0

- Г-н Бакалов, пуснахте видеоурок в платформата Уча.се, в който развенчавате конспиративните теории за кемтрейлс и обяснявате научно какво точно представляват следите, които самолетите оставят в небето? Защо решихте да участвате в това начинание?

- Аз работя с Уча.се вече 2 г. Бяхме направили два други видеоурока. Единият, също много популярен, е за това как летят самолетите. И второто видео бе за това как се става пилот. Тази година стана дума, че е полезно децата да развият критичното си мислене, затова се заехме с конспиративните теории. Не очаквахме, че и за възрастните това ще е интересно и те толкова ще коментират тази тема и ще се вълнуват от нея.

- До колко души стигна това видео?

- Сега гледам социалните медии, видеото към момента е стигнало до 200 000 души. Така че доста хора са го гледали и са го коментирали.

- Бихте ли дали накратко научно обяснение за кондензационните следи от самолетите?

- Кемтрейлс означава химически следи, но всъщност става въпрос за контрейлс – кондензационни следи. Обяснението е много просто – горещият газ от двигателите се изстудява много бързо на височина от 8-9-10 километра, там температурите са минус 40-50-60 градуса. Този горещ газ рязко се охлажда и кондензира или пък директно ресублимира, тоест става на малки ледени частици, които след това се рефлектират от слънчевите лъчи и това е, което виждаме. Също така всеки може да наблюдава този кондензат през зимните месеци, когато издишаме топъл влажен въздух и той става на малки облаци пред устата. Това е същият ефект, който наблюдаваме в небето. Това е кондензация, а не са химически следи или частици.

- Поддръжниците на конспиративната теория обаче вадят като аргумент, че някои самолети оставят други следи, а други не. Някои следи се задържат по-дълго, други по-кратко. Какво е научното обяснение за това?

Дали ще има такива следи или не зависи най-вече от температурата и от влажността на въздуха. Колкото повече влага има във въздуха, толкова по-голяма е вероятността да се видят тези следи. Най-често, когато температурата е по-ниска от минус 40 градуса, се получава ресублимиране, тоест кондензатът става директно лед. Причината едни самолети да оставят или да не оставят следи е височината, на която летят. Може при два самолета, които ние виждаме на небето, единият да оставя следа, а другият не. Може да се случи по този начин, дори ако два самолета са на една и съща височина, поради факта, че има различни производители на самолетните двигатели с различни температури на газа, който излиза от тях. Някои хора казват, че самолетите оставят следи, които се виждат само няколко минути. Всъщност това не е вярно. В зависимост пак от температурата и влажността на въздуха следите могат да останат до 18 часа. Много трудно е от Земята да се каже, че два самолета летят на една и съща височина. Може това да ни изглежда така, но ако отворим Flightradar, виждаме, че всъщност ги делят няколко хиляди метра.

- Доколко можем да разчитаме на данните във  Flightradar?

- Flightradar е интересно да се ползва и наблюдава, но в никакъв случай не може да се разчита напълно на информацията в него. Пак казвам, че дори на една и съща височина, в зависимост от производителя на двигателите, един самолет може да остави или да не остави следи.

- Тези следи какво влияние имат върху околната среда?

Представете си продълговати облаци. Облаците, които виждаме на небето, по същия начин са кондензат. Влажният въздух отива нагоре, охлажда се и става на кондензат. Тези контрейлс са продълговати облаци и имат същия ефект, както облаците. Колкото повече облаци има, толкова по-малко слънчеви лъчи стигат до повърхността на Земята. В някои дни на 10% от небето можем да наблюдаваме тези кондензационни следи, което води до повишен парников ефект в рамките на тези дни. Тези кондензационни следи увеличават минимално парниковия ефект.

- Как хората приемат това видео?

- В масата от коментарите хората ни поздравяват за това, че по нагледен начин сме обяснили този феномен. Пак повтарям, че това видео е направено за децата, затова е с опростен език, с рисунки. То е за деца в 5-и, 6-и, 7-и, 8-и клас. Повечето коментари са позитивни, че е обяснено по лесен и достъпен начин. Но има и доста негативни коментари от хора, които казват, че не вярват и се притесняват какво се случва всъщност на небето.

- А как можем си обясним отрицателните коментари? Някои хора продължават да вярват на ненаучни теории. Вашето обяснение какво е?

