Б ългарин във Формула 1? Звучи невероятно, но защо не. Особено когато по трънливия път е поело едно талантливо момче на прага на своите 16.
Голямата ни надежда в царицата на моторните спортове се казва Никола Цолов, роден е на 21 декември 2006 година и следващия уикенд ще развее българския флаг на пистата „Каталуния" в Барселона. След последното състезание за сезона софиянецът ще получи купата си за шампион във Формула 4 на Испания за сезон 2022. Успех, който преди година също изглеждаше химера, но не и за Никола.
"Това беше целта. С много работа на пистата, но също така и извън нея, успяхме да я постигнем дори кръг преди края", каза Цолов пред "Телеграф". "Ние", защото той е наясно, че макар да е голям талант, макар да сяда сам в болида, зад него седи отбор, семейство, приятели, фенове дори.
Никола подпечата титлата си преди месец - на 2 октомври в Нaвара. Кръг преди края той е недостижим на върха с 328 точки, 10 победи, 12 полпозишъна и 14 най-бързи обиколки.
Преход
Преди да влезе във Формула 4, Цолов беше блестящ в картинга. Там пътят му също е шеметен. През 2018 г. момчето започва да се състезава основно в Италия, където печели Световната WSK OpenCup в клас „Мини“ през сезон 2019 с Team Driver/KR. Следващата година, вече в отбора на DPK FA Alonso Kart, прави дебюта си в клас OK Junior и достига до 7-о място в света. През 2021-ва отново е на ниво в шампионата на старшата възраст. И когато планира нов сезон в картинга, идва решението да влезе във Формула 4. Вече е навършил минималната възраст от 15 години и е попаднал под опеката на двукратния шампион във Формула 1 Фернандо Алонсо.
"Трябваше да се уча много бързо. Бях направил много по-малко тестове от останалите пилоти и имах доста кратко време за адаптация към колата, скоростта и дължината на пистите", разказа пред F1 Feeder Series Българският лъв, както е известен още от годините си в картинга. Именно на тестовете той за първи път кара кола със съединител. "Първото състезание не беше особено успешно. Второто вече беше значително по-добре", разказва още Цолов. След това всичко си идва на мястото и той се справя все по-добре, започва да печели състезание след състезание, за да триумфира като шампион.
"Конкуренцията е голяма. Има и други талантливи пилоти от всякакви националности. Сред тях имам и приятели, но не и на пистата, само извън нея", каза пред "Телеграф" голямата ни надежда в моторните спортове.
Ментор
Талантът на Никола е забелязан от Фернандо Алонсо още когато е в картинга. Две години испанецът следи изкъсо развитието на нашето момче. 15-годишният Ники никога няма да забрави първата си среща с големия шампион.
"Все едно беше вчера. Беше незабравим момент! Бях поканен от малкия испански отбор DPK да правя тестове с тях в Овиедо. Беше веднага след Коледа на 26 декември 2019 година. С пристигането на пистата на Фернандо Алонсо видяхме, че самият той кара в момента. Когато слезе от картинга, се запозна с мен и ми предложи да направим няколко обиколки заедно. Беше велико", не крие емоцията си българинът.
Така се стига до онзи момент миналата година, когато Цолов получава покана, която ще промени кариерата му. Алонсо го избира да кара с него в надпреварата за издръжливост „24 часа на Дубай“, където се класират на трето място.
Набитото око на испанеца, който има афинитет към младите пилоти и не пести сили за развитието им, забелязва, че българското момче може да стане истинска звезда. И когато в началото на тази година основава мениджърската си агенция A14 Management, първият привлечен пилот е именно Никола Цолов. Този подпис отваря пътя му към Формула 4 и на 9 март стана ясно, че вече ще е част от Alpine Academy и ще кара за отбора Кампос рейсинг. Така той влиза в големия свят на Формула.
"Сега с Алонсо общуваме по-често, защото аз бях първият в неговата мениджърска компания. Чуваме се по телефона след всеки тест и състезание, за да му дам отчет за моето представяне и той да ми каже мнението и препоръките си".
