Б ългарският динозавър, открит в пещерата Лабиринта, достигал поне шест метра, не бил джудже и имал патешка човка. Научното откритие е част от тригодишно изследване, което е публикувано в специализираното списание по палеонтология и геология Cretaceous Research.

Останки

В България за момента са открити останки на поне четири динозавъра. Два са от района на Трънско, а другите от района на пещерата Лабиринта, близо до град Червен бряг. Единият е наричан от учените ни „хадрозавроида от Лабиринта“, разказа за БТА докторантът и асистент в Националния природонаучен музей – БАН, Владимир Николов.

Българският динозавър официално няма име, защото самите костни останки са твърде непълни, за да му бъде дадено отделно видово име, но принадлежи на групата хадрозавроиди, популярни са като динозаври с патешки човки. Затова и ние така го наричаме – „хадрозавроида от Лабиринта“, обясни още той.

Когато описвали останките му, учените забелязали малките им размери. „Една от възможностите, която обясняваше това, беше, че костите принадлежат на динозаври „островни джуджета“, понеже по същото време, в което е живял българският динозавър, в Румъния е имало динозаври „джуджета“, уточни ученият.

Асистентът в Националния природонаучен музей БАН Владимир Николов.

Асистентът в Националния природонаучен музей  БАН Владимир Николов.
Личен архив/БТА

Изследванията обаче показали, че костите не са на възрастно животно с малки размери, а на млад динозавър, който вероятно е бил на една-две години, когато е загинал. Ето защо палеонтолозите ни предполагат, че българският динозавър достигал поне около шест метра. В сравнение с това румънските му събратя били „джуджета“ и достигали около 4,5 метра.

Видове

Динозавърът от Лабиринта не е единственият вид, обитавал нашите земи. На около 200 метра от входа на пещерата е открит друг, който е от групата на щраусоподобните динозаври - научното им наименование е орнитомимозаври. Това са първите два динозавъра, които са открити в България, уточнява асистент Николов.