0

Причината за лошото качество на новопостроени и ремонтирани пътища у нас е това, че от тях се краде до една трета от асфалта, който трябва да се положи.

РАЗКРИХА ГО: Ето го шофьора, премазал Сияна! (СНИМКА)

Това заяви за „Телеграф“ бившият строителен министър арх. Иван Шишков, като уточни, че някои от тези кражби са установени от доказани акредитирани лаборатории с международен опит. Най-крещящият пример е на Северната скоростна тангента в София, където тест на износващия асфалтов слой е бил с една трета по-малко от заложеното по проект.

Пестене

При строителството на нови пътища и ремонти на старите фирмите изпълнители пестят от всичко възможно, включително основата от трошен камък, асфалтовия слой, дебелината на мантинелите, качеството на боята за маркировката и дори от евтини пътни знаци с влошена светлоотразителност. От асфалт се пести и при ежегодното кърпене на дупки след зимата. „Това винаги е било така от началото на прехода насам и в бранша се счита за нормална част от играта. Проблемът обаче е, че дори и при това корупционно отчисление в миналото имаше строг контрол от пътната агенция и техническите спецификации за пътищата като цяло се спазваха. От около 10-12 години насам обаче контролът прогресивно се влошава и сега се стига до огромни отклонения, заради които много пътища влошават експлоатационните си качества до няколко години след „ремонта“, обясни за „Телеграф“ висш представител на една от големите строителни фирми у нас. Пестенето основно е от трошен камък и асфалт, тъй като доказването на шашмите изисква вадене на ядки и лабораторни изследвания, които са скъпи и затова са рядкост.

Катастрофи

Връзката за пътната безопасност обяснява шефът на Асоциацията на пострадалите от катастрофи Владимир Тодоров. „В момента от МВР са тръгнали да инспектират всички участъци с висока концентрация на катастрофи. Това е похвално, но въпросът е да не остава само дотам. След това всички тези участъци трябва да бъдат анализирани и да се посочи точната причина за катастрофите. Не да чуваме само „несъобразена скорост“, а да разберем и какви проблеми има със самия път. Неравностите например водят до лошо оттичане на водата от шосето. Това води до аквапланинг и лесна загуба на контрол над управлението дори и при скорост в ограничението. Така се завъртат коли и тирове, което води до трагедии“, коментира Тодоров. Именно на мокро е станала катастрофата край Плевен, отнела живота на 12-годишната Сияна (виж карето).

Корупция

„Големият проблем у нас от 2015 г. насам е счупването на традиционния инвестиционен процес по реда: проектиране, подробни устройствени планове, отчуждения, изпълнение. Масово в момента се наложи практиката с т.нар. инженеринг, при който строителят се занимава и с проектирането. Това е доказано лоша практика, защото строителят най-често проектира пътя така, че да му излезе по-евтино на него“, обясни арх. Шишков. Той даде за пример нашумелият наскоро участък от магистралата Бяла – Велико Търново, в който бе заложена цена от 50 млн. лв. за километър. „Кой и по какъв начин определи тази цена, при положение че няма технически проект, нито са извършени отчуждавания, нито е ясно финансирането? За мен това бързане да се прави търг още сега, без да са ясни тези неща, създава силно подозрение, че става дума за корупционна схема“, добави Шишков.

СЛЕД ГИБЕЛТА НА СИЯНА: Паднаха първите глави на безхаберници! (ВИДЕО)

Бащата: Касичката е виновен за Сияна

Шефът на дирекция „Поддържане на пътната инфраструктура“ в пътната агенция Даниел Иваничков бе поредният отстранен във връзка с инцидента край Телиш на 31 март, при който загина 12-годишната Сияна. Вчера той, както и още един чиновник от областното пътно управление в Плевен бяха уволнени по заповед на строителния министър Иван Иванов. Мярката спрямо Иваничков бе приветствана от бащата на Сияна Николай Попов. „Искам пълно разследване на действията и бездействията му! Наричан е Касичката. Поздравявам министър Иванов за смелостта да го отстрани. Това се е случвало и преди, но след това е бил връщан. За да безчинства отново. Това лице има основна вина за трагедията със Сияна, както с десетки тежки пътни инциденти в страната. През годините дори е командвал УС на АПИ с устни заповеди и заплахи. На ход е прокуратурата!“, написа Попов във Фейсбук. По-рано през деня вчера от ППДБ поискаха Иванов да отстрани шефа на агенцията Йордан Вълчев. От своя страна председателят на ДПС-НН Делян Пеевски призова, преди да се искат оставки, да се изчака разследването, което да посочи кой е виновен за катастрофата. „Ако разследващите установят вина, тогава може да има и политическа отговорност“, каза Пеевски.

Тирът, убил детето, летял

Шофьорът на тира, предизвикал катастрофата, в която загина Сияна, е шофирал с превишена скорост, съобщи БНТ. Според предварителните данни това е една от причините да загуби контрол в завоя и да навлезе в платното за насрещно движение, където удари челно лекия автомобил, управляван от дядото на загиналото момиче. Анализът на данните от направените огледи сочи, че втора възможна причина за загуба на контрол върху управлението са множеството неравности по пътя, които започват на разстояние, което е значително преди навлизането в завоя и продължават в самия завой. Допълнителна причина за загуба на стабилност са множеството кръпки с различен релеф и различна асфалтова смес. Предварителните данни сочат още за силно полиран износващ слой на асфалтовото покритие и намален коефициент на сцепление.