Дръзко
Никола не крие амбициите си, а те са възможно най-големи. "Мечтата ми е да стана първият български пилот във Формула 1. Пътят е много дълъг, труден и скъп. Решил съм, както и семейството ми, да направим всичко възможно да я постигна".
Мечтата му е дръзка, но славата е именно за смелите. И не е непостижима. Особено за човек с характер, който бързо се учи, има талант в изобилие и мина като метеор през картинг сериите и Формула 4.
Именно тези национални шампионати са кръстопътят за един пилот. В мотосредите се смята, че караш ли две години и почнеш трета, нямаш голям шанс да вървиш напред. Обикновено на добрите и бързите им трябват два сезона. Първият да се ориентират, да опознаят колата и пистите, да се сработят с отбора. И във втората вече да се борят за титлата. При Никола обаче всичко се случва за една, затова и сега наред е следващата цел - Формула 3.
Цената на успеха
За да влезе в нея, той трябва да си намери отбор. А там работата е сериозна. Стъпалото е много високо, защото състезанията са подгряващи за Формула 1. Вече е ясен и календарът за следващия сезон, кръговете ще са рекордните 10 - първият е в Бахрейн, последният на "Монца" в Италия.
Дали Цолов ще изкачи по-високото стъпало още следващия сезон, ще стане ясно до края на годината. "Още не знам на 100% какво точно трябва да подобря, понеже не съм направил състезание във Формула 3, но се надявам да няма много неща".
През септември той вече участва в тестове, в които показа добри резултати.
Заради голямата си мечта момчето е готово да жертва живота си на тийнейджър, срещите с приятели и забавленията.
"Цената за успеха винаги си заслужава, колкото и голяма да е тя. За момента преследвам целите си и не се замислям за нищо останало. Да, може би имам по-малко социални контакти от връстниците ми, които ходят на училище ежедневно, но го приемам за нормално, след като се чувствам удовлетворен и щастлив от резултатите до момента".
Началото
Още през 2016-а, когато за първи път се качва на състезателен картинг на пистата в Кюстендил, момчето знаело какво ще е бъдещето му. "Преди това участвах в Академията за млади пилоти, състояща се и до днес в "Картинг Ринг Мол", спомня си първите крачки Никола.
По високите скорости го запалва татко му Димитър, който го води на пистата още когато е малко момче. Толкова малък, че трябвало да седи в татко си, за да кара.
"В началото неотлъчно до него беше бащата на Ники. Аз не можех да посещавам състезанията първата година поради ангажименти в работата ми тогава, но определено вкъщи започна да се говори само за картинг и скорост и така разбрах, че нещата са сериозни", върна се назад мама Мирослава.
Никола бързо показва, че има талант и печели републиканския шампионат в клас "Мини" през 2016 и 2017. Тогава става ясно, че България за него е тясна и майка и син се отправят за Италия, където да продължи развитието си като пилот на международна сцена.
В преследване на мечтата на своя син тя оставя работа си като музикален педагог, за да е неотлъчно до него. "От 2019 година започнах да пътувам с Никола по състезанията в Европа и живеехме на 4 колела в продължение на 3 години. Опитваме се да гледаме само от положителната страна. Аз не смятам, че съм жертвала нещо, но да - наложи се да спра да работя и да се отдалеча от дъщеря си, съпруга си, родителите и приятелите ми, както и да преустановя любими дейности за мен".
Чудеса по Коледа
По Коледа стават чудеса, особено за Никола. Роден е малко преди светлия християнския празник през 2006-а. Пак малко преди него миналата година кара с Алонсо в Дубай, и пак около него през 2019-а беше на пистата в Овиедо, когато за първи път се срещна с испанеца.
"Аз бях диригент на детски хор в София и може да се каже, че Никола е закърмен с музика, защото той се роди един ден преди Коледния концерт, на който трябваше да участваме с моя хор, та до последно е бил на репетиции и е „пял". Много искаше да свири на китара и посещаваше уроци в продължение на почти две години, но явно статичността не е неговата сила. Иначе е музикален, да", говори с гордост за сина си мама Мира.
