С аламите и бирата са сред най-крадените стоки в хранителните магазини, показа проучване на „Телеграф“. Крадат се предимно слайсове с луканка, филе и кенчета с бира и енергийни напитки, сочат данните според броя на подадените жалби от търговци в цялата страна. По част от тях има заявителски материали, а други са обект на разследване в прокуратурата.
Наред с колбасите и алкохола кражбите на различни видове сирена и кашкавали също са сред топ 5 на предпочитаните стоки от крадците. След тях се нареждат безалкохолни, кафе, нескафе, ядки, шоколади, вафли и десертчета. Чест обект на посегателство са метални консерви, а също и парфюмерия и козметика, които са продават в големите хранителни вериги. След като олиото стигна 6 лева, все по-често и тази стока е обект на посегателство, признават търговци.
Ключалки
„Изнасят всичко, крадат все повече. Камерите ни ги плашат. Идват от други квартали, не са постоянни клиенти“, коментира пред „Телеграф“ топмениджър на една от най-големите вериги за търговия на дребно с хранителни стоки. В борбата с кражбите са се принудили да подсилят физическата охрана повече от системите за видеоконтрол, които просто са неефективни, тъй като обикновено кражбата се забелязва доста по-късно. На скъпия алкохол и други по-луксозни стоки вече масово се поставят ключалки. Никой обаче не може да се справи на 100% с дребните крадци. При установена кражба търговците нямат много полезни ходове, защото много от злосторниците са непълнолетни, а и материалният интерес е твърде малък, за да се прави разследване и да се ангажират прокуратурата и съдът.
Инфлация
„Много кражби се извършват от бедни хора, често пенсионери. Крадат обаче и много деца, все повече ученици. Те най-често посягат към енергийните напитки и малкия алкохол, тип патрончета“, призна дилър в търговски обект в центъра на София. „По щандовете пипат хора с най-различен профил, от скитници до висшисти, някои го правят просто за спорта“, признават още магазинерите. В последните месеци яко са скочили кражбите на кашкавал и кисело мляко, след като килограмът надхвърли 30 лева, а една кофичка гони 3 лева. „Инфлацията изкара повече крадци, затова гледаме да правим промоции и да не надуваме цените до краен предел, предпочитаме да ги купуват, отколкото да ги крадат“, коментира съдържател на бакалия в един от южните квартали на София, където традиционно има набези от по-бедни хора, идващи от крайградските части с мисия да си набавят храна безплатно, макар и нарушавайки закона.
Нахапано
В тенденция се е превърнала кражбата на стоки при касите за самообслужване. Там броят на участниците в подобни измами през анализирания период се е увеличил значително. Затова макар и в западния свят тези машини да са напълно оставени без надзор и да се разчита само на камерите, у нас винаги стои по един продавач. Служителят хем следи да не се маркира по-малко стока, хем помага на неориентираните клиенти как да се самотаксуват. „Често имаме хора взели 3 неща, а маркирали две, а най-много „забравят“ да си маркират торбичките“, призна пред „Телеграф“ мениджър продажби на голяма верига. Друг голям проблем, пред който са изправени хранителните магазини, е все по-честото нарушаване на целостта на опаковките. Масово клиенти си отворят пакет с ядки примерно кашу, чиято цена е между 3 и 4 лева за 100 г и яде. Все по-често се наблюдава пенсионери да атакуват топлите витрини с малки хлебчета, понички и други изделия, които нахапват и оставят, без да платят. „Голяма напаст са, не можем да се справим с тях. Някои ги хващаме, но или нямат пари, или ако викнем полиция ги съжаляват, а и се счита за маломерна кражба“, обясни мениджър в популярна сред пенсионерите голяма верига.
Семейство си набави мезета за празника на сина
Баща и майка бяха пипнати през пролетта, след като успяха да си набавят абсолютно незаконно необходимите мезета и марков алкохол за абитуриентския бал на сина им в Пазарджик. Родителите бяха разкрити, след като в полицейското управление били получени сигнали за кражби от различни търговски обекти, предимно хипермаркети. Интересът на апашите бил насочен към маркови питиета и месни хранителни продукти, с които дуото си устроило домашен купон на аванта - за сметка на собствениците на хранителните магазини. Изпечените крадци били ценители на скъпите стоки, тъй като изнасяли от магазините само марково уиски и водка, както и скъпи деликатеси - луканка и бонфиле, предимно пакетирано и свободно достъпно на щандовете. След като потърпевшите търговци предоставили записи от видеокамери на двамата, са задържани. Те са криминално проявени, познати са на органите на реда като извършители на кражби.
Сменят етикети, минават тънко
Все по-масова практика е клиенти да отлепят етикети на по-луксозни сирена, кашкавали или пакетирано прясно месо и да ги заменят с етикети от по-евтини стоки, предлагани в магазините. Безскрупулната тактика е сред най-новите иновации на изобретателните гладни хора, които я прилагат по време на големи пазарувания, когато има огромни опашки, всеки бърза да мине по-бързо, а касиерките са претоварени и разсеяни. Ако случайно все пак ги засекат на касата, повдигат рамене неразбиращо и обясняват, че някой просто е подменил етикета, а реалната цена е твърде скъпа и се отказват от покупката.
Добре облечен господин отмъкна уиски и луканка
50-годишен добре облечен пловдивчанин беше хванат да краде на едро в магазин „Билла“ в петък. Мъжът е бил заловен в хипермаркета на търговската верига на бул. "Шести септември" в Пловдив. Господинът влязъл да пазарува със сак на рамо. Докато обикалял щандовете, успял да сложи в него бутилки скъпо уиски, няколко луканки и още луксозни мезета. След това се запътил към изхода, изчакал друг клиент да влезе и се изнизал навън, без да плати. Докато "пазарувал" обаче, бил засечен от охраната, която подала сигнал. На място пристигнал патрул и задържал крадеца малко след излизането му от магазина. При проверката се оказало, че в сака той е успял да прибере стока за над 650 лева. Мъжът е предаден на полицейските органи.
Захари Белчев