Н а 28 ноември на 79-годишна възраст почина един от най-важните хора в историята на Формула 1 – сър Франк Уилямс, основателят на два състезателни отбора, единият от които стана легенда в автомобилния спорт. Алън Джоунс, Кеке Розберг, Найджъл Мансел, Нелсън Пикет, Ален Прост, Деймън Хил и Жак Вилньов спечелиха титли във Формула 1 зад волана на автомобилите на Уилямс. Именно в Уилямс беше разкрит геният на дизайнера Ейдриън Нюи и именно зад волана на синьо-белия болид Айртон Сена проведе първите тестове във Формула 1. А след години почина в него.
Вярно е, че сър Франк и цялото семейство Уилямс спряха да управляват компанията още през септември 2020 г. Тя беше продадена на американския инвестиционен фонд Dorilton за 150-200 милиона долара (включително дългове и акции от фондовата борса). Оттогава новите наляха поне още 100 милиона долара в отбора, но последният подиум - на Джордж Ръсел на Гран при на Белгия, вече не принадлежи към ерата на легендарното семейство. Следователно статистиката на сър Франк завинаги ще остане такава. А именно - 9 световни титли при конструкторите и седем при пилотите, комбинирани с 313 подиума, 114 победи и 128 полпозишъна.
И това е само малка част от това, което Уилямс, отборът на сър Франк, е направил за Формула 1.
Всъщност до 1998-а британският тим бе сред най-добрите. Уилямс имаше 7 титли при пилотите (2 по-малко от Ферари и Макларън и 5 повече от Мерцедес), но с 9 трофея при конструкторите (с 1 повече от Ферари и Макларън). Само ерата на Хакинен, Шумахер и Хамилтън промени всичко. Оттогава британците, за съжаление, не са спечелили почти нищо.
Повечето фенове на Формула 1 ще помнят Уилямс като вечно усмихнатия и лъчезарен човек в инвалидна количка. В която той се озовава след катастрофа през 1986 година. Вследствие на инцидента той остава парализиран, след като няколко дни е
на границата между живота и смъртта
Докторите искат разрешение от съпругата му Джини да изключат машините, които го поддържат жив, но тя категорично отказва, вярвайки във волята на съпруга си и в това, че той все още не е приключил. И се оказва права. Шест седмици след катастрофата във Франция Уилямс е при отбора си, макар и вече в инвалидна количка и неподвижен, а публиката на Гран при на Великобритания го посреща на крака и с нестихващи аплодисменти.
Да, настоящият Уилямс не е първият опит във Формула 1 на сър Франк. През 1969 г., заедно с пилота Пиърс Къридж, той промотира организацията Frank Williams Racing Cars до Гран при. Въпреки това от 1970 година нататък започва труден период - по време на състезанието в Зандвоорт Къридж умира. След това отнема много време, за да се намери пилот, който би могъл да постигне същите високи резултати. Започват финансови проблеми, а Франк, за да се измъкне, трябва да си сътрудничи с Мarch и италианския клон на Marlboro. Всичко обаче завърши зле - с пълна разпродажба. Сър Франк обаче не се отказа и опитва отново. Всичко се променя след среща с дизайнера Патрик Хед. Уилямс започва ново начало с него през 1979-а. Историята е просто фантастична - няма пари ($280 000 е бюджетът на отбора за целия първи сезон), а базата на тима е изградена в склад за килими. В началото има едва 8 души екип, като само двама правят новия болид.
Но сър Франк се оказва истински новатор – той е първият във Формула 1, който докарва парите на Саудитска Арабия в този спорт. Още повече че първите успехи, победи, титли и купи на конструкторите бяха частично платени от брата на бъдещия терорист номер 1 Осама бин Ладен. Именно саудитците дадоха 280 хиляди долара за стартиране на отбора, който рекламира марките Fly Saudia и Al Bilad. След няколко подиума и място в топ 5, спечелени от Алън Джоунс, британският тим вече сключва договор за 780 хиляди долара. Така Уилямс успя да си позволи да построи втора кола и да наеме бившия съотборник на Ники Лауда във Ферари - Клей Регацони. Няколко години по-късно
цялата английска кола гъмжи от стикери на арабски спонсори
включително логото на фирмата на Бин Ладен. Сделките носят милиони долари годишно. Сътрудничеството продължава до края на 1983 г. Точно тогава - през 83-та, отборът на сър Франк предоставя най-добрата кола за тестване на Айртон Сена.
„Срещнахме се с него и той каза, че иска да подпише договор за десет години“, каза Франк тогава.
„Отговорих му, че не взимаме млади и неопитни пилоти, но с удоволствие бихме му предоставили колата ни да я пробва. Тогава той щеше бъде по-добре подготвен да вземе решение за бъдещето си", допълни легендата. За следващите тестове обаче Сена отива в Макларън и там дава по-добри времена. И се отдръпва от Уилямс, които въобще не са настоятелни да го вземат.
Разбрахте правилно - в онези години Уилямс е такава сила, че може да си позволи да пропусне самия Магьосник – Айртон Сена.
В най-добрите си години Уилямс доминираше толкова силно, че състезателите в отбора се състезаваха предимно помежду си. Чак до умопомрачителни психологически битки като Менсел – Патрезе...
Макар хората да помнят сър Франк като вечно усмихнат, той носеше тежък товар в душата си. Дъщеря му Клеър Уилямс разказва, че той остава белязан от вече споменатата смърт на Пиърс Къридж. Гибелта на легендата Айртон Сена през 1994 година, също в болид на Уилямс, обаче оставя отпечатък върху сър Франк за остатъка от живота му. Но въпреки всички случки той продължаваше да се бори и да се състезава. Затова ще бъде помнен вечно.
Деймън Хил: Той е редом до Енцо Ферари
“Той отдаде живота си на това да създаде отбор, чиято цел всяка година е да произведе възможно най-добрата състезателна кола. Любовта и страстта, както и отдадеността му към това, което прави, го поставят редом до Енцо Ферари”, категоричен е бившият пилот на отбора и световен шампион с Уилямс от 1996 година - Деймън Хил.
Менсъл: Създаденото от него надхвърля колите и парите
Найджъл Менсъл, световен шампион с Уилямс през 1992 година, разказва, че това, което сър Франк е създал, се простира далеч отвъд автомобили и пари, посочвайки като пример вдъхновението на всички в отбора, което те черпят от своя лидер и това, че той не се отказва след трагичната случка от 1986-а.