Ч астните космически полети преминават на следващо ниво след новината, че Джаред Айзъкман (Jared Isaacman), основател и главен изпълнителен директор на Shift4 и командир на частната орбитална мисия Inspiration4, планира нови три частни космически мисии, които ще включват първата частна космическа разходка и полет на борда на космическия кораб Старшип (Starship) на СпейсЕкс (SpaceX). На 15 септември 2021 г. беше изпълнена напълно различна космическа мисия с ракета Falcon 9 на SpaceX от стартовия комплекс 39A в космическия център Кенеди на НАСА във Флорида. Представляващата обиколка около Земята на височина от 575 км, това беше първата напълно частна мисия в историята, с частна управлявана ракета, извеждаща частен управляван кораб в космоса с частни астронавти на частна отговорност. Поради успеха на тридневната мисия, Айзъкман иска да изпрати още три частни мисии в околоземна орбита, при които да проведе биоизследвания, както и да набере средства за детската изследователска болница „Св. Джуд“ (St. Jude Children’s Research Hospital). Първата мисия Polaris Dawn, част от програмата Polaris, е планирано да излети под командването на Айзъкман „не по-рано от четвъртото тримесечие на 2022 г.“, като следващата мисия ще бъде с първите астронавти на борда на космическия кораб Starship на SpaceX. Айзъкман казва, че петдневната мисия Polaris Dawn ще излети от комплекс 39A в космическия център Кенеди във Флорида с ракета Falcon 9 и е планирано да достигне най-голяма височина в орбитата на Земята, след мисиите Аполо.
Екипажа на мисията Polaris Dawn
Мисията ще има четиричленен екипаж, състоящ се от Айзъкман, изпълняващ функциите на командир на мисията, пилот на мисията Скот Потийт (Scott Poteet), специалист по мисията Сара Гилис (Sarah Gillis) и медицински служител Анна Менон (Anna Menon). Това, което прави тази мисия различна е, че ще се извърши опит за първата частна комерсиална разходка в космоса. Това е важно, но по-важното е, че за тази цел ще трябва нов скафандър за извънтранспортна дейност (ExtraVehicular Activity), проектиран от SpaceX, който да бъде подобрена версия на настоящия скафандър за вътрешнотранспортна дейност (IntraVehicular Activity). Използваният сега скафандър не е подходящ за космически разходки, а авариен костюм, предназначен да защити потребителя в случай на спешна декомпресия на кабината и да го поддържа жив, докато капсулата успее да се върне на Земята. За EVA костюмът се изисква да осигурява не само много по-голяма степен на защита, но и гъвкави връзки на ставите и други функции, които да позволяват на астронавта да се движи извън космическия кораб. Разликата между двата костюма е подобна на разликата между шнорхел и апарат за дълбоководно гмуркане със смесен газ.
Освен космическата разходка, мисията ще тества също лазерната комуникационна система Starlink и ще проведе медицински експерименти, сред които използването на ултразвук за наблюдение, откриване и количествено определяне на венозни газови емболии, които са свързани с декомпресия, ефектът на космическата радиация върху човешкото тяло и свързан с космическите полети невроокуларен синдром (SANS), което е ефектът от безтегловност върху човешкото зрение.
Източник: Polaris Program
Николай Ваташки