Л изинговият пазар в България отчита рекорден ръст, като основен двигател за това са договорите за финансов лизинг на леки автомобили.
В края на септември 2024 г. вземанията по тези договори възлизат на 3.119 млрд. лв., което представлява впечатляващ ръст от 23.8% на годишна база и 4.1% спрямо второто тримесечие на годината. Относителният дял на договорите за леки автомобили нараства до 50.1% от общия размер на вземанията по финансов лизинг, в сравнение с 44.7% през същия период на 2023 година.
НА 4 ГУМИ: Какви коли търси българинът?
АВТОПАРКЪТ НИ СТАР КАТО БИБЛИЯТА: Българинът се вози на стари, даже много стари коли!
ЛУКС НА 4 КОЛЕЛА: Коя скъпарска бегачка предпочитат тузарите в България?!
Трепем се на пътя с 15-годишен дизел
ЗАРАДИ НИСКИТЕ ИМ ЦЕНИ: Изкупихме трошките на Америка!
Общите вземания на лизинговите дружества по финансов и оперативен лизинг достигат 6.582 млрд. лв. към края на третото тримесечие на 2024 г., което е ръст от 10.4% спрямо предходната година. От тях 6.229 млрд. лв. са по финансов лизинг, чийто дял продължава да доминира, достигайки 94.6% от общия обем на лизинговите договори. Останалата част остава за оперативния лизинг, ползван основно от фирми.
Товарни
Докато секторът на леките автомобили бележи значителен подем, вземанията по финансов лизинг на товарни и лекотоварни автомобили са намалели с 1.8% на годишна база, достигайки 1.414 млрд. лв. В същото време лизингът на машини и индустриално оборудване остава стабилен, с лек ръст от 1.5% на годишна база.
Изплащане
Продължава тенденцията лизинговите договори да са най-масово за изплащане до пет години, като близо 75% от тях са с такъв матуритет. Около 19% са за срок над пет години.
15 000 соцреликви още пърпорят по шосетата (ТЕМАТА+СНИМКИ)
Лимузина на Тато – хит във Варна
Лизинговите дружества у нас се финансират основно чрез банкови кредити, сочи още статистиката на БНБ. Над 80% от парите им за инвестиции идват от такива. Около 20% от финансирането им се осъществява чрез емисии на ценни книжа.
Деян Дянков