0

О ще от първите зачатъци на поява на прототипи на велосипеди – като се започне от машината за бързо ходене на Карл Драйс, създадена преди повече от 200 г., преминава се през триколките, за да се стигне до днешните колелета с рамки, педали и скорости. Двуколесните превозни средства не спират да привличат внимание.

Защо е полезно да се кара колело?

Голямото предимство е в комплексното натоварване на мускулите, дори велосипедистите да не си дават сметка за него. В колоезденето се включват половината от всички 400 мускули в човешкото тяло и близо 70 на сто от общото тегло. Колоезденето оказва и по-малко стрес върху ставите, което го прави атрактивно и за по-възрастното поколение. 

В духа на модерните еко тенденции, велосипедите са все по-предпочитани за движение, особено в градски условия. Те минават отвсякъде, намаляват времето за придвижване, тонизират тялото, подобряват общото здравословно състояние, не изискват Каско или Гражданска застраховка и са най-лесният начин за кардио тренировка. Спортното облекло по време на колоезденето не е задължително. Може да се кара с рокля или пола от жените, както и с костюм, подходящ за офис, от мъжете.

Можете да черпите всички ползи от наличието на колело, но е важно да се насочите към правилно такова.

Видове велосипеди, сред които да насочите избора си?

Първият въпрос, на който всеки е добре да си отговори, е за предназначението на велосипеда. В тази връзка опциите за избор са няколко. Експертите от Спортен Склад споделят, кои са основните възможности, сред които да откриете оптималната за вас:

  • шосейни – наричат се още “бегачи”. Предназначени са за каране по гладки асфалтови пътища и магистрали, както и за колоездачен спорт, като Тур дьо Франс или маратонски колосъстезания, познати като бревети по линия на Audax Randonnee/Audax Randonneurs. Имат леки и високи рамки, по-тесни гуми, обикновено са с извито кормило и целят аеродинамична поза на колоездача. Позволяват достигане на висока скорост с по-малко усилия. Могат да се карат на дълги дистанции;
  • планински – както подсказва името им, те са подходящи за каране в планини, както и на всякакви терени, в условия по неравни и стръмни пътища. Имат по-широки гуми от шосейните. Колелата им са по-малки, по-дебели и по-тежки, притежаващи дълбок грайфер. Рамките им също са по-тежки от шосейните. Имат различни класификации – крос кънтри, ендуро, all mountain, downhill и др. Възможно е да има и разлика в гумите – от 26 до 29 цола;
  • хибридни – те са универсални. Дават стабилност на колоездача и му позволяват да бъде в по-удобно положение от планинските. Рамката е по-олекотена от тази на шосейните. Могат да се карат по настилки, като асфалтов път, пясък, пръст, чакъл; 
  • градски – предназначени са за управление в градове, т.нар. нидерландски стил. Близки или почти идентични по параметри на хибридните. Познати са още като ситибайк. Не са високоскоростни, с по-голяма тежест са, но се поддържат лесно;
  • електрически – имат мотор с електрическа батерия за задвижване, която изисква предварително зареждане и затова са с по-висока цена. Когато се изчерпи, в действие влиза въртенето на педали, както при всички останали велосипеди. Има модификации с различна мощност на батерията.

Освен тези видове, има възможност за избор и на други велосипеди, които също имат почитатели. Тук влизат сгъваеми, които пестят място, BMX, пистови, каскадьорски, тандемни двуместови или многоместови и т.н.

Какво да съобразим при избора на велосипед?

Освен предназначението, за избора на велосипед има още няколко правила. Преди да бъде подкарано едно колело, добре е то да бъде изпробвано. 

Велосипедът е индивидуално средство за придвижване, затова дори хора с един ръст или тегло може да не се чувстват удобно на колело с идентична големина и височина. Причината е в индивидуалната конструкция на телата на колоездачите. Фактори, които трябва да се отчитат при избора на велосипед, са: 

  • правилното определяне на размера на рамката, която обикновено има формата на по-сплескан ромб. За целта се измерва по-късият ѝ диагонал. Той трябва да е равен на вътрешната дължина на крака, умножен по коефициент 0.67. Числото, което се получава, показва съотношението на височината на колоездача към размера на велосипеда в см, които за по-лесен избор са описани в таблица. Номерацията при рамките е както при облеклото – от XS до XXL;
  • материалите, от който е направена рамката на велосипеда – изборът е между стомана, титан, алуминий и карбон, използащ въглеродни нишки. Стоманените изработки са издръжливи, тежки, с ниски цени, но ръждясват. Алуминиевите са леки, здрави устойчиви, с достъпни цени, но не толкова аеродинамични, колкото карбоновите. Титаниевите са леки, като тези от алуминий, но по-скъпи и се ползват от професионалните колоездачи;
  • окачването – изборът на окачване се разграничава в три посоки. Първата включва “твърди” рамки, които са без окачване. Вторите са такива с предно окачване, а третите – с двойно окачване, които имат значение за сигурността и безопасността; 
  • качеството на монтажа – важни елементи са спирачките, вилката, средното движение и педалите. Има много възможности за избор на различни комбинации цена/качество според бюджета на купувача;
  • седалката – има мъжки и дамски разновидности, които отчитат спецификите на телата. Височината на седалката трябва да е такава, че при изцяло изпънат крак, без сгъване в коляното, напречният на ходилото ви свод, с който се натискат педалите, да е стабилен и да може да оказва натиск без усилия.

За по-добър комфорт, задължителни при колоезденето, са изборът на правилния размер ръкавици и каска, както и други протектори, особено за любителите на екстремното каране.