0

В ръщане на помощните училища в страната. За това призовава Синдикатът на българските учители, заяви пред „Телеграф“ неговият председател Янка Такева.

С влезлия в сила през 2016 г. Закон за предучилищно и училищно образование от същата година помощните училища бяха преобразувани в центрове за специална образователна подкрепа и децата, които се обучаваха там, бяха насочени към градини и училища. „Синдикатът на българските учители иска децата със специални образователни потребности да се диференцират. Тези, които са с лека форма и малко по-тежки заболявания, да се интегрират в масовите училища. Децата с много тежка форма трябва да бъдат или в паралелки в масовото училище, или да има шест специализирани училища, в които да им се обръща повече внимание. В миналото можехме, защо да не можем и сега“, разясни Такева.

База

Според нея в помощните училища трябва да бъдат насочени децата с ментални проблеми или тежък аутизъм. По думите й има 5000 деца с по-тежки заболявания от детска градина до 12 клас. Идеята е шестте помощни училища да бъдат разпределени по едно във всяка икономическа област. Такева даде за пример, че по същия начин има специализирани училища във Варна и София за деца с нарушено зрение. „Там материалната база е добре осигурена и създава възможности тези деца да се обучават и социализират“, коментира председателят на СБУ. По същия начин в помощните училища за децата със специфични потребности ще бъде изградена специална база.

Обучение

„За тях трябва специално обзавеждане на класните стаи за рехабилитация. Това не може да стане в масовото училище. Там ще имат къде да си почиват. Тези деца не могат да издържат 40 минути на тази учебна програма и организацията на учебното време в масовото училище“, обясни Такева. Идеята е класовете да бъдат малки от по 4-5 деца, за да може специалист да работи индивидуално с всяко от тях. „Трябва да бъдат съсредоточени много специалисти, за да има резултат при тяхното обучение и възпитание“, каза още председателят на СБУ. По думите й образователното министерство трябва да разработи тази идея заедно със здравното министерство, независимо колко би струвала реализацията й. „Колкото и да излезе, държавата трябва да осигури тази възможност. Не може тези деца да бъдат оставени така“, категорична е Такева.