0

- Г-жо Горанова, какво се търси за великденските празници тази година? Има ли някаква промяна в тенденциите спрямо предишни години?

- Основната промяна в тенденцията не само за Великден, а като цяло в последната една година и повече, откакто започна пандемията, е в търсенето, то е в последния момент. Хората се въздържат и изчакват да наближи най-много периодът, така че да са наясно с условията за влизане в дадена дестинация, за да са сигурни, че ще могат да пътуват. Това е една от основните тенденции. Въпреки че вече се чуват становища, че пандемията е към края си, много от хората се въздържат да пътуват в чужбина и търсят предложения за България.

- Към кои места се насочват основно?

- Основно са спа хотелите, като повечето от тях предлагат пакети от минимум три нощувки, тъй като почивните дни са четири, а и за да оптимизират заетостта си. Те са и най-предпочитаните, като се има предвид, че Великден е края на април месец и не е достатъчно топло за морето и там ще работят малко хотели тази година. Предпочитат също по-малки курортни градчета – Велико Търново, Мелник, Трявна. Разбира се, и планинските курорти, където по това време на годината е благоприятно за една истинска пълноценна почивка.

- Имате ли информация дали и в кои държави вече не се изискват сертификати и къде се очаква да отпаднат?

- Все още е рано да има такава информация, защото както България, така и другите държави променят своите изисквания в перспектива горе-долу по един месец напред. Естествено, най-важното за българските туристи е, че Гърция излезе с новина, че ще отпадне изискването за задължителен тест независимо от това дали сте ваксинирани или не. Но за съжаление това на европейско ниво седи като проблем, тъй като продължава практиката всяка една страна да определя своите условия, което затруднява пътуванията. Очаква се, разбира се, особено за ваксинираните хора да отпаднат всякакви други изисквания и ограничения.

- Кога се очаква да се възстанови туроператорският сектор? В предишни разговори споменахте, че се променят тенденциите от едни държави към други, които са по-екзотични.

- Зависи от сезона. Сега в момента най-търсени са екзотичните дестинации предвид благоприятната метеорологична обстановка и на тези места в момента е висок сезон за туризъм. Съответно за майските празници тези дестинации, които в момента се предлагат, няма да са подходящи за пътуване и много туристи се насочват в рамките на Европа, като отново се търсят острови, където април месец вече е достатъчно топло. Така че дестинациите непрекъснато се менят.

- Има ли увеличение на организираните пътувания?

- Има, и може да се каже, че се промени начинът на пътуване на туриста. В момента за него е по-сигурно и по-лесно да пътува организирано с чартър или с програма на туроператор, отколкото сам да си прави резервациите. Тоест дори и организираните програми да се увеличи относително, естествено броят на пътуващите е доста по-малък от броя, който се е реализирал преди пандемията. Със сигурност има увеличение спрямо миналата година, защото тя беше доста трудна и имаше много ограничения. За възстановяване за съжаление е още далеч да се говори. Може би около 2024 г.

- Казвате, че хората правят резервации в последния момент. Има ли все пак вече някакви запитвания, платени депозити за почивки за Великден?

- Има, да, както за хотели, така и за чартърни програми за Великден. Дори някои чартъри са вече доста пълни. Например за Кападокия има чартър, който е пълен. Интерес също така предизвиква и една дестинация, която тепърва българинът преоткрива - Черна гора и Хърватия. От друга страна, за Гърция тепърва очакваме да започнат запитванията.

- Имате ли вече пакети за Гърция и какво включват те?

- За Гърция основно се предлага хотелско настаняване заради близостта на дестинацията и още повече че заради пандемията хората предпочитат да пътуват с личен транспорт и се обръщат към нас само за хотелско настаняване. А когато става дума за по-далечна дестинация в Гърция, има програми за Корфу, за първи май има за Санторини, които включват самолетен билет, настаняване за четири или пет нощувки, трансфер до хотела.

- Министърът на туризма преди няколко дни обяви, че ще правят нов закон за туризма. Какво е вашето становище?

- Със сигурност Законът за туризма трябва да претърпи много сериозна реформа. В много аспекти, не само за рекламата. Ние, туроператорите, настояваме да бъде създаден гаранционен фонд, за който и пандемията доказа нуждата му, да се включат и клаузи, които защитават не само потребителите на пакетни пътувания, а също и такива на индивидуални услуги. Това е свързано и с промяна на европейската директива за пакетни пътувания, която предстои също да се регистрира. По отношение на рекламата ние в бранша от много години коментираме, като взимаме примера на други страни, например Хърватия, която последните години се разви доста стремглаво като туристическа дестинация, където това е практика – процент от реализирания оборот в туризма да се връща в бюджета под формата за средства за реклама, защото неминуемо бюджетът, с който разполага Министерство на туризма за реклама, е нищожен спрямо нашите конкуренти.

