В ероятно знаете, че в социалните мрежи могат да се правят много пари. Чували сте за хора, които правят милиони, като публикуват хиперпопулярни видеа в YouTube обаче, че не знаете, че и съвсем обикновени и неизвестни хора (като вас например) могат да изкарват пари в социалните медии. Не милиони, разбира се, но все пак пари.
И така ключовата дума тук е инфлуенсър и конкретно наноинфлуенсър. Първо накратко да обясним какво е инфлуенсър. Накратко казано това е лице, което популяризира стоки и услуги пред последователите си в социалните мрежи, за което получава заплащане от производителя. Пускате камерата, вземате едно кремче, мажете лицето, казвате колко прекрасно се чувствате от него, а след това получавате пари от фармацевтичната компания. Чисто и просто, нали? Уловката тук доскоро беше, че за да стигнете до момента да получавате пари, трябва да имате много последователи. И това наистина бе вярно допреди само няколко години. Нещата обаче се променят и все повече компании избират обикновени хора, някои с едва 1000-2000 последователи, които да рекламират продуктите им на „нано“ ниво – оттам и името.
Сега накратко да изброим и факторите, които предопределят колко пари може да изкара един инфлуенсър. Това са социалната мрежа, в която ще се публикува постът, броят на последователите, тяхната ангажираност (колко активни са тези последователи да харесват, коментират или споделят постовете), браншове, в които инфлуенсърът е популярен, тип съдържание и ексклузивност (дали инфлуенсърът се обвързва само с една марк от бранш или рекламират конкурентни марки). Всичко това има значение както за мегаинфлуенсърите (тези с над 1 млн. последователи) така и за вас, бъдещия наноинфлуенсър с 1500 последователи. Днес компаниите все повече се насочват към наноинфлуенсърите и това се случва по редица причини.
На първо място това е високото ниво на ангажираност на последователите им. Понеже хората ги чувстват по-близки, харесват и коментират повече. Има и нещо друго – тъй като наноинфлуенсърът има малко последователи, той може да отдели време да отговори на максимален брой от техните коментари и това още повече увеличава ангажираността под постовете им, а както добре знаем, алгоритъмът на Фейсбук отчита това и показва публикацията на все повече хора.
След това идва автентичността. Наноинфлуенсърът е най-често съвсем обикновен човек. Той кара последователите си да се идентифицират с него и да приемат рекламата не толкова като реклама, а като препоръка от приятел. Препоръчването на дадена марка е върхът на сладоледа в маркетинга. Един бизнес е истински успял тогава, когато превърне клиентите си в свои безплатни рекламни лица. Точно това е и с наноинфлуенсърите – последователите им вярват, защото чувстват, че това са хора близки до техния начин на живот и светоглед. Затова и им вярват повече, отколкото на известните личности от шоубизнеса или спорта с милиони последователи в социалните мрежи. Наноинфлуенсърът просто има лична връзка с много от своите последователи за разлика например от Ким Кардашиян, която надали ще отговори на въпроса ви за това яко шалче, което вчера е рекламирала със снимки на ски пистата в Аспен.
Компаниите също така са открили, че с наноинфлуенсърите се работи изключително лесно – не поставят някакви особени условия, радват се на малко пари и са лесно достъпни за разлика от мегаинфлуенсърите, чиито календари са напълно заети за месеци напред. Отделно, значително по-евтини са на база заплащане спрямо крайни резултати. А причината за това е, че наноинфлуенсърът не гледа на тази дейност като основна и най-често тя е негово странично хоби или дори забавление. Много от тях са готови на съвсем символично заплащане, за да публикуват нещо за дадена марка.
И тук стигаме до заплащането. Колко реално може да изкара един обикновен човек? Разбира се, тук регулиран пазар няма и всичко е до договорка, но все пак има някакъв диапазон, за който се знае, че е сравнително достоверен. Що се отнася до наноифлуенсърите според доклада на Influencer Marketing Outlook за 2020 г. 5-те най-добри платформи за социални медии за инфлуенсър маркетинг са: Instagram (82%) YouTube (41%) TikTok (23%) Twitter (23%) Facebook (5%). В Instagram наноинфлуенсърите правят от 20 до 100 лв. на публикация. В YouTube приходите им варират в същите граници. TikTok е най-модерната платформа, особено при марките, насочени към по-младите и тийнпоколението. Там обаче заплащането е по-ниско като някои наноифлуенсъри реализират по 10 лв. на публикувано видео. В Twitter, който така или иначе не е особено популярен за инфлуенсър маркетинга, заплащането е от 5 до 50 лв. за туит. И на последно място, но не и по доходи е Facebook, където наноифлуенсърите изкарват по 50 до 250 лв. за публикация.
Деян Дянков