- Според мен една от причините е, че голяма част от хората в днешно време се информират от социалните медии и не селектират информацията, която четат. Не я поставят под въпрос, няма го това критично мислене. Алгоритмите на социалните медии помагат на този факт. Те предоставят тази информация, която потвърждава нашето мнение и нашето светоусещане. Колкото повече се информираме за една тема, толкова повече информация получаваме, която потвърждава фактите, които ние сме приели за верни. Проблемът, от една страна, са алгоритмите, а, от друга страна, фактът, че хората не поставят под въпрос това, което прочетат в социалните медии. А не се информират от алтернативни медии, от новини, от книги, Уикипедия – много възможности имаме в днешно време слава Богу. Също така виждаме на моменти да се използва дори реална информация. Може би сте виждали тези снимки с бидоните в самолета. Някои хора казват, че в тези бидони има някакви химикали или коронавируси. Това всъщност са реални снимки, не са фейк, но те се интерпретират по грешен начин. Казва се, че в тези бидони има нещо, което ни трови, а в тях има вода. Друг пример – наскоро си направих труда да погледна статия в един италиански вестник, в която уж се казва, че италианското правителство потвърждава наличието на кемтрейлс. Когато обаче човек прочете тази статия, вижда, че всъщност не става дума за кемтрейлс. Или пък друг пример – бившият директор на ЦРУ потвърждава, че се трови населението. Но ако си направите труда да прочетете цялата статия, ще видите, че напротив, говори се за съвсем друго нещо. Тоест реална информация, реални статии се използват за грешната цел.

- Как хората да отсеят фейковете?

- Това е нашата цел – да помогнем на децата да имат критично мислене, да не се приема всичко, което се прочете. И да се търсят алтернативни методи за информация. Става дума за закони на физиката, които се учат в училище. Всеки един от нас е имал достъп до тази информация и е учил за тези закони за кондензиране, ресублимиране. Информацията е налична, ние трябва да си я припомним. И да се опитаме някой път нарочно да четем неща, които не потвърждават нашето мнение, които показват друга гледна точка.

- Смятате ли, че този урок трябва да бъде по-добре застъпен в учебния материал в училище?

- Да, според мен задължително трябва да се анализират конспиративните теории. Защото те всъщност имат едно общо – хората търсят опростени обяснения на различни феномени. Аз вярвам, че голяма част от тези хора, които оставят негативни коментари, действително имат страх и се притесняват какво става на небето. И в една такава ситуация, когато има страх, хората обичат да търсят някого, който е виновен. Да могат да кажат, ами то не зависи от мен, зависи от някой друг, аз нищо не мога да направя. И така успокояват себе си. Имаме примери около пандемията. Спомняте си за ваксините – тогава също някои хора казваха, че ни тровят, някой друг е виновен. И в трудни времена като сега, когато имаме война и пандемия, някои хора, за да овладеят страха си, използват тези улеснени конспиративни теории, защото е най-лесно и ги успокояват.

- Откъде тръгват конспирациите за кемтрейлс?

- Може би трябва да попитате поддръжниците на теорията за кемтрейлс. Нямам представа откъде е тръгнало, но не е от България. Това не е някакъв български феномен. Предполагам, че по цял свят има хора, които в някаква форма вярват в различни конспиративни теории. Пак казвам, причината са притеснения и нуждата човек по някакъв начин да канализира тези притеснения, да намери лесно обяснение, че някой друг е виновен. Но също трябва да се каже, че има отделни индивиди, които използват това лековерие на хората, особено в такива трудни времена като сегашните, за собствени цели, за популярност. Така че има такива, които подпомагат тези конспиративни теории да се развиват.

- Наистина, кой има интерес да се раздухва тази теория?

- Нямам представа кой има интерес. Но явно има такъв интерес, защото различни хора споделят интензивно тези теории. 

- Вие живеете в чужбина. Там тази теория разпространена ли е толкова много или в България е повече?

- Като наблюдения субективно бих казал, че в България тази теория е по-разпространена. Но и има и обективни данни за това – преди седмица или две имаше един рейтинг за това колко силно е критичното мислене в различните европейски държави. България е на първо място в обратния ред, тоест в България много се вярва на конспиративни теории. Причината е дезинформация. Хората не търсят информация или използват само една медия да се информират.

- Преди шест години вие кацнахте с най-големия пътнически самолет Еърбъс А380 на летище София. Какво си спомняте от този ден?