- Говори се и за инфлуенсъри, които да се използват за реклама на България.

- Инфлуенсърите са модерно средство за рекламиране не само на дестинация, а и на всякакви продукти и услуги. Трябва обаче да се изберат подходящи инфлуенсъри, канали, където ще се разпространява информация, каква е неговата таргет аудитория. Защото ние не искаме да рекламираме като евтина дестинация за купони на Слънчев бряг. Така че много внимателно трябва да се подбират средствата и хората за реклама. Ние смятаме, че формата на националния съвет по туризъм, където се представя една готова рекламна кампания, без да бъде обсъдена с бизнеса, трябва да се промени.

- От години се говори за гаранционния фонд, но има разделение между държавата и бранша откъде да дойде финансирането. Според вас това как трябва да се случи?

- Със сигурност гаранционният фонд трябва да се финансира от бизнеса, но за тази цел той трябва да се създаде в едни стабилни времена, когато участниците във фонда спокойно могат да си направят своите вноски. В момента е ясно, че това е невъзможно. Затова при последните разговори, които имахме с министъра на туризма Христо Проданов, ние заявихме, че очакваме повече информация от него за възможностите Българска банка за развитие да отпусне под някаква форма средства за първоначална вноска, така че гаранционният фонд да може да стартира. А впоследствие тези средства да се върнат към банката. Ние, туроператорите, бяхме изключително разочаровани, когато Българската банка за развитие отпусна средства за безлихвено финансиране на хотелиери и ресторантьори и не включиха операторите в тази възможност. Трябва да се направят много анализи на пазара, да се структурира всъщност кои участници ще имат задължение да се включват в гаранционния фонд, защото той трябва да замести сегашните задължителни застраховки за отговорност на туроператора. Ситуацията е такава, че има много колеги, които имат туроператорски лиценз, плащат своите застраховки, но реално те не организират чартърни пътувания с обща туристическа услуга. По тази логика те няма нужда да влизат в гаранционния фонд.

- Пандемията провали много ваканции. Докъде стигна изплащането на средствата към клиенти, които все още не са ги получили? Има ли такива?

- За съжаление има такива. В момента тече кандидатстване по поредната програма, която е единствено само за връщане на пари към клиенти. Тя е направена възможно най-облекчено за кандидатите, така че да могат да подават заявления почти всички туроператори, които все още имат задължения към клиенти. Но трябва да обърна изрично внимание, че тази програма покрива задължения към клиенти, възникнали от нереализирани пътувания през 2020 г. Така че ако някой клиент чака връщане на пари за нереализирано пътуване от миналата година, то няма да е включено в тази програма. То трябва да се третира според клаузите на закона или според уговорките, които са направени с конкретния туроператор.

- Имате ли яснота още колко клиенти имат да получават и каква е сумата?

- Шест милиона е по изчисления и прогнози, направени от Министерство на туризма. За съжаление ние можем единствено да разчитаме на тях, защото ние не разполагаме с обобщена информация от целия пазар какви суми има да се връщат. Другото, което е – тези суми се променят непрекъснато, защото например вие сте имали пътуване през 2020 г., подписали сте споразумение за ваучер, който може да използвате и да бъде валиден за две години. Този ваучер ще изтече през март. Така че това не е една константа, която да кажем имало е десет милиона да се връщат, върнати са осем, остават два. Не може да се направи такава сметка. Но по статистика на Министерство на туризма тази сума би трябвало да е достатъчна да покрие дължимите суми за пътуванията от 2020 г. Трябва да се има предвид, че има туроператори, които за съжаление не могат да отговорят на критериите по програмите и съответно те връщат за собствена сметка парите към клиентите. По статистика на Министерство на туризма това са около 30-ина фирми. Бройката на фирмите не говори нищо, защото в крайна сметка зависи първо на колко клиенти имат да връщат пари, какви суми имат да връщат на тези клиенти. Аз бих казала, че с приключването на тази програма, тоест до края на март ще бъдат обезщетени около 90% от клиентите.

- Факт е, че няма вълна от жалби на хора. Очевидно пари се възстановяват чрез ваучери или суми.

- Точно така. Както сме казвали още в началото на пандемията, в крайна сметка ние работим заради клиентите. Ние знаем, че за да имаме работа и след пандемията, нашите клиенти трябва да са доволни. И правим всичко възможно, за да удовлетворим техните нужди и права.

Това е тя:

- Завършила е икономика на туризма в Икономическия университет във Варна

- Има магистърска степен по международно управление на проекти в Стопанската академия в Свищов

- От 10 години е управител на международна фирма за организиране на мероприятия и обслужване на корпоративни клиенти

- От 1 година е председател на Асоциацията на туроператорите и туристическите агенти