- Г-н Велев, представители на работодателските организации се срещнаха с финансовия министър Людмила Петкова по повод изготвянето на проектобюджета за следващата година. Колко тревожни са нещата с бюджета?
- Финансовият министър е предприела действия за консултиране на подготовката на бюджета с работодатели и синдикати. Предварително, а не след като е готов, и тогава да се внася в Тристранен съвет. Това е по-добрата практика, не се е случвало скоро.
- Има ли мерки, която тя консултира с вас и които засягат работодателите?
- Отново беше изяснена каква е картината. Всъщност дупката от 18 млрд. лв. в бюджета за следващата година се получава не като се вземат предвид предложенията на министерствата, защото имаше и такава версия. Тази дупка се получава само като се осчетоводят взетите вече решения от парламента. Тоест не е сума от исканията на ведомствата, а е осчетоводяване на взетите от парламента вече решения и на база съществуващите средносрочни прогнози, които са приети до момента. Ситуацията действително е много тревожна, защото вече няма резерви, каквито имаше досега. Защото другата мантра е, че то и миналата година имаше ужким дефицит 12 млрд. лв., пък се сведе до 6. Да, той се сведе, като се изпомпаха всички възможни резерви.
- Колко процента от БВП се очертава да е дефицитът?
- Дефицитът се очертава някъде 8,5-9%, ако не се вземат мерки. Всъщност разговорът беше какви мерки ние предлагаме. Ние вече сме ги предложили.
- А МФ предложи ли свои мерки за обсъждане?
- МФ искаше да чуе ние какви мерки предлагаме, какви бихме възприели и срещу какви бихме възразили. От АИКБ вече бяхме предложили такива мерки, именно замразяване на бюджетни заплати и пенсии. Основанието е, че те вече са увеличени за няколко години напред. В сектор „Държавно управление“ само за една година заплатите са нараснали с 27%. А виждате, че инфлацията се укроти. От началото на годината тя е около нулата.
- Но индексацията на пенсиите е заложена в Кодекса за социално осигуряване. Това е заложено по закон.
- Да, затова ние предлагаме за следващите години това да не се прилага. Ние имаме прекомерни ръстове, които не съответстват на ръста на икономиката и надхвърлят значително инфлацията. В разходите в социалната сфера, включително пенсии, имаме 36% ръст за 2 г. Говоря за 2024 г. спрямо 2022-ра.
- Идеята на индексирането на пенсиите по швейцарското правило по-скоро е те да не губят покупателна способност...
- Но швейцарското правило беше надхвърлено. Ние имаме увеличение и на пенсии, и на бюджетни заплати изпреварващо за години напред. А в същото време пари за ново увеличение няма. Такъв дефицит са нови 18 милиарда лева заеми, които са на все по-висока цена. Това е много решителна стъпка към гръцкия сценарий. Да не говорим, че ще се сбогуваме с еврозоната, което средносрочно и дългосрочно стопира икономическия растеж и инвестициите. Тоест ние авансово сме направили тези увеличения за години напред и затова ние предлагаме да се замразят. Не само това, но ние предлагаме и да се съкрати щатът в бюджетната сфера. В сектор сигурност имаме най-големите разходи в целия ЕС като процент от БВП. Имаме най-много служители на МВР на глава от населението. Всичко това не е според чергата. Да не говорим за ефикасността и ефективността на тези разходи. Защото хем харчим най-много за сигурност, хем никой не се чувства сигурен и хората и предприятията плащат допълнително за частна охранителна дейност. Имаме 50 000 заети в тази дейност.
- Как МФ отговори на тези ваши предложения?
- Министерството на финансите ни изслуша. Но ние не стигаме само дотук. Ние искаме и замразяване на минималната работна заплата (МРЗ). Тя също е изпреварила значително всякакви референтни стойности. Ако следваме референтните стойности, които са заложени в европейската директива, основната МРЗ трябва да бъде 800 лева. Толкова е половината от основната средна заплата. Половината от брутната средна заплата е 1077 лв. Но половината от основната средна е 800 лв. А Министерският съвет определя основна МРЗ, а не брутна. Тоест ние трябва да я замразим на 933 лв., за да не я намаляваме. Защото, ако приложим директивата, ние трябва да я намалим. Но ние директивата още не сме я транспонирали. Срокът за това е до 15 ноември. Докато не транспонираме директивата, минималната заплата не трябва да се пипа. Ние настояваме в никакъв случай да не се увеличават и осигуровките, и данъците.
