В лаковете у нас съвсем скоро може да се разделят на две категории – лъскави и бързи и мизерни и бавни. За това алармираха синдикатите на среща с транспортния министър Красимира Стоянова в понеделник, посветена на обсъждане на плановете на държавата за бъдещия договор за обществена транспортна услуга.
Услуга
В края на годината изтича договорът на БДЖ за такава услуга, по която операторът се задължава да вози на достъпни цени, а държавата го субсидира. Като част от условията за получаване на парите по Плана за възстановяване и устойчивост обаче държавата се задължи следващият договор да бъде сключен след открит и прозрачен конкурс без директно възлагане на БДЖ и с възможност за включването на лицензирани превозвачи от България и други страни членки на ЕС.
Плановете са да се организират три отделни конкурса за влаковете по три отделни участъка от жп мрежата ни – София-Пловдив-Бургас (39 влака), София–Горна Оряховица-Варна (53 влака) и всичко останало (407 влака). Според Стоянова и съветниците й това ще даде възможност за поява на конкуренция на жп пътническия пазар у нас и перспективи за повишаване на качеството.
Конкуренция
Според синдикатите обаче няма да става дума за реална пряка конкуренция, тъй като всички влакове във всеки един от участъците ще бъдат дадени на един превозвач. Те считат за неудачно и решението за делене на мрежата на отделни участъци.
„Европейските директиви дават възможност за изключение за малки пазари. Такива пазари не трябва да се делят, тъй като се получават прекалено малки сегменти, които не могат да бъдат ефективни, тъй като имат много малко линии и пътници“, каза за „Телеграф“ Петър Бунев от жп синдиката към КНСБ. „Ще се получат два класа железница. По двете линии към морето ще има достатъчно пътници, те ще бъдат рентабилни, но отгоре ще получават и държавна субсидия. Същата субсидия ще получава и операторът на третия лот, който най-вероятно ще остане за БДЖ, но за губещи влакове с много по-малък пътникопоток“, обясни Бунев.
Така според него държавният жп превозвач ще бъде поставен в ситуацията на „Български пощи“, които са във фактически фалит след години конкуренция с частните спедитори.
Политика
Синдикатите са против и толкова мащабно финансово решение, като субсидии за близо 2 млрд. лв. за следващите осем години да бъде взето от служебен кабинет. Според министър Стоянова обаче държавата няма избор, тъй като се е задължила да обяви конкурс, ако иска да получи финансиране по плана за закупуване на нови влакове. Конкурсът трябва да се проведе в началото на следващата година, за да могат печелившите да се подготвят за влизането в сила на новата схема от началото на 2026 г.
Очаква се превозвачите от София до Варна и Бургас да бъдат в привилегировано финансово положение с повече и по-платежоспособни пътници.
Деян Дянков