- Имам много хубави и емоционални спомени от този ден. Не само успях да си реализирам детската мечта да стана пилот, и то за една световна авиокомпания, но освен всичко да кацнем с екипажа с най-големия пътнически самолет в София. Хората, които се бяха събрали на летище София в този дъждовен ден, моето семейство, приятелите... можете да си представите уникалната емоция за мен. Защото се върнах на място, където 30 г. по-рано бях започнал да мечтая за авиацията – именно на летище София. Така че това е един ден, който няма да забравя. Виждам, че не само за мен е било много емоционално. Все още, 6 години по-късно, хората си спомнят за този ден, казват, че е било уникално преживяване. Пишат ми млади хора, които тогава са били деца, сега са юноши и са започнали да преследват кариера в авиационните професии. Много съм щастлив, че вероятно и ние сме допринесли за това авиацията да се популяризира в България и младите да имат мечти.

- Какво стана с този тип самолети? По време на пандемията те бяха приземени. Сега как стоят нещата?

- Различните авиокомпании реактивират отново тези самолети. Бавно, тъй като те са заземени, голяма част в пустинята. Нужно е доста време, месеци. Така че лека-полека се реактивират, но не всички. Надявам се, че в бъдеще все повече и повече ще ги виждаме на небето.

- Вие сега какъв самолет управлявате?

- Заради пандемията беше нужно да се преквалифицирам. В момента правя квалификация за нов тип самолет, за капитанската позиция. В момента точно се намирам в обучение.

- Бихте ли дали повече подробности за този нов тип самолет?

- Смятам скоро да споделя. Мога да кажа, че след известно време ще се завърна отново в Европа, с повече кацания в Европа, с редовни кацания в София. Ще съм по-близо до моето семейство, но детайли скоро можете да намерите на моята стена във Фейсбук.

- Имате ли планове да повторите събитието в София отпреди 6 години?

- Определено имам планове, които бяха станали доста конкретни в началото на 2020 г. Но за съжаление пандемията спря всичко. Но аз не съм от тези, които лесно се предават и отказват. Така че мисля, че ще има за какво да говорим с вас при следващото интервю.

- Каква е ситуацията в момента в авиацията? Възстанови ли се от ковид-пандемията и как се отразява войната в Украйна?

- Пандемията приземи големи части от авиацията. Мога да дам един пример. През април 2020 г., в началото на пандемията, са се осъществили само 3% от полетите спрямо 2019 г. На летище Франкфурт, където на всеки 30 секунди излита или каца самолет, през април-май не се случваше нищо. Слава Богу, най-накрая, след две години и половина, това лято имахме голям растеж на полетите. Много хора след пандемията като че ли искат да наваксат това, че не са летели. Стигаме до 80, почти 90 процента от полетите през 2019-а. Винаги сравняваме с 2019-а, защото това е най-силната година в авиацията. За съжаление не стигаме до 100%. Има няколко причини за това, една от основните е, че цялата инфраструктура в авиацията последните две години и половина заради локдауна и рестрикциите толкова е намаляла, толкова хора са напуснали, толкова персонал липсва, че наблюдаваме един хаос по летищата. Много полети не можеха да се реализират, имаше опашки, губеше се багаж. Така че имаме голямо търсене, но не толкова голямо предлагане, поради това, че няма персонал, има заземени самолети, за които е нужно техническо време, за да бъдат реактивирани. Другата причина, разбира се, е войната. Имаме проблеми с енергията, която поскъпва. Това води до по-скъпи горива, по-скъпи билети. Част от хората в Русия не могат да летят, нямат достъп до полетите. Билетите стават все по-скъпи и това води до една спирала, която предстои да видим как ще се развие. Допълнително пък по линия на Зелената сделка ЕС е сложил цели в авиацията до 2030 г. вредните емисии да бъдат наполовина, а до 2050 г. дори да ги занулим. Можете да си представите какви сериозни предизвикателства ни чакат след пандемия и война. Но, от друга страна, много се радвам да видя, че хората желаят да пътуват, да се свързват с техните близки, с чужди държави и култури. Така че авиацията ще остане и в бъдеще основен фактор да свързва народи и култури и бизнеси.

ТОВА Е ТОЙ:

Марио Бакалов е може би най-известният българин пилот

Работи за световна авиокомпания в чужбина

Роден е през май 1980 г. в Берлин

До 1989 г. израства в София

След като навършва 9 г. Възраст, заминава за Вайнхайм, Германия

Управлява най-големия пътнически самолет в света Еърбъс А380, с който каца на летище София на 16 октомври 2016 г.

Линк към страницата му: www.facebook.com/flysupermario