Д окато на Свети Антоний в страната ни е посветена само една църква, Свети Атанасий (честван на 18 януари) е патрон на множество храмове, пръснати из цяла България. Интересно е, че доста от тях са свързани с борбите ни за църковна и национална свобода.

Убежище

Пръв сред тях блести Златоливаденският манастир „Свети Атанасий“ - най-старата монашеска обител в Европа. Святото място с история от над 1600 г. е било убежище на Васил Левски и други участници в националноосвободителните борби. Местни хора разкриват, че за благодарност дякон Игнатий (монашеското име на Апостола на свободата) е поръчал и заплатил икони за обителта на своя близък приятел Георги Данчов Зографина. Последният изписал чудните образи на Божията майка, Исус Христос и на св. Атанасий. Тези реликви могат да бъдат видени и днес да стоят на иконостаса на малката църква в манастира „Св. Атанасий“.

Ливада

Той е разположен над село Златна ливада, на 14 км от Чирпан, заради което е известен повече като Чирпански манастир. Той е основан от самия свети Атанасий. Според преданието, връщайки се от Вселенския събор, провел се по нашите земи - в Сердика през 343-344 г., Александрийският патриарх отсяда на това място в една пещера. Той живее известно време там в изгнание, тъй като междувременно разбира, че властта в империята се е сменила и е минала в ръцете на негови недоброжелатели. Но всяко зло за добро, разказват възрастни чирпанлии. Защото така духовникът основал днешния манастир.

Пещерата, в която е пребивавал светителят, и днес е място за поклонение.,  

чудеса и вяра
atanasiymonastery.alpobg.com

Уникалността му днес се допълва и от местните легенди за лековитата вода в кладенеца, свързвана отново с покровителството на светията основател. А в скалите над манастира феновете на светите места посещават и постницата. Така се нарича чудотворната пещера, обитавана преди векове от Атанасий и неговите следовници. Поклонниците преминават през нея, като се вярва, че това носи здраве и благоденствие.

В своята почти 1700-годишна история манастирът „Свети Атанасий“ многократно е разрушаван, но винаги е възкръсвал от пепелищата. Според местните предания в него е отсядал Паисий Хилендарски, който е кръстосвал родината като атонски таксидиот и паралелно с това е разпространявал своята История славянобългарска.

Атеизъм

С идването на комунистите атеисти на власт след 1944 г. той е превърнат в овчарник. По спомените на съвременници на местния партиен секретар една нощ се присънил свети Атанасий. Той го предупредил, че ако не спре поруганието на това свято и древно място, ще загуби детето си. Така манастирът ненадейно е върнат на Църквата. През 70-те години по инициатива на Людмила Живкова – тогава министър на културата - се построяват нови сгради.

Визита

Паметно е лето Господне 2003, когато в манастира на поклонение лично идва Александрийският патриарх Петрос VII. Той дарява древна икона на своя далечен предшественик на поста - Атанасий Велики, рисувана в Александрия. Тук се пази и препис от Реймското евангелие, над което повече от 200 години са се заклевали френските крале.

Гримьорна

Говорейки за времето на соца, доста храмове са били преустроени в какво ли не. Например олтарът на храм “Свети Атанасий” във Варна е бил превърнат в гримьорна.В днешния си вид старата митрополитска църква е построена през 1838 г. на мястото на изгорелия две години по-рано храм. Според учените на това място е имало две средновековни църкви, като за втората се предполага, че е от XIII-XIV вeк и е била митрополитска катедра. Тя е разрушена в началото на турското робство. През XVI-XVII век е изградена нова църква, която изгаря в 1836 г. В храма до 1914 г. служат гръцки духовници, когато е предаден на Варненската митрополия.

Храмът във Варна е съхранил древната си история. 

чудеса и вяра
varnacitycard.com

През 1920 г. Варненският и Преславски митрополит Симеон благославя и разрешава в църквата да служат руски свещеници и да обгрижват руската общност, емигрирала във Варна след болшевишката революция през 1917 г. Храмът обаче изпълнявал енорийски функции не само за руснаците, но и за всички живеещи в квартала. През 1961 г. е иззет от Църквата и се превръща музей. През 1965 г. е обявен за паметник на културата. В него е подредена експозиция от 80 икони от XVIII-XIX, дело предимно от майстори на Тревненската школа. Божият дом се използва и като концертна зала в рамките на международния фестивал ”Варненско лято” и при други културни събития.

След 1989 г. православният храм възкръсва. През 1991 г. той е върнат на митрополията и след 30-годишно прекъсване владиката Кирил извършва чина на обновлението и отслужва света литургия. Оттогава храмът претърпява няколко основни ремонта и придобива сегашния си вид.

Мустаци

Храм, посветен на великия отец на Църквата, има и в Асеновград. Неговата история също е доста любопитна. Той е вдигнат през 30-те години на XIX век като символ на борбата на българската общност срещу властта на гръцката патриаршия в Цариград (Истанбул). Наричан е "Аргат клиси" („Църквата на аргатите“ на турски) като ответна реакция срещу гръцкото духовенство в града и подигравките, които българските енориаши са били принудени да търпят.

Българите в Асеновград издигат църква напук на гръцкото духовенство.

чудеса и вяра
asenovgrad.bg

Писателят Николай Хайтов описва случка на отказано причастие от страна на гръцки свещеник към български енориаш, под предлог че „мустаците му са много дълги и ще се похаби комката". Провокирани и от други подобни гаври местните християни се организират и с доброволен труд и средства започват българска черква. Немалка сума дарява и богат турчин, за когото са работели много от българите в онези дни. Близо половин век храмът в чест на Свети Атанасий е бил арена на борби за духовно надмощие между българи и гърци, докато българската общност трайно извоюва своята духовна свобода и независимост.

