Как се отразява това“, пита Георгиев.
Той обяснява, че правят оптимизации благодарение на новата тикет система и анализират пътникопотока в часовете и по линиите, за да могат да обезпечат транспортното обслужване. Въпреки това не е рядкост да се наложи да се чака под палещите лъчи на слънцето по 20 - 30 минути.
Монтират 113 навеса в столицата
113 нови навеса ще бъдат монтирани в столицата. Това съобщи Иван Антов, който е член на УС на ЦГМ. „Към настоящия момент приключва процедурата. Надявам се, че ще успеем в бързи срокове да ги поставим“, каза той. Антов обясни, че местата за поставяне на навесите са избрани на базата на сигнали, натовареност на линиите и броя на прекачванията. „Доста често хора искат на предпоследна спирка да се сложи спирконавес.
Това не е удачно, защото оттам пътниците се разпръскват, а не се качват на превозно средство“, коментира той и добави, че има места, на които няма как да се монтира такова съоръжение, тъй като няма място. От думите му стана ясно още, че дружеството стопанисва 30% от навесите, като такива се обслужват от столичния автотранспорт, електротранспорт, а има и отдадени на концесия.
По темата работиха: Владимир Христовски, Владимир Симеонов, Добромир Радушев, Елена Дюлгерова, Жанета Йорданова
Екип на Телеграф