0

С поред доклада на престижната консултантска компания Deloitte „Футболна лига на парите 2025“ 20-те най-богати клуба в света са генерирали общо 11,2 млрд. евро приходи през сезон 2023-24 г., което е с 6% повече от предходната кампания. 

Най-големият източник отново бяха търговските приходи, които нараснаха до 4,9 млрд. евро, след като се увеличиха с 10% и съставляваха 44% от събраните пари, сочат обобщените данни.

Но това, което тези цифри подчертават, е значението, което модернизираният стадион на Реал Мадрид „Сантяго Бернабеу“ ще има за запазване на икономическата сила и конкурентоспособността на отбора в дългосрочен план.

„Съществува ясно разграничение между моделите за генериране на приходи“ на 20-те клуба, анализирани от Deloitte в Лигата на футболните пари. 

„За десетте най-големи клуба търговските приходи са доминиращият източник, който съставлява 48% от приходите на клуба. За разлика от тях, телевизионните права движат клубовете от 11-то до 20-то място и представляват 47% от техните приходи“, подчертават те.


Това е доказателство, че спонсорството, продажбите на стоки и операциите на стадиона извън дните на мачовете се оказват ключови за икономическата устойчивост на най-богатите от богатите клубове, като отделят финансовите им резултати от спортните им постижения.

Тенденция, в която новият „Бернабеу“ и търсенето на нови спонсорски приходи ще се окажат двата основни елемента за запазване на Реал Мадрид на върха в спорта и в бизнеса.

През 2023-24 г., първият сезон, в който клубът успява да се възползва от възможностите, предлагани от новия „Бернабеу“, търговските приходи на Мадрид нарастват с 20% (два пъти повече от средното) до 482 млн. евро, а приходите от „деня на мача“ достигат 248 млн. евро. 

През този сезон посещаемостта на стадиона надхвърля 70 000 зрители мач след мач.

По този начин Deloitte посочва, че рекордните приходи на Мадрид от над 1 млрд. евро през миналия сезон „са били подкрепени от обновения „Бернабеу“, който осигурява значителен стимул за приходите от мачовете и търговските приходи“. 

Консултантската компания изтъква, че този начин на работа отразява „фокуса на индустрията върху създаването и диверсификацията на потоците от приходи от използването на стадиона извън дните на мачовете“.

Източник: AS