Н ационалното бюро на българските автомобилни застрахователи е поискало официално от Съвета на бюрата да бъде прекратен мониторингът на България по системата „Зелена карта“. Това съобщи пред „Телеграф“ генералният секретар на НББАЗ Стефан Софиянски.
Мониторингът бе наложен на страната ни през декември 2019 г. заради задължения на български застрахователни компании за щети по катастрофи с коли с български регистрационни номера в чужбина.
Критерии
Националното бюро вече няма никакви задължения в системата „Зелена карта“. Няма и задължения на членове на бюрото към него. Всичко е платено с лихвите, посочи Софиянски. По думите му националното бюро отговаря на всички критерии за отпадане на мониторинга.
Това обаче е дълъг процес. Първо трябва да се направи анкета, на която всички национални бюра в системата „Зелена карта“ да отговорят положително. След това трябва да се вземе решение на Генералната асамблея на Съвета на бюрата. Генералната асамблея ще се проведе през юни 2025-а и българското бюро се надява точката за мониторинга да е включена в дневния ред. Ако развръзката е положителна, мониторингът може да отпадне от 2026 г.
Отговор
Това всъщност е второ искане на националното бюро „Зелена карта“ по този въпрос. На първото искане от Съвета на бюрата отговорили, че националното бюро е на прав път, но нещата зависят от пазарното поведение на българските застрахователи, тоест от това дали си плащат щетите за катастрофи с коли с българска регистрация в чужбина.
Междувременно стана ясно, че от нова година българските власти ще са длъжни да пускат автомобили с чужда регистрация със „Зелена карта“ и в pdf формат. Решението дали сертификатите за пътуване зад граница да се издават и в този формат е на всяка държава от системата. На Общо събрание българското бюро е решило да въведе директно дигитален формат на „Зелена карта“, който се обсъжда на ниво Съвета на бюрата.
София Симеонова