0

Т ОЛ системата може да бъде заблудена. Така лек автомобил може да мине като камион. Оказва се, че системата не прави проверка в реално време дали посоченото возило отговаря на регистрираното в КАТ. Това установи експеримент, направен от Европейския център за транспортни политики.

Председателят на сдружението Диана Русинова разказа за откритието си в социалната мрежа. 

Тест

„Използвахме автомобил, който притежава валидна годишна винетка и е ясно регистриран като лека кола с тегло до 3,5 тона. Въпреки това закупихме маршрутна карта, като декларирахме автомобила като тежкотоварно МПС от клас Евро IV с четири оси. Това се случи напълно безпрепятствено директно от терминала, разположен във фоайето на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Системата изобщо не отчете очевидното разминаване и нарушение спрямо регистрираните вече данни за автомобила“, посочва Русинова. Според нея подобни несъответствия могат да се повтарят неограничено и да причиняват колосални загуби на приходи за бюджета. „Особено притеснителен е фактът, че националното ТОЛ управление гордо съобщава за събран с 1 милион лева повече приход за първото тримесечие на 2025 г. в сравнение с 2024 г., но удобно премълчава огромния размер на загубите. Всъщност ежегодно държавата не събира между 150 и 300 милиона лева от такси, които иначе би могла да получи, ако системата функционираше правилно“, посочва тя.

Вина

Днес удобно вината се хвърля върху изпълнителя на ТОЛ системата, но никой не си задава критичните въпроси – кой е архитектът на тази система?

Кой точно зададе тези очевидно грешни и крайно неефективни параметри, по които изпълнителят е работил? Трябва ясно да се посочи отговорността за тези първоначални и фундаментални грешки, а не просто да се прехвърля вината към изпълнителите, коментира Русинова. За нея е необяснимо защо се обявяват редица обществени поръчки за милиони левове, вместо тези дейности да се възлагат на изпълнителя на ТОЛ системата, с когото държавата вече има сключен договор и редовно плаща по него. В същото време функционалността на съществуващата система се използва едва на около 30%. Това повдига логичния въпрос – кой гарантира, че новите скъпи системи и подсистеми, за които всички ние, данъкоплатците, плащаме още средства, всъщност не са част от съществуващата инфраструктура, просто неоползотворена ефективно, пита пътният експерт. 

Варианти

Има и други системи, вече изградени и платени, които държавата упорито отказва да използва за контрол на нарушителите, разкрива експертът.

Конкретен пример е RFID чипът, който може да се чете безпроблемно дори при скорост от 200 км/ч. Това е реално съществуваща, изградена и платена инфраструктура, която обаче, вероятно умишлено, се саботира или пренебрегва от институциите. Време е да излезем от тази спирала на безотговорност и да потърсим конкретни отговори и решения. Необходима е спешна и цялостна ревизия на ТОЛ системата, ясно идентифициране на проблемите и най-вече – реална промяна, която да доведе до ефективност, прозрачност и справедливост, призовава Русинова. Тя е категорична, че на този фон вдигането на таксите е абсурдно, поне докато очевидните недостатъци, които днес ясно водят до значителни загуби за държавния бюджет и пряко ощетяват всички данъкоплатци, не бъдат отстранени. „Ситуацията много наподобява кофа, пълна с вода, но с множество дупки – независимо колко усилия се полагат да се напълним тази „кофа“, течовете продължават“, завършва председателят на сдружението.