- МФ има ли такива предложения?
- Конретни предложения не бяха направени, но ние бихме възразили срещу всякакво увеличаване на осигуровките и на данъците. Тези ставки, които бяха намалени, могат да се възстановят. Акцизите могат да се увеличават съгласно графика и даже изпреварващо. Но не и да се увеличават осигуровките – те и без това са високи. Мит е това, че данъците и осигуровките върху труда са ниски. За да получи един човек 100 лева нетно, трябва да се платят още 53 лева данъци и осигуровки от предприятието и от човека. Тоест имаме 53% данък труд. Накъде повече да го увеличаваме.
- Останалите работодателски организации подкрепиха ли тези ваши предложения?
- Да, нямаме разминавания с останалите работодателски организации. Ние остро ще възразим срещу увеличаване на данъци, в същото време виждаме сериозни резерви за ограничаване на дефицита по пътя на замразяване и то средносрочно на бюджетните заплати и пенсиите. Защото те са увеличени вече в пъти повече от инфлацията.
- Пресметнахте ли колко разходи ще се спестят от мерките, които предлагате?
- Това е работа на МФ. Увеличаването на МРЗ води до стотици милиони увеличаване на дупката в бюджета, освен всички други поразии, за които постоянно говорим.
- Директивата за адекватните минимални заплати трябва да се транспонира в законодателството до 15 ноември. Вие смятате ли, че този срок ще бъде спазен?
- Това става със закон и зависи от парламента. Министерството на труда и социалната политика има предложени варианти. Те не са окончателно съгласувани от социалните партньори, но се приближаваме като че ли до такова съгласуване. В нито един от тях МРЗ не е твърдо обвързана и не е функция единствено на средната заплата. Съотношението минимална заплата-средна заплата и минимална-медианна са референтни стойности, които трябва да се взимат предвид. Директивата ясно казва, че трябва да се вземат предвид много показатели. А ние сме страна, която е ратифицирала и конвенцията на Международната организация на труда за минималните работни заплати. Там се казва, че трябва да се вземат предвид както социални, така и икономически фактори, и се изброяват. Това, което в момента действа, е противозаконно. То противоречи на международното право – и на конвенцията, и на директивата. При всички случаи прилагането му би било нарушаване на тези международни норми. Затова ние предлагаме да се замрази минималната заплата, докато не се промени разпоредбата в Кодекса на труда. международното право има върховенство. Ако някой сезира Конституционния съд, тази разпоредба ще бъде обявена за противоконституционна.
- Социалното министерство какви варианти предложи?
- МРЗ да се базира на досегашната, като се индексира с изменението на два или три параметъра. Но нека да оставим това на дискусия в Тристранния формат, докато не получи окончателно одобрение или неодобрение.
- Сред параметрите включена ли е издръжката на живота?
- Издръжката на живота трябва да се взима предвид, но не може само един фактор да определя размера на МРЗ. Всъщност доброто решение, за което ние винаги сме апелирали, е да правим така, както правят в Австрия, Италия, Швеция, Дания. Там се договарят различни минимални заплати по икономически дейности. Защото разликата в средните заплати е четири пъти. В IT сектора над 5000 лв. е средната заплата, в туризма е малко над 1000 лв.
- Другата част от директивата засяга колективното трудово договаряне. Синдикатите обаче твърдят, че работодателите са стопирали тези преговори, докато не се постигне съгласие по МРЗ. Има ли някакъв напредък?
- Наша трайна позиция е, че докато не се развърже възелът с МРЗ, докато не се премахне това нарушение на международното право в Кодекса на труда, ние няма да договаряме други разпоредби. За какво колективно договаряне да говорим, когато законодателят е определил погрешна формула, в нарушение на международното право. Законодателят ни пречи да се договаряме, като е приел погрешна норма в Кодекса на труда.
- Колко хора в България получават минимална работна заплата?