Самият Никола също признава, че музиката е негова страст и открехва вратата за времето си извън пистата и тренировките. "Обичам и други спортове, примерно играя тенис и падел. Харесва ми да слушам музика и да диджействам. Иначе за мен подготовката никога не спира и запълва цялото ми ежедневие. През деня тренирам физически, след това вечерта, като се прибера от залата, уча и карам на симулатора с приятели от мотоспорта и правим състезания понякога. Ментално също се подготвям, но най-вече по време на тренировки на пистата и на състезанията".
На 15 той вече има ясен и стриктен режим. "Дисциплина, отдаденост на 100%, балансирано хранене и достатъчно сън", разкрива своята формула за успех талантът, чийто идол освен ментора Фернандо Алонсо е и легендарният бразилец Айртон Сена.
Жилав като дядо
Високите скорости не са първият спорт, който той пробва. "Още от малък Ники обича да спортува. Сам излизаше на лостовете в парка да тренира. Ходеше на футбол, но определено не беше неговият спорт. Няколко години посещаваше тренировки по айкидо и също скокове на батут, където според треньорите му имаше потенциал да се подготви за олимпийски игри, но адреналинът със скоростта надделя", спомня си Мирослава Цолова и признава, че в картинга треперила повече. Сега страх няма, защото колата във формула сериите е по-обезопасена. "Състезанията ги преживявам под напрежение. Не ме е страх от скоростта и от карането на Никола, но се притеснявам да не се създадат предпоставки за инциденти, да не отпадне по някакви причини и т.н."
Че Цолов е много упорит и много талантлив, вече е ясно. Още от дете, а вече и като тийнейджър той не бяга от предизвикателствата, а се изправя срещу тях. "Адреналинът да си под риск през цялото време при близките битки с другите пилоти е много голям. Високата скорост и постоянното напрежение е това, което ми харесва. Не, не се страхувам, а и всеки страх се преодолява с много работа и повторение на ситуациите“, казва Никола и от думите му личи, че, макар и още в крехка възраст, той вече е зрял човек.
Гените наследява от дядо си по майчина линия, който бил боксьор. "Тренирал е и се е състезавал в най-леката категория, но не е спортист по професия, а инженер. Вероятно от него е наследил спортния дух и "жилавото" тяло", разкрива още Мирослава, която има и по-голяма дъщеря. Кака Виолета скоро завърши УНСС и вече е напълно самостоятелна.
С ученето му помага баба
И тъй като Никола е само на 15, все още е ученик. И заедно с тренировките, тестовете и състезанията трябва да заляга и над учебниците.
Често му се случва да чете и между полетите, тъй като трябва да се подготви за изпитите, които полага онлайн. "За момента се справя добре. Имаме пълната подкрепа на училището, в което учи. Учителите му съдействат и влизат в положение. Никола учи основно с баба си, моята майка. Тя е бивш преподавател по български език и литература и го подготвя по повечето предмети. Да е жива и здрава, че без нея не знам аз как ще се справям", благодарна е Мира.
Колкото по-напред, толкова по-скъпо
За никого не е тайна, че елитният спорт изисква много средства. Това е и едната от причините Димитър Цолов да не е всекидневно до съпругата и сина си, а да остане в София, за да работи.
"Този спорт е изключително скъп, но това не ни е отказало досега да търсим спонсори и подкрепа от приятели. Коства ни много - особено на съпруга ми, който се зае още от началото с финансовата част. Непосилно е за семейството ни без спонсорите, които има Никола досега. Всяка година става все по-скъпо и се налага да търсим още и още средства, за да може да израства и да стигне възможно най-близо до голямата си мечта да е първият български пилот във Формула 1. Освен спонсори от тази година търсим и инвеститори за неговото развитие", не крие какви са трудностите пред семейството Мира Цолова.
И тя, и цялото й сплотено семейство обаче вярват, че ще се справят. Важна е и подкрепата на мениджърската агенция A14 Managment, която представлява Цолов, защото именно тя ще избере за кой отбор той ще кара, ще помогне и в намирането на средства.
Надежда Кърликова