М асово търговци надуват цените на стоките няколко седмици преди Черния петък, който тази година се пада на 26 ноември. Това сочат резултати от проучвания на асоциация „Активни потребители“. По закон във физическите магазини стоката трябва да се продава на различна цена поне 30 дни преди намалението. При онлайн търговията обаче няма такова изискване, коментира Богомил Николов от „Активни потребители“. Така в магазините много често срещана практика е, преди да има намаления, стоките да се продават с 20-30% по-скъпо за период от няколко седмици, а когато дойде времето за промоция, отстъпките стават двойни. Например, ако дадена стока струва 100 лева, търговецът я пуска за 110 лева за период от четири седмици и след това я намалява на 90 лева. Така реалното намаление е с малко повече от 10 на сто, но на етикета е сложена табела със значително по-голям процент, обясни Николов.
Проблемът е, че много хора не тръгват на лов за ниски цени, а за проценти, коментира Николов. Според него покупките трябва да са добре планирани и ако човек е решил да се възползва от намаленията, трябва предварително да провери цените, а след това да следи дали отстъпките, които предлагат търговците, са реални. В повечето случаи обаче хората купуват ненужни неща само и само защото има големи проценти отстъпки, допълни Николов.
Също така много често има злоупотреби с ментета, предлагани на изключително ниски цени, което обаче трябва да е сигнал за потребителите, че стоката не е редовна. Например не може да има марков парфюм за 15 лева или спортна стока на известен бранд за 10-20 лева.
Друг проблем, с който се сблъскват потребителите по време на тези промоции, е, че ако са закупили дадена стока, но се появи проблем, въпреки гаранцията те трябва да доплатят разликата между реалната цена и тази, на която са я закупили, ако продуктът трябва да бъде заменен с нов. Николов обясни, че тези случаи са рядкост, но все пак съществуват.
Често големите намаления са основно при стоки, които не са много търсени, показа проучване на „Телеграф“. Например продават принтер на известен бранд, като цената му на Черния петък е 35 лева, което е наполовина от стойността му. Реално обаче се оказва, че консумативите за него, тоест мастилото, струва колкото самия принтер, а дори има и по-скъпи опаковки. Това е и причината този модел да не се купува.
Според Николов търговските измами са вследствие на неадекватните глоби, които са разписани в законодателството. В момента за нелоялни търговски практики санкциите са от 300 до около 3000 лева. Тези глоби за малките търговци са значими, но за веригите от световни брандове са незначителен разход, смята Николов. Според него би било по-справедливо размерът на глобите да е процент от годишния оборот на компанията. Въпреки това всяка година в тези период контролният орган - Комисията за защита на потребителите, наказва със санкции десетки търговци, което означава, че има още хиляди нарушения, но няма как да бъде проверен всеки един.