- Каква – брутна, нетна, основна? Оттук идва голямата грешка. Има 26% разлика между брутна и основна минимална заплата. Затова казваме, че не трябва МРЗ да бъде 1077 лв., а 800 лв. 22% от тези 26% са доплащания. В трудовия договор на човека пише каква му е основната заплата. Но той не получава основната заплата. Той има доплащания за прослужено време, за извънреден труд, има допълнително материално стимулиране, премии и т.н. И разликата между основната и брутната заплата в България е 22%. Това са официални данни от НСИ за 12 месеца назад, същата база, на която се определя минималната заплата. Има още 4% изкривяване, които идват оттам, че в средната заплата са натрупали и договорите за управление и контрол, които не са трудови. И е неправилно да се отчитат в средната работна заплата. Като се махнат тези две грешки, се получава, че разликата е 26% и МРЗ трябва да бъде 800 лева, ако искаме да е половината от средната основна заплата. Кой получава минимална заплата? Ако към нея добавим всичките начисления, ще се получи така, че я получават между 40 и 50%.
- Не смятате ли, че причината е в работодателите – практиката да не се плащат пълни осигуровки и затова част от заплатата да се дава в плик?
- Такава практика има. И колкото по-административно и високо се вдига минималната заплата, толкова тази практика ще расте. Големите работодатели, които не искат и не могат да прилагат сиви практики, напускат страната. Защото се прие политика по доходите административно да се определят такива заплати, които нискоквалифицираните работници не могат да изработят и трябва да им се подарява от средно- и висококвалифицираните или пък да се качват цените толкова, колкото пазарът не може да ги приеме. Няма как по този начин да се продължава. Големите компании напускат, а малките и средните се движат в сивия сектор. За миналата година 45% от работещите по трудов договор са платили данък върху доходите върху месечен доход под 1000 лв. по трудови договори. Това какво означава? МРЗ миналата година беше 780 лева. Сега прибавете към нея 22%, нека не са 26%. Излиза, че близо половината вече са били миналата година на минимална заплата с всички начисления върху нея, тоест брутна минимална заплата. В нормалните страни този процент е от порядъка на 5-7%. Минималната заплата е за хора без и с ниска квалификация, без трудови навици. А се получава така, че у нас половината са такива. Това вярно ли е? Вие как мислите? Това е обидно за нацията.
- Имате ли представа колко от тези хора наистина получават минимално възнаграждение и колко вземат допълнително пари в плик?
- Сивият сектор расте, когато има административни въздействия, принуждаващи бизнеса да се крие в сивия сектор. Когато има неефективно и неефикасно използване на данъците, които се събират, това кара хората да не ги плащат. И когато има такъв произвол в политиката по доходите, малкият бизнес, за да оцелее, ще се скрие в сивия сектор. Ако не го направи, ще трябва да затвори. Това са алтернативите. Големите напускат, защото те са корпорации и могат да преместят бизнеса си в други страни. А малките се крият в сивия сектор или затварят.
- Кога очаквате да се приложи директивата за адекватни минимални заплати? Има ли напредък в разговорите със синдикатите?
- Синдикатите ги устройства съществуващото положение. Те излъгаха нагло депутатите. Депутатите приеха грешна разпоредба в КТ, без да проверят, че ги лъжат нагло и за да се харесат предизборно на нискоквалифицираните работници. Докато тази грешна разпоредба не се промени, МРЗ трябва да бъде замразена.
ТОВА Е ТОЙ:
Роден е на 1 април 1959 г.
Завършва с отличие 133-то СОУ в София. Носител е на редица награди в олимпиади по математика, физика, химия и биология
Завършва като първенец на випуска Школата за о.р. при Висшето военно-въздушно училище в град Д. Митрополия, специалност „Техник на самолета и двигателя“, и е произведен предсрочно в офицерски чин през 1978 г.
През 1984 г. се дипломира във факултет „Автоматика“ на Техническия университет в София с отличие, златен медал и като първенец на випуска
През 2008 г. завършва магистратура в Икономическия университет във Варна, специализирайки „Корпоративно развитие и управление“
В частния бизнес е от възникването му в най-новата ни история
Съучредител, а от 1999 г. изпълнителен директор на „Стара планина Холд“
София Симеонова