0

Н а 5 януари 2024 г., на 5-ата минута от полет 1282 на Alaska Airlines от Портланд за Онтарио на борда на самолета Boeing 737-9 MAX се чува експлозия. В 17:13 ч. местно време, на височина 4877 m част от лявата стена на пътническата кабина внезапно излита навън с експлозия, отнасяйки със себе си подплатата на незаета седалка до прозореца и разкъсвайки ризата на млад мъж, седнал на средната седалка.

Налягането в кабината пада от внезапната декомпресия и от тавана се спускат кислородните маски. Екипажът обявява незабавно аварийна ситуация и се връща на летището в Портланд, където самолетът каца 14 минути по-късно. Ревът от появилия се отвор в корпуса на самолета е толкова оглушителен, че пътниците не могат да чуят инструкциите, давани от стюардесите. 737 MAX 9 с регистрация N704AL е почти нов. Доставен е на Alaska Airlines на 31 октомври и е влязъл в експлоатация на 11 ноември 2023 г.

Засягане

Федералната авиационна администрация (FAA) на САЩ съобщи на 6 януари 2024 г., че временно спира от полети варианта Boeing 737 Max 9, използвани от американските авиокомпании, както и всички 737 Max 9, които летят на територията на САЩ. Заповедта засегна 171 от 218 самолета от този тип експлоатирани по света.

„FAA изисква незабавни проверки на Boeing 737 Max 9, преди те да могат да се върнат в полет. Безопасността ще продължи да ни ръководи при вземането на решения, докато подпомагаме разследването на Националния съвет за безопасност на транспорта (NTSB) за полет 1282 на Alaska Airlines“, заяви администраторът на FAA Майк Уитакър.

Гръм

На 9 януари 2024 г. друга американска авиокомпания, United Airlines, съобщи, че „откакто започнахме предварителните инспекции на нашите Boeing 737 MAX 9, открихме случаи, които са свързани с проблеми в монтажа на „тапата“ на вратата, като болтове, които се нуждаят от допълнително затягане“. „Тапата“ е част от фюзелажа с прозорец, който запълва пространството, където би бил авариен изход при определени конфигурации на самолета.

Alaska Airlines потвърди, че също е открила „разхлабен хардуер“ на някои Max 9. Именно такава „тапа“ от самолет на авиокомпанията драматично падна по време на полет, като в крайна сметка „бе открита без четирите болта в задния двор на учител в Портланд“, съобщи ръководителят на NTSB Дженифър Хоменди NTSB на 8 януари 2024 г. и добави, че е „възможно болтовете да са липсвали поначало, но може да са се откачили и при падането“.

Врата

Частта от фюзелажа, която излетя след експлозията, е възприета от пътниците просто като прозорец. Липсващата секция от фюзелажа всъщност е „деактивиран“ авариен изход, без видима разлика от интериора на кабината.

„Това е авариен изход в средата на салона. За авиопревозвачи като Alaska Airlines той е деактивиран още в завода от Boeing преди доставката на самолета. Пътниците дори не знаят, че това е врата, защото това е просто нормална странична стена и прозорец в кабината на 737 Max 9. За конфигурации на 737 Max 9 с по-висока плътност на седалките, където е необходим допълнителен авариен изход, вратата ще бъде активирана“, заяви Джон Остроуър от The Air Current.

Амбициозно

През 2006 г. Boeing започва да обмисля замяната на 737 с чисто нов дизайн на самолет, който да се присъедини към новия широкофюзелажен Boeing 787 Dreamliner. През юни 2010 г. решението за замяната е отложено за 2011 г.

На 1 декември 2010 г. архиконкурентът на Boeing, Airbus, аносира фамилията Airbus A320neo с подобрен разход на гориво и подобрена оперативната ефективност. Вариантът е моторизиран с нови двигатели CFM International LEAP или Pratt & Whitney PW1000G. През февруари 2011 г. главният изп. директор на Boeing Джим МакНърни заяви: „Ще направим нов самолет“. По това време това е нов самолет, който да замени 737 като част от проекта Yellowstone. През март 2011 г. президентът на Boeing Commercial Airplanes Джеймс Албау заяви, че компанията не е сигурна за модернизиране на двигателя на 737, въпреки уверенията на финансовия директор Джеймс А. Бел на среща с инвеститори същия месец.

В това време Airbus A320neo събра 667 поръчки на Bourget Airshow 2011 в Париж, с което натрупаните поръчки за варианта достигнаха 1029 единици, поставяйки рекорд за поръчки за нов търговски самолет.

Поръчката

На 20 юли 2011 г. American Airlines обяви поръчка за 460 теснофюзелажни самолета, от тях 130 A320ceo (текуща опция за двигател), 130 A320neo, 100 737NG и планове да поръча 100 737 с преработени двигатели CFM LEAP, ако Boeing продължи проекта. Поръчката наруши дългогодишния монопол на Boeing върху флота на American.

Това накара Boeing да пристъпи незабавно към създаването на 4-то поколение МАХ на Boeing 737, като развитие на третото Boeing 737 Next Generation. МАХ бе замислен като пряка конкуренция на моделното семейство Airbus A320neo.

737 МАХ бе обявен на 30 август 2011 г., а първият полет бе на 29 януари 2016 г. Самолетът бе сертифициран от FAA през март 2017 г. Първата доставка на MAX 8 бе през май 2017 г. за Malindo Air, която стартира търговската експлоатация на 22 май с. г.

Въпреки това в следващите години Airbus А320neo получи над 60% пазарен дял при тяснофюзелажни самолети с над 100 места, срещу под 40% за Boeing 737 MAX.

Китай първи го приземи: Тъмно петно в историята

През 2019 г. флотът от Boeing 737 MAX бе приземен в световен мащаб, след като система за контрол на полета причини катастрофа на 2 самолета с общо 346 жертви:

- На 29 октомври 2018 г. в Индонезия полет 610 на Lion Air от летище Soekarno/Hatta (Джакарта) до летище Depati Amir/Pangkal Pinang (Индонезия) само 13 минути след излитане се разби в Яванско море, убивайки всички 189 пътници и екипажа.

- На 10 март 2019 г. полет 302 на Ethiopian Airlines от международното летище Bole/Адис Абеба (Етиопия) до международното летище Jomo Kenyatta/Найроби (Кения) 6 минути след излитане, близо до град Бишофту, падна на земята, убивайки всички 157 души на борда.

Китай стана първата държава, който приземи Boeing 737 MAX още на 11 март 2019 г. Сингапур, Индия, Турция, Южна Корея, ЕС, Австралия и Малайзия я последваха на следващия ден. FAA бе една от последните, които приземиха самолета, като го защитаваха, като издадоха „Известие за продължаваща летателна годност“ до операторите на 11 март, което предизвика широки противоречия. Общественият отзвук принуди FAA окончателно да приземи Boeing 737 MAX на 13 март 2019 г. Стана ясно, че FAA е прикривала Boeing за дефект и пропуски в сертифицирането на самолета за полет. След като бе обвинена в измама, Boeing се съгласи да плати над 2,5 млрд. щатски долара неустойки и компенсации на семействата на загиналите. По-нататъшни разследвания разкриха, че FAA и Boeing са се споразумели за тестови полети за повторно сертифициране, опитвайки е да прикрият важна информация и че FAA е отмъщавала на пилоти, подавали сигнали за нередности със злополучната система.

* Автор: Димитър Ставрев, Авиационен консултант на „Телеграф“