Г олям скандал избухна между Канада и Русия.
Руската компания „Волга-Днепър“ обвинява Канада в отвличане на самолет Ан-124. Скандалът се разраства от 2022 година до ден днешен, когато се води арбитражно дело по казуса.
Товарната авиокомпания от Русия реагира остро на хода на канадските власти, които се опитват да конфискуват един от самолетите ѝ "Антонов", Ан-124 , който е приземен на летището в Торонто от февруари 2022 г.
Russian registered Antonov An124 is now parked on Taxiway N in Toronto. It will sit here indefinitely. They planned a departure this morning,since cancelled.Arrived on Sunday from China via Russia & Anchorage. Russian aircraft are banned in Canadian airspace.
— Tom Podolec Aviation (@TomPodolec) February 28, 2022
Volga-Dnepr RA-82078 https://t.co/OGXNFInAQU pic.twitter.com/3rfxhRDUs5
Компанията нарече целия случай „пиратско отвличане“ и твърди, че става въпрос за незаконна конфискация на частна собственост под политически претекст.
Руското външно министерство нарече ареста на тежкотоварния транспортер „Руслан“ в Канада „кражба и грабеж“.
"Ан-124" е летял там два часа преди Канада да реши да затвори въздушното пространство за нашите кораби",заявява представител на МИД..
Самолетът обаче е задържан поради канадски санкции, наложени на руските авиопревозвачи след началото на войната в Украйна и в ход са съдебни процедури за окончателното му изземване и предаване на украинските власти.
👀🦦 them apple's Russia!
— Kvist (@kvistp) June 10, 2023
Canada is handing over the confiscated Russian An-124 "Ruslan" aircraft to Ukraine, — Prime Minister Trudeau at a press conference with President Zelensky.
The plane will be handed over as part of a new military aid package. The package will also… pic.twitter.com/c1U1vmx2C0
„Волга Днепър“ обаче твърди, че Ан-124 е изпълнявал хуманитарен полет, превозвайки медицински консумативи от Китай по време на пандемията от COVID-19, и че подобни мисии трябва да бъдат изключени от политическия контекст.
Генералният директор на компанията Игор Аксьонов заявява, че опитите за постигане на споразумение с канадските власти са се провалили, затова през август миналата година е започната арбитражна процедура поради, както той заявява, „отчуждаване“ на имуществото им.
Той посочва, че Volga Dneper има „безупречна репутация“ в международната логистика и че всички техни операции се извършват добросъвестно.
„Това е грубо нарушение на международните бизнес правила, пълна липса на диалог и незаконно задържане на частна собственост“, каза Аксьонов, добавяйки, че канадските санкции и новите правни решения се използват като инструмент за „незаконно изземване“ на самолета, което според него трябва да бъде „под правдоподобен претекст“, предоставен на трети страни.
Струва си да се припомни, че самата Русия през 2022 г. едностранно запази и пререгистрира стотици самолети, собственост на западни лизингови компании, които след това инициираха застрахователни процеси и в много случаи се съгласиха на споразумения.
Аксьонов смята, че завръщането на Ан-124 в компанията „Волга Днепър“ би повлияло положително на стабилността на световната верига за доставки, предвид намаляващия брой самолети в сектора на нестандартните товарни превози, и че този ход би помогнал на Канада да запази международния си имидж на страна, спазваща правилата.
Самолетът Ан-124 е създаден в съветското конструкторско бюро „Антонов“, чиято централа и до днес е в Украйна. Базовото ѝ летище, Хостомел, близо до Киев, е силно повредено по време на руска атака в първите дни на конфликта, а единственото копие на още по-големия самолет Ан-225 "Мрия", базиран на модела Ан-124, също е унищожено при атаката.
*Източник: Aero