Н елегални джипове скубят хилядарки от закъсали на пътя, а държавата нехае. Причината е, че въпреки законовите изисквания контролните институции си затварят очите, а в много случаи дори и препоръчват незаконната пътна помощ. Рисковете са обръщания на платформите и нови катастрофи.

Закон

В момента пътната помощ у нас се регулира от два члена в Закона за автомобилните превози. Там е записано, че тази дейност може да се извършва само с превозни средства от категории с товароносимост над 3,5 тона, които са специално оборудвани за превоз на повредено или аварирало превозно средство. С по-малки автомобили пътна помощ може да се оказва само ако те са снабдени с „трайно монтирано приспособление за повдигане на предния или задния мост на повреденото превозно средство, позволяващо репатрирането му“. „С просто око всеки може да види, че масово у нас за пътна помощ се ползват автомобили с товароносимост под 3,5 тона, които нямат подобни устройства. Това крие рискове от преобръщане на тегленото повредено возило или за неговото откачване, което може да доведе до катастрофи с ранени и загинали“, заяви за „телеграф“ веселина цикловска, член на ус на Сдружение „Автотехнически експерти по пътна безопасност“ (САЕПБ) и председател на Асоциация „Пътна помощ“, в която членуват над 50 легални фирми от цялата страна. 

Случай

Според Цикловска случаят отпреди две седмици, когато фирма за пътна помощ изнуди собственик на катастрофирало МПС за 800 лв. за превоз под 10 км, е извадил наяве трупани с години проблеми в сектора, свързани най-вече с бездействие от страна на институциите. „Просто няма никакъв контрол нито от ДАИ, нито от полицията. На пътя е пълно с фирми, които не плащат данъци и осигуровки. Не плащат дори тол такса, защото теглят повредени автомобили буквално с леки коли. Зад волана им няма професионални водачи. И насреща изнудват закъсали или претърпели катастрофа за баснословни суми“, обясни Цикловска. Тя посочи и че нормалните цени за пътна помощ за лек автомобил извън града са между 1,30 и 1,80 лв. без ДДС, а в града те варират между 60 и 80 лв. за курс. Така при курс от село Лозен до София, какъвто бе въпросният скандален случай от магистрала „Тракия“, цената е трябвало да бъде не повече от 200 лв. при начислени всички оскъпяващи фактори като блокирани колела или скоростна кутия. Според Цикловска тавани на цените не трябва да има, тъй като това е конкурентна дейност и хората имат възможност да избират измежду различни фирми.

Ред

От сдружението смятат, че законовите текстове в момента масово се заобикалят и затова трябва да има специална наредба, която да урежда детайлно реда за извършване на тази дейност. „Изрично трябва да се запише с какви МПС може да се осъществява дейността, както и с какво оборудване трябва да са снабдени. Да е ясно какви платформи трябва да има, кран, лебедка, конус, пясък за разлив на масло, хидравлична платформа, т.нар. кънки за блокирали колела, пожарогасители, гориво, инструменти“, коментира за „Телеграф“ Красимир Пъргов от САЕПБ. Според него с бъдещата наредба пътищата трябва да бъдат разделени на райони, за всеки от които трябва да има една фирма, избирана чрез конкурс, по подобие на тези, които почистват снега и кърпят дупките. „В момента, в който има катастрофа или закъсало МПС, тази фирма трябва да реагира и на определена по договор с държавата цена да репатрира возилото до своя база. Това е пътна помощ и това трябва да залегне като дефиниция за пътна помощ в наредбата“, обясни Пъргов. Според него следващият етап – превозът от базата на фирмата до локация, определена от собственика – вече е транспортна услуга, за която фирмите трябва да се конкурират свободно, а изборът да е на потребителите.

Тел. 112 нехае за повредени на пътя

„Ако закъсате на магистралата, блокирате активна лента и сте в риск всеки миг някой камион или кола да се блъсне в автомобила ви, и звъннете на телефон 112, оттам ще чуете, че няма как да ви помогнат, тъй като това са частни фирми и нямат право да ги препоръчват или изпращат“, заяви за „Телеграф“ Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите от катастрофи. Според него това крие огромни рискове от пътнотранспортни произшествия, тъй като на хората им отнема излишно време да търсят фирма за пътна помощ, да сравняват цени и да се пазарят, ако офертите са скъпи. „Докато търсите пътна помощ, някой може да ви убие. Ето защо за всеки участък трябва да има отговорна фирма, а от 112 директно да я изпращат на местопроизшествието или мястото на повредата“, посочи решението Тодоров.