Кочо Честименски

Доста страдалческа е съдбата на „Свети Атанасий" в Перущица. Храмът, обезсмъртен от Иван Вазов и саможертвата на Кочо Честименски в „Епопея на забравените“, е от XVIII век. Той е бил опожарен от кърджалиите. При възстановяването през 1868 г. е добавена пристройката откъм южната му страна. В двора на храма има камбанария с камбана, отлята от известните през Възраждането пазарджишки майстори братя Велеганови.

Историческият храм в Перущица пази спомена за Априлското въстание.

чудеса и вяра
ranica.bg

Заради местоположението си по време на Априлското въстание черквата е била определена от местния водач на бунта Петър Бонев за четвърта основна „табия” (защитна позиция). Тогава в оградните й зидове са избити бойници, а в двора са струпани храна и вода. На 30 април 1876 г., след кървавата драма при потушаване на въстанието, църквата е изцяло срутена и опожарена. Непосредствено след това представителката на английското консулство лейди Странгфорд построява в двора на църквата шест дъсчени бараки, за да бъдат настанени тежко пострадалите.

След Освобождението в нея се разполага първата времена болница. Днес храмът е напълно възстановен.

Българово

Храмът „Свети Атанасий“ в градчето Българово, Бургаско, пази историята за над 400 християни - мъже, жени и деца, изгубили живота си в драма, известна като „Второто Баташко клане”. Според преданията църквата е построена в края на XVII век, а е записана в документите на Сливенска митрополия преди 175 години. Ето какво свидетелства руският полковник Александър Лермонтов - племенник на знаменития руски поет.

През 1878 г. в църквата в Българово са избити 400 християни.

чудеса и вяра
iskra.bg

На 4 февруари 1878 г. командваните от него части влезли в селото, но не били посрещнати от никого. Когато стигат до развалините на църквата, в нея намират телата на близо 400 мъже, жени и деца. Те ги погребали пред храма. Липсата на писмени свидетелства за тази история карат мнозина от селяните в района да се съмняват в нея. Това се променя през 1996 г. „Тук беше пасище, единственото, което беше останало, беше един покрив и една част от иконите, възстановени и съхранени в един сандък в кметството. Когато започнахме да копаем, за да прокараме канал покрай чешмичката и покрай дървото, започнаха да излизат кости, черепи, събирали сме ги един по един“, разказва Марин Тачев - бивш кмет на Българово. „Има кости, които показват, че тези хора са съсичани. В два черепа има метални пирони. А църквата вече е възстановена. Започна изграждането и на камбанарията под ръководството на местния майстор Николай“, обясни преди време отец Захарий Делчев. Тя е от дялан камък и дървена конструкция, като архитектурата й е съобразена с тази на храма. По този начин църквата и костницата там ще образуват архитектурен комплекс“.

Изготвил Символа на вярата

Свети Атанасий Велики, патриарх Александрийски (296-373), е един от най-видните богослови и радетели за чистотата на вярата, най-известен с противопоставянето си на Арий и арианството. Почитан е като светец в православието, католицизма и в древните източни църкви, а също и в повечето протестантски вероизповедания.

На Запад го отбелязват на 2 май – деня на неговата смърт.

Светецът е бил секретар, а впоследствие и дякон на александрийския патриарх Александър. Като такъв участва в Първия вселенски събор в Никея през 325 г. Съборът приема неговите идеи за Бог пред тези на Арий и така се явява автор на Символа на вярата. Свети Атанасий защитил идеята, че Син Божи е приел тленна форма, за да възвърне хората към безсмъртието, отнето им в резултат на грехопадението. След смъртта на Александър през 328 г. Атанасий го наследява като патриарх на Александрия.

На този ден свършва зимата

В българския фолклор свети Атанас е смятан преди всичко за владетел на снеговете и ледовете, които получава след делба на света със своите петима братя – свети Никола, свети Илия, свети Иван, Архангел Михаил и свети Петър.

Вярва се, че на този ден той се провиква: „Иди си, зимо, идвай, лято!“. Затова съществува поговорката, популярна и сред българските турци: “Танас си отиде и зимата си отиде!“.

Според фолклорния мироглед с брата си близнак свети Антон те са ковачи и изобретяват ковашките клещи. Затова са считани за покровители на ковачи, ножари, налбанти и железари. Свети Атанасий е още и повелител над чумата, шарките и „синята пъпка“(антракса). Затова на неговия ден се пекат и се раздават надупчени питки, полети с мед, за да не се шарят децата и да се умилостиви да бъде „медена“ болестта и да премине леко. Болестите не се наричат по име, а само „медените“, „лелите“ или „благите“, че да не се „подсърдят“. За тях се оставя на тавана парче с мед от питата, а за „лелята“ т.е. чумата, цяла питка. Жените не плетат, не предат и не готвят боб и леща. Традиционно празнично ястие е и свинското с бамя. Готви се и се раздава за здраве месо от черно пиле с ориз. Перата му се смятат за лечебни и се запазват до следващата година.

Най-старата църква е в Арбанаси

Говорейки за стародавност, то най-древната църква в чест на този Божи угодник в България се намира в село Арбанаси. Храмът е издигнат през 30-те години на XVII век. Представлява масивно каменна постройка с внушителните за времето си размери 18 на 10 метра. Зографията на църквата е завършена през 1667 г. В нея централно място заема мащабно изображение на Света Богородица. От двете й страни са църковните отци – свети Василий Велики, свети Григорий Богослов и свети Атанасий. Върху северната стена на наоса в 14 сцени е развита темата за Христовите страдания. Впечатление прави и голямата многофигурна композиция “Успение